Technologický posun a konstrukce „pusher“
Nově certifikovaná vrtule využívá pusher konfiguraci, tedy tlačné uspořádání za trupem letounu. Konstrukce z uhlíkových vláken je navržena s ohledem na:
-
minimální hlukovou stopu,
-
vysokou energetickou účinnost,
-
a možnost rekuperace energie během brzdění – vrtule tak v určitých režimech funguje jako větrná turbína.
Tato víceúčelová funkce činí z vrtule ideální komponentu pro elektrické pohonné systémy nové generace.
Partnerství s BETA Technologies
Na vývoji vrtule Hartzell úzce spolupracoval s americkým výrobcem elektrických letounů BETA Technologies, přičemž testování probíhalo na jejich modelech Alia CX300 a Alia 250. Tyto stroje kombinují klasický i vertikální vzlet a přistání (VTOL) a počítají se s jejich certifikací v letech 2026 až 2027. Vrtule Hartzell se stane klíčovou součástí jejich pohonného systému.
Dopad na elektrické letectví a AAM
Certifikace Part 35 je důležitým bezpečnostním standardem pro vrtule v civilním letectví a její dosažení u elektrického systému je považováno za zásadní krok ke komerčnímu využití elektrických letounů. Umožní urychlení regionální letecké dopravy, zejména v místech s omezenou infrastrukturou, a otevírá dveře pro urban air mobility i environmentálně šetrné přístupy k letecké dopravě.
Hartzell a historie v inovacích
Hartzell Propeller, založený před více než 100 lety, vstoupil do segmentu elektrického a hybridního letectví v roce 2018, kdy začal spolupracovat na vývoji letounu Eviation Alice. V roce 2023 pak jeho komponenty poháněly první vodíkový letoun společnosti Universal Hydrogen.
Alia na evropském turné
Letoun Alia CX300 v současnosti absolvuje evropské turné, jehož cílem je demonstrovat schopnosti nové technologie a navázat partnerství na evropském trhu. Ještě do konce roku 2025 se očekává získání další klíčové certifikace – Part 33 – pro elektrický pohonný systém společnosti BETA Technologies.
Zdroj: AVweb, Hartzell Propeller, BETA Technologies