Důvodem je výskyt závad na systému elektrického pohonu během samostartů i za letu, kdy mohlo dojít k výpadku tahu, samovolnému nebo nezastavitelnému windmillingu, případně k selhání systému vysouvání či zasouvání motoru. Tato situace byla EASA vyhodnocena jako bezpečnostně závažná s možným dopadem na letovou způsobilost a bezpečnost provozu.
Směrnice se vztahuje na všechna sériová čísla typu JS-MD 3 RES a nařizuje:
-
Zákaz jakéhokoli provozu elektrického pohonu RES od 1. července 2025.
-
Možnost pokračování provozu pouze v čistě bezmotorové konfiguraci, za podmínek:
-
úpravy letové dokumentace (AFM a AFMS) dle servisního bulletinu SB-MD11-006 Rev. 02 (25. 6. 2025),
-
fyzické odpojení a demontáž vysokonapěťových baterií,
-
instalace bezpečnostních zámků a výstražných štítků v kabině (např. „Motor INOP“, „Vysunutí motoru zakázáno“).
-
Provozovatelé jsou povinni veškeré zásahy zaznamenat a provést před dalším letem. EASA připouští možnost schválení alternativních metod (AMOC), a to pouze po předchozím schválení národními leteckými úřady.
Servisní bulletin SB-MD11-006 Rev. 02 stanovuje podrobný postup nutných opatření a je dostupný u výrobce. Provozovatelé se mohou v případě potřeby obracet na EASA (ads@easa.europa.eu) nebo přímo na výrobce (cao@md-flugzeugbau.de).
Směrnice AD 2025-0136-E byla publikována také na webu Úřadu pro civilní letectví ČR.
Odkaz na originální dokument:
https://www.caa.gov.cz/wp-content/uploads/2025/06/EASA_AD_2025_0136_E.pdf
Zdroje: EASA, ÚCL