Deutsche Aircraft představila nový turbovrtulový letoun D328eco

29.05.2025

Deutsche Aircraft představila svůj nový regionální turbovrtulový letoun D328eco, který posouvá možnosti regionálního létání díky vysoké efektivitě a nízkým emisím. Díky svým inovativním technologiím a širokým možnostem využití slibuje stát se klíčovým hráčem v regionální letecké dopravě.

Deutsche Aircraft představila nový turbovrtulový letoun D328eco
Deutsche Aircraft představila nový turbovrtulový letoun D328eco (Zdroj: Deutsche Aircraft)

Deutsche Aircraft představila svůj nový regionální turbovrtulový letoun D328eco, který posouvá možnosti regionálního létání díky vysoké efektivitě a nízkým emisím. Díky svým inovativním technologiím a širokým možnostem využití slibuje stát se klíčovým hráčem v regionální letecké dopravě.

Společnost Deutsche Aircraft v německém Oberpfaffenhofenu slavnostně představila dlouho očekávaný první testovací prototyp nového turbovrtulového regionálního letadla D328eco s označením "TAC1". Ceremoniál, který proběhl 28. května 2025 ve výrobním závodě v Bavorsku, potvrdil jasnou vizi firmy – posunout sektor regionální letecké dopravy na zcela novou úroveň efektivity, ekologičnosti a komfortu.

Navazuje na úspěšnou tradici letounů Dornier

D328eco je nástupcem oblíbeného regionálního letounu Dornier 328, který v době svého vzniku představoval pokrokovou konstrukci. Projekt nového letounu odstartovala již v srpnu 2019 společnost 328 Support Services, předchůdce dnešní Deutsche Aircraft. Výroba konečné verze bude probíhat na nové výrobní lince na letišti Lipsko-Halle, zatímco klíčové komponenty budou nadále vznikat v původním závodě Dornier v Oberpfaffenhofenu. Oproti původnímu modelu nabídne nový D328eco zásadně vyšší úroveň efektivity i nižší ekologickou stopu.

Prodloužený trup zvyšuje kapacitu až na 40 cestujících

Jednou z hlavních změn je prodloužení trupu o dva metry, což umožnilo zvýšit kapacitu až na 40 pasažérů oproti původním 32. Letoun tak při délce trupu 23,3 metru (76 stop) nabídne o čtvrtinu větší počet sedadel, čímž výrazně zlepšuje ekonomiku regionálních letů.

Pokročilá avionika a úsporné pohonné jednotky Pratt & Whitney

Na palubě D328eco najdeme špičkovou avioniku, která zahrnuje plně elektronické letové mapy, checklisty a další dokumenty. Za specifických regulačních podmínek bude možná i certifikace pro provoz s jediným pilotem, což dále zvyšuje flexibilitu nasazení letounu. Letadlo je poháněno dvojicí turbovrtulových motorů Pratt & Whitney Canada PW127XT-S. Tyto jednotky zlepšují spotřebu paliva o 14 % na cestujícího a snižují emise CO₂ až o 22 % ve srovnání s motory původního letadla Dornier 328, což představuje zásadní krok směrem k udržitelnějšímu regionálnímu provozu.

Vynikající výkony i na kratších a náročných letištích

D328eco se může pochlubit vynikajícími parametry krátkého vzletu a přistání (STOL). Pro vzlet mu postačí dráha dlouhá jen 1 028 metrů, zatímco pro přistání mu stačí pouhých 965 metrů. Letoun zvládne i strmé přiblížení s úhlem sklonu až 5,5 %, což otevírá možnosti pro provoz i na náročných letištích typu London City. Při cestovní rychlosti až 324 uzlů (598 km/h) a maximální letové hladině 30 000 stop (9 144 metrů) se D328eco vyrovnává rychlostí i komfortem regionálním proudovým letadlům a zároveň pokryje 98 % typických tras turbovrtulových letounů.

Provozní flexibilita a maximální udržitelnost

Vývojáři D328eco kladli mimořádný důraz na univerzálnost a adaptabilitu. Letadlo je navrženo pro rychlé odbavení na regionálních letištích s omezeným pozemním vybavením. Disponuje snadno přístupnými předními dveřmi s integrovanými nástupními schody, ale zároveň zůstává kompatibilní také s letištními nástupními mosty. D328eco je rovněž konstruován pro bezproblémový provoz na krátkých, úzkých či nezpevněných drahách, za vysokých teplot, ve vyšších nadmořských výškách i za silného bočního větru. Mimoto je letoun připraven na plný provoz se 100% udržitelnými leteckými palivy (SAF), což ho činí připraveným na budoucí ekologické požadavky.

Pohodlí na palubě a široké možnosti využití

Interiér nového D328eco nabízí prostornou a tichou kabinu s dostatečně vysokou středovou uličkou, do níž se pohodlně vejdou velké úložné prostory na příruční zavazadla. Kabina ve standardní konfiguraci pojme 40 cestujících v ekonomické třídě s rozložením sedaček v řadě 1+2. Modulární kuchyňský systém může nabídnout cestujícím jak studený, tak horký catering dle konkrétních potřeb dopravce. Letoun byl navržen nejen pro regionální osobní dopravu, ale díky variabilní kabině a velkým bočním dveřím umožní též rychlou přestavbu pro další mise: ambulantní lety (medevac), nasazení výsadkářů, hašení požárů nebo humanitární operace.

Další fáze: testovací program a typová certifikace

Nyní se Deutsche Aircraft chystá zahájit intenzivní letový testovací program, během nějž získá potřebná data pro typovou certifikaci. Cílem společnosti je uvést D328eco do komerčního provozu nejpozději v posledním čtvrtletí roku 2027. Úspěšnou certifikaci zajistí mimo jiné úzká spolupráce se strategickými průmyslovými partnery, regulačními úřady a prověřenou globální sítí dodavatelů.

D328eco – budoucnost regionálního létání

Nový turbovrtulový D328eco od Deutsche Aircraft v sobě kombinuje osvědčenou konstrukci původního Dornieru 328 s nejmodernějšími technologiemi a inovacemi. Díky vysoké provozní efektivitě, sníženým emisím a komfortnímu cestování pro pasažéry má všechny předpoklady stát se ideálním řešením jak pro regionální přepravce, tak i pro speciální mise po celém světě.

Zdroje: AeroTime, FlightGlobal, Deutsche Aircraft, PW Canada

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář