USA pozastavily dodávky motorů LEAP 1-C do Číny. Co to znamená pro letoun COMAC C919?

01.06.2025 1 příspěvek

Nedávné exportní omezení USA na letecké komponenty včetně motorů LEAP 1-C do Číny má významné dopady na čínský letecký průmysl a projekt COMAC C919. Závislost C919 na mezinárodních dodavatelích a geopolitické napětí může ovlivnit jeho budoucí rozvoj.

USA pozastavily dodávky motorů LEAP 1-C do Číny. Co to znamená pro letoun COMAC C919?
USA pozastavily dodávky motorů LEAP 1-C do Číny. Co to znamená pro letoun COMAC C919? (Zdroj: Safran)

Americké ministerstvo obchodu nedávno rozhodlo o pozastavení vývozu vybraných leteckých komponentů do Číny, včetně motorů LEAP 1-C od společnosti CFM International. Tyto motory pohánějí úzkotrupý letoun COMAC C919 a patří mezi klíčové prvky jeho konstrukce. Rozhodnutí má významné technologické i geopolitické důsledky pro celý čínský letecký průmysl.

LEAP 1-C: Pokročilý motor navržený pro C919

Motor LEAP 1-C je výsledkem spolupráce mezi americkou GE Aerospace a francouzskou Safran Aircraft Engines, sdružených pod společný podnik CFM International. Jde o upravenou verzi motorů řady LEAP, známou svou:

  • nižší spotřebou paliva

  • nižší hlučností

  • nižšími emisemi CO₂ a NOₓ

Mezi technické inovace LEAP 1-C patří:

  • Kompozitový kryt ventilátoru s 3D tkanou strukturou – snižuje hmotnost a zvyšuje odolnost

  • Pokročilé čištění vstupního vzduchu – omezuje vnikání nečistot

  • 4. generace 3D aerodynamických prvků – zvyšuje efektivitu proudění

  • Spalovací komora TAPS – snižuje emise díky 3D tištěným tryskám

  • Keramické kompozity v turbíně – zvyšují odolnost při vysokých teplotách

  • Nízkotlaké turbínové lopatky z TiAl slitiny – kombinace pevnosti, nízké hmotnosti a tepelné odolnosti

Závislost C919 na mezinárodních dodavatelích

COMAC C919 je čínskou odpovědí na Airbus A320 a Boeing 737. Nabízí přepravu 156–168 cestujících a je konstruován převážně z hliníkových slitin. I přes ambice Pekingu o technologickou soběstačnost zůstává silně závislý na zahraničních dodávkách – nejen motorů, ale i avioniky, hydrauliky a řídicích systémů od firem jako Honeywell, Collins Aerospace, Parker nebo Liebherr.

Motor LEAP 1-C je však zcela vyráběn mimo Čínu, a jeho export tak přímo podléhá americkým kontrolám.

Dopady exportních omezení

Spojené státy reagují na strategické obavy spojené s čínským technologickým vzestupem a omezují vývoz technologií do ČLR. V případě C919 byla zavedena:

  • 90denní vývozní pauza

  • clo ve výši 145 % na vybrané komponenty

Čínské velvyslanectví ve Washingtonu označilo tyto kroky za politicky motivované a omezující rozvoj čínského průmyslu.

Zatímco Čína pracuje na vlastním proudovém motoru, ten nebude připraven dříve než v roce 2030. Do té doby je COMAC odkázán na zahraniční technologie, zejména právě LEAP 1-C.

Certifikace v Evropě – vstupenka na globální trh

COMAC aktivně usiluje o certifikaci C919 od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Tento krok je zásadní pro možnost nasazení letounu na mezinárodních linkách. Naopak o americkou certifikaci u FAA se v současnosti nesnaží – zřejmě kvůli napjaté geopolitické situaci.

Geopolitika určuje budoucnost C919

LEAP 1-C je technologickým vrcholem svého segmentu, který výrazně posiluje konkurenceschopnost letounu COMAC C919. Exportní restrikce USA ale zásadně ohrožují další výrobu, údržbu i mezinárodní ambice tohoto typu.

Budoucnost C919 tak bude záviset na:

  • schopnosti Číny urychlit vývoj vlastních motorů,

  • výsledku diplomatických jednání,

  • a ochotě globálních trhů akceptovat čínský produkt v citlivém sektoru civilního letectví.

Zdroje: Flyingmag, Reuters

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Klasické koloidní kloktání které prochází katarzí a klopýtáním

Dnes v 14:15 Lájoš Mesároš

Jde o klasické koloidní kloktání které prochází katarzí a klopýtáním

Odpovědět

Přidat komentář