Cvičení typu Search and Rescue (SAR) organizuje Armáda České republiky s účastí zahraničních jednotek. Na základě oznámení AIP SUP 12/25 dochází v období od úterý 5. srpna do čtvrtka 7. srpna 2025 k dočasné aktivaci celkem sedmi vyhrazených prostorů označených jako LKTRA219 až LKTRA225, neformálně pojmenovaných GALI 1–7. Tyto prostory budou mít status TRA (Temporary Reserved Area).
Kdy a kde?
Každý z tří dnů se aktivují různé kombinace prostorů, přičemž letecká činnost probíhá převážně v časových oknech 0500–1700 UTC (0700–1900 SELČ) nebo v kratších blocích. Detailní rozpis je uveden v samotné příloze AIP SUP 12/25, nicméně lze očekávat omezení v oblastech zasahujících:
-
okolí LKLN (Line),
-
Zbiroh – Olešná – Jince – Příbram,
-
Přeštice – Benešov – Tábor,
-
střední Čechy včetně okrajů Prahy,
-
oblast Milovic, Nymburka, Roudnice n. L., Mimoně a Sobotky.
Cvičení tedy pokrývá značnou část Čech a přesahuje i do prostoru běžně využívaných VFR letů. Navíc bude současně aktivní prostor LKTSA7 v časech 0700–0900 a 1000–1500 UTC během 5. a 6. srpna.
Pro koho je vzdušný prostor uzavřen?
Prostory jsou určeny výhradně pro lety v rámci cvičení SAR MEET 2025, tedy pro tzv. OAT lety (operational air traffic). Aktivaci a deaktivaci bude řídit CRC (Control and Reporting Centre). Vstup ostatních uživatelů VFR ani IFR nebude možný bez zvláštního povolení.
Výjimku mají pouze:
-
Lety Policie ČR,
-
lety LZS a SAR (záchrana lidského života),
-
hasičské lety,
-
lety v rámci NATO protivzdušné obrany.
Všechny výše uvedené pouze po koordinaci a schválení CRC.
Jak se jako pilot dozvím aktuální stav?
Informaci o aktivaci poskytuje FIC Praha. Ta má však platnost jen 15 minut, poté je nutné prostory považovat za aktivní, pokud pilot nezíská novou informaci. Aktivace bude zároveň zveřejňována prostřednictvím AUP/UUP, denní aktualizace bude k dispozici od 10:00 UTC.
Doporučení pro VFR piloty
Pokud plánujete v uvedených dnech let ve středních nebo západních Čechách, doporučujeme:
-
Pečlivě sledovat AUP/UUP,
-
ověřovat si aktuální situaci u FIC Praha,
-
počítat s možným omezením a přesměrováním tratí,
-
plánovat alternativní trasu nebo se cvičení zcela vyhnout.
Celý dokument naleznete ZDE
Zdroj textu i obrázků: ŘLP ČR