Nedávné rozhodnutí kalifornského vyššího soudu se stalo významným bodem v debatě o budoucnosti bezolovnatého leteckého paliva G100UL od společnosti General Aviation Modifications Inc. (GAMI). Soud dospěl k závěru, že palivo zatím nesplňuje podmínky tzv. komerční dostupnosti, což znamená, že letištní provozovatelé ani distributoři v Kalifornii nemají povinnost jej nabízet jako alternativu ke klasickému Avgasu 100LL.
Ekologická žaloba a výsledek sporu
Případ vzešel ze žaloby organizace Center for Environmental Health (CEH), která již v roce 2014 usilovala o snížení dopadu olovnatého paliva na zdraví a životní prostředí. Tehdejší dohoda stanovila, že pokud bude dostupná bezpečná alternativa, FBO a distributoři ji musí nabídnout.
Soudce S. Raj Chatterjee však nyní rozhodl, že CEH neprokázala komerční dostupnost paliva G100UL – chybí podle něj široká průmyslová shoda ohledně jeho bezpečnosti, použitelnosti a kompatibility s leteckou technikou.
Co je G100UL a proč vyvolává pozornost?
Palivo G100UL je výsledkem více než desetiletého vývoje firmy GAMI a bylo navrženo jako přímá bezolovnatá náhrada Avgasu 100LL. Výhodou je možnost jeho rychlého nasazení – často postačí jen drobná změna v provozní dokumentaci letadla, včetně štítku na motoru. Palivo má vysoké oktanové číslo a bylo certifikováno FAA prostřednictvím doplněného typového certifikátu (STC).
Omezená dostupnost a chybějící konsenzus
G100UL je aktuálně k dispozici jen na dvou kalifornských letištích. Další zavedení se plánuje například na Tupelo Regional Airport v Mississippi, a to nejdříve na konci roku 2024. Soud však upozornil na technické a distribuční překážky, zejména:
-
nejistotu ohledně kompatibility s používanými materiály v letectví,
-
absenci podpory ze strany hlavních výrobců letadel, motorů a leteckých asociací.
ASTM specifikace jako klíčový faktor
Za klíčovou překážku soudce označil to, že G100UL dosud nemá oficiální specifikaci ASTM International, což je považováno za důležitý standard pro přijetí v leteckém průmyslu. Ačkoli certifikace FAA umožňuje použití v souladu s STC, bez standardizace podle ASTM je rozšíření na trhu obtížné.
Smíšené reakce z praxe
Zakladatel GAMI George Braly tvrdí, že problémy při testování vznikly spíše kvůli nevhodné údržbě některých letadel než kvůli samotnému palivu. Naopak technici, jako Michael Luvara, vyjadřují pochybnosti o dlouhodobé kompatibilitě a spolehlivosti G100UL v běžném provozu.
Budoucnost zůstává otevřená
Ačkoli soudní verdikt znamená zamítnutí okamžitého nasazení G100UL jako povinné alternativy k 100LL, ponechává otevřené dveře k budoucímu přehodnocení. CEH i další organizace tak mohou později znovu argumentovat, pokud se situace ohledně dostupnosti, podpory a standardizace zlepší.
Rozhodnutí tak neukončuje debatu, ale potvrzuje, že ekologický přechod v letectví je složitý proces, v němž hraje roli nejen vývoj technologie, ale také její přijetí celým odvětvím.
Zdroje: avweb, gami, aopa