Letoun se nedávno poprvé zúčastnil výcvikového kurzu Nuclear Convoy Course (NCC), zaměřeného na bezpečný transport jaderných hlavic a citlivého materiálu. Toto každoroční cvičení ověřuje připravenost jednotek a technologií určených k ochraně a přepravě strategických zbraní.
Konstrukční přednosti a původ MH-139A
MH-139A Grey Wolf vychází z civilního typu AW139, který vyrábí společnost Leonardo. Po výrobě ve Filadelfii je stroj adaptován pro vojenské použití firmou Boeing. Vrtulník je vybaven pětilistým rotorem, zvýšenou světlou výškou, pancéřovaným kokpitem, samosvornými palivovými nádržemi a obrannými systémy AN/AAR-47 a AN/ALE-47, které výrazně zvyšují šanci na přežití v bojovém prostředí.
Intenzivní testy ve Wyomingu
Od 30. března do 18. dubna 2025 probíhalo rutinní cvičení NCC v Camp Guernsey, Wyoming. Zapojily se jednotky z leteckých základen F.E. Warren, Minot a Malmstrom. Součástí cvičení bylo i nasazení nového vozidla PTR (Payload Transporter Replacement). Vrtulník MH-139A zde poprvé operoval v plném rozsahu.
Testování ve skutečných podmínkách
Před svou premiérou v NCC absolvoval Grey Wolf IOT&E testy (Initial Operational Test and Evaluation), které proběhly od 28. ledna 2025 na základně Malmstrom. V realistickém operačním prostředí byly simulovány bojové situace – včetně výsadků pětičlenných týmů ozbrojených vojáků, použití kulometů M240 a kooperace se Tactical Response Force (TRF).
Úkoly v oblasti jaderné bezpečnosti
Grey Wolf je náhradou za stárnoucí UH-1N Huey. Je určen k ochraně raketových sil Minuteman III a budoucích systémů LGM-35 Sentinel. Díky nočním senzorům, externím zbraním a moderním obranným systémům poskytuje výrazně vyšší schopnost reagovat na hrozby než jeho předchůdce.
Výcvik posádek v Alabamě
Na základně Maxwell (Alabama) pokračuje výcvik pilotů pod vedením 908th Flying Training Wing, který přechází z provozu C-130 na roli výcvikového centra pro MH-139A. Letci trénují taktický let v nízkých výškách, přistávání v improvizovaných podmínkách a reakce na hrozby v terénu.
Sériová výroba a organizační změny
První sériový MH-139A převzala 550. vrtulníková peruť na základně Malmstrom dne 5. srpna 2024. Objednávka nízkosériové výroby činí 13 kusů za celkovou cenu 285 milionů USD. Do budoucna USAF plánuje provoz na třech hlavních základnách po 11 vrtulnících a dalších 9 strojů bude rozděleno podle potřeby.
Tento krok je součástí širší reorganizace a důkazem odhodlání amerického letectva modernizovat ochranu svých nejstrategičtějších schopností.
Zdroje: The Aviationist, Boeing Defense, U.S. Air Force