Dne 29. prosince 2024 se svět letectví otřásl zprávou o vážné letecké nehodě letu Jeju Air 2216. Po srážce s ptáky během přiblížení na mezinárodní letiště Muan v Jižní Koreji letadlo tvrdě přistálo bez vysunutí podvozku a skončilo mimo dráhu. Neštěstí si vyžádalo 179 obětí z 181 osob na palubě, což tuto událost učinilo nejsmrtonosnější leteckou katastrofou v Jižní Koreji za posledních 27 let.
Detailní průběh incidentu
Boeing 737-800 společnosti Jeju Air, vybavený motory CFM56, se právě chystal přistát, když do jednoho z jeho motorů narazili ptáci druhu Baikal teal. Tato srážka vážně poškodila pravý motor. I přes záměr pilotů vypnout poškozený pravý motor došlo k omylu, kdy byl vypnut levý, který byl zcela funkční. Výsledkem byl manévr bez pohonu a podvozku, po kterém letoun sklouzl z dráhy a narazil do zemního valu.
Analýza vyšetřování
Podle předběžné zprávy zveřejněné Jižním korejským úřadem pro vyšetřování leteckých a železničních nehod (ARAIB) dne 19. července 2025 došlo k nešťastné záměně při ovládání motorů, což vedlo k fatální ztrátě tahu. Technická kontrola obou motorů, provedená ve Francii, potvrdila, že levý motor byl zcela funkční až do svého chybného vypnutí, zatímco pravý nesl značné známky poškození způsobeného ptáky.
Kritika a reakce na zprávu
Rodiny obětí spolu s Korejskou asociací civilních pilotů vyjádřily nespokojenost s výsledky vyšetřování, zejména s ohledem na přehlížení dalších potenciálních příčin a bezpečnostních nedostatků. Rodiny požadují zveřejnění dat z letových zapisovačů, zatímco piloti kritizují ARAIB za zaměření se na chybu pilota a opomenutí možných pochybení letištního managementu a vládních agentur. Během tiskové konference po oznámení předběžné zprávy došlo ke střetu s rodinami obětí, které žádaly o její zrušení. ARAIB následně stáhl původní tiskovou zprávu a zrušil oficiální oznámení.
Muan International Airport, otevřené v roce 2007, disponuje jednou dráhou o délce 2800 metrů. Tento incident je pro Jeju Air první smrtelnou havárií po celou dobu jejího dosavadního provozu a nejtragičtější leteckou nehodou v Koreji od roku 1997. Vyšetřování dále pokračuje, nyní se zaměřením na přezkum výcvikových a nouzových procedur posádek. ARAIB dosud neoznámil, kdy bude zveřejněna závěrečná zpráva.
Zdroj: Úřad pro vyšetřování leteckých a železničních nehod - Jižní Korea