Švýcarská agentura pro zbrojní zakázky Armasuisse potvrdila, že dodávky stíhaček F-35A začnou v polovině roku 2027 podle původního plánu. První letouny dorazí z výrobního závodu společnosti Lockheed Martin v americkém Fort Worth, Texas. Od roku 2028 budou dodávány také z italského závodu v Cameri.
Stroje pro švýcarské letectvo přijdou v nejnovější konfiguraci Block 4, která zahrnuje pokročilé senzory, nové zbrojní systémy a vylepšené schopnosti elektronického boje. Základem této konfigurace je program modernizace Technology Refresh 3 (TR-3), který se však potýká s tříletým zpožděním. To by mohlo ovlivnit plnou bojovou připravenost stíhaček.
Program F-35 čelí globálním výzvám
Podle zprávy amerického Government Accountability Office program F-35 celosvětově čelí zpožděním i překročením rozpočtu. V roce 2024 nebyl dodán žádný letoun včas, což může znamenat riziko i pro švýcarský program. Přesto by měly být švýcarské stroje dodány v plně operativním stavu.
Po zavedení 39% cla na švýcarský dovoz do USA, které inicioval prezident Trump v srpnu 2025, se Švýcarsko potýká s možným zvýšením nákladů až o 1,3 miliardy dolarů. Kritici, zejména z levicových kruhů, varují před finančními důsledky. Zastánci zachování objednávky naopak argumentují ochranou bilaterálních vztahů a nutností pokračovat v modernizačním plánu švýcarského letectva.
Výběr stíhaček F-35A v roce 2021 byl zásadním milníkem pro nahrazení stárnoucí flotily F/A-18C/D Hornet. Tento krok je součástí širšího programu Air2030, jehož cílem je modernizace obranných kapacit Švýcarska. Zrušení objednávky by mohlo negativně ovlivnit vztahy s USA a dále zpožďovat nezbytnou obnovu letectva.
Přípravy v plném proudu
Na přijetí nových stíhaček se Švýcarsko připravuje už nyní. Probíhá výcvik pilotů a techniků ve Spojených státech a zároveň se upravuje infrastruktura na vojenské základně Payerne. Všechny letouny by měly být dodány do roku 2030, ačkoli se diskutuje o možném snížení počtu objednaných kusů z důvodu finančních a politických tlaků
Zdroj: AeroTime