Alarmující pokles personálu
GAO ve zprávě z roku 2025 uvádí, že nedostatkem meteorologů trpí 21 středisek řízení letového provozu. V červnu zde pracovalo pouze 69 meteorologů Národní meteorologické služby (NWS), a to navzdory smluvnímu cíli 81 osob. Původní dohoda mezi FAA a NWS z roku 2016 dokonce počítala s 90 meteorology.
Za propadem stojí kombinace náborových omezení, rozpočtových škrtů a dobrovolných předčasných odchodů do důchodu. Zátěž se tak přenáší na stávající zaměstnance, což podle GAO snižuje jejich morálku a může vést k chybám.
Regionální nerovnováha
Situace není napříč USA stejná. Zatímco středozápadní a západní regiony si personálně vedou relativně stabilně, nejvíce postižené je východní pobřeží a oblast Mexického zálivu. V centrech v Bostonu, Washingtonu D.C., Houstonu a Jacksonville působí pouze dva meteorologové místo doporučených čtyř.
Riziko pro bezpečnost letů
Meteorologové hrají v letectví klíčovou roli. Přesné a včasné informace o počasí mají zásadní význam pro plánování tras, bezpečné provedení letů i rozhodování dispečerů a pilotů. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků proto podle GAO zvyšuje pravděpodobnost chyb, které mohou vést k vážným incidentům.
Historie spolupráce mezi meteorology a řízením letového provozu je úzce spjata s leteckými nehodami způsobenými počasím, například s tragickou bouří z roku 1977. Tyto události ukázaly, že bezpečné létání bez kvalitních meteorologických služeb není možné.
Možná řešení a budoucnost
NWS aktuálně zmírňuje dopady nedostatku pomocí přesčasů a přeřazování zaměstnanců z méně vytížených center. FAA zároveň plánuje od roku 2026 zavést nový servisní model, který má zvýšit efektivitu systému, ale zároveň by snížil závazný počet meteorologů na minimum 64 osob.
GAO proto doporučuje, aby FAA a NWS společně identifikovaly všechna možná rizika a zajistily dostatečný počet odborníků. Podle zprávy je klíčová také dlouhodobá strategie pro udržení kvalitní meteorologické podpory.
Dopady za oceánem
Problémy s personálním zajištěním meteorologických služeb v USA mohou být varováním i pro Evropu. Podobně jako v Americe i zde hraje počasí zásadní roli při řízení letového provozu. Česká republika i ostatní státy EU by měly sledovat vývoj v zámoří a včas přijímat preventivní opatření, aby se vyhnuly obdobným potížím.
Zdroj: GAO, NWS, FAA, Eurocontrol, ČHMÚ