„Uzavřeli jsme rekordní prodejní čtvrtletí. Červenec je naším historicky nejúspěšnějším měsícem. Všechny výrobní sloty pro rok 2025 jsou obsazeny a zájem o rok 2026 rychle roste,“ uvedl generální ředitel společnosti Doug King.
Revoluce v kokpitu: Autoland a Autothrottle od Garminu
Srdcem inovací E1000 AX jsou systémy Garmin Autoland a Autothrottle – technologie donedávna vyhrazené především proudovým letounům. Autoland umožňuje plně automatické přistání v nouzi bez zásahu pilota, Autothrottle pak řídí výkon motoru od vzletu až po přistání. Výsledkem je vyšší bezpečnost, nižší zátěž na pilota a eliminace chyb při ovládání plynu.
Kromě toho letoun disponuje také:
-
automatickým stabilizátorem směru (yaw damper),
-
elektronickým brzdovým systémem,
-
radarovým výškoměrem Garmin GRA 5500,
-
CoolView prosklením s UV ochranou,
-
pokročilým 3D taxi plánovačem SafeTaxi a
-
volitelným meteorologickým radarem GWX 8000 StormOptix.
Součástí výbavy je i PlaneSync, který umožňuje vzdálený přístup ke stavu letounu a automatické aktualizace databází.
Výkon, který nemá konkurenci
E1000 AX využívá osvědčený motor Pratt & Whitney PT6A-67A s výkonem 1 200 koní. Díky aerodynamickým vylepšením a lehkým kompozitům letoun nabízí:
-
Maximální rychlost: 333 ktas (cca 617 km/h)
-
Stoupavost: 4 000 ft/min (1 219 m/min)
-
Dolet: až 1 560 námořních mil (2 890 km)
-
Maximální dostup: 34 000 ft (10 363 m)
-
Užitečné zatížení při plných nádržích: 534 kg
Ve své kategorii tak nemá mezi jednomotorovými turbovrtulovými letouny přímého konkurenta.
Komfort v hlavní roli: Skyline Collection
Epic nezanedbal ani komfort. Kabina je prostorná, tichá a dobře odvětraná – kabinový přetlak 6,6 psi zajišťuje příjemné prostředí i ve vyšších hladinách. V rámci nabídky Skyline Collection si zákazníci mohou vybrat z osmi nových barevných schémat a více než 200 dalších možností přizpůsobení interiéru i exteriéru. K dispozici jsou rovněž volitelné lithiové baterie True Blue nebo internetové připojení Starlink.
Kdo bude chtít AX?
Cena plně vybaveného E1000 AX se pohybuje mezi 4,7 až 4,85 milionu USD. Letoun míří především na privátní majitele, charterové operátory a korporace hledající rychlou a bezpečnou alternativu k dvoumotorovým turbovrtulům nebo lehkým proudovým strojům.
Shrnutí
Epic E1000 AX přináší výjimečnou kombinaci výkonu, technologie a komfortu. Je důkazem, že i kategorie jednomotorových turbovrtulových letounů může nabídnout plně automatizovaný, rychlý a zároveň elegantní způsob cestování. Pro piloty GA, kteří hledají něco víc než jen klasický „bus na obloze“, může být AX novým etalonem.
Zdroje: Epic Aircraft, AVweb, Aviation Maintenance Magazine, AOPA