Klíčové odchody ve vedení
K 31. srpnu 2025 opustili firmu výkonný ředitel Dr. Jaiwon Shin, bývalý šéf divize pokročilé letecké mobility Hyundai a někdejší vedoucí pracovník NASA, a také technický ředitel David McBride.
Dr. Shin zůstává u projektu v poradní roli. Dočasným provozním ředitelem byl jmenován David Rottblatt, zatímco Hyundai hledá nového CEO.
Projekt S-A2: tichý eVTOL pro města
Supernal představil svůj model S-A2 na veletrhu CES v Las Vegas v lednu 2024. Letoun je navržen pro pilota a čtyři cestující, s doletem 25 až 40 námořních mil (cca 45–74 km) a maximální rychlostí přibližně 104 uzlů (190 km/h).
Konstrukce využívá distribuovaný elektrický pohon a V-ocasní plochu, díky čemuž má být výrazně tišší než klasické vrtulníky. V březnu 2025 se uskutečnil první zkušební let na laně.
Obrovské investice Hyundai
Hyundai do projektu Supernal investoval dosud 6 miliard dolarů jako součást širší strategie, v níž plánuje vložit ve Spojených státech celkem 21 miliard. Firma tím signalizuje, že pokročilá letecká mobilita (AAM) zůstává jednou z jejích priorit.
Tvrdá konkurence
Trh eVTOL letounů se rychle vyvíjí. Americké společnosti Joby Aviation a Archer Aviation už postupují v procesu certifikace u FAA, zatímco Supernal nyní řeší vlastní technické i organizační problémy. Celé odvětví přitom čelí náročným otázkám kolem regulací, financování infrastruktury a konsolidace trhu.
Výhled do budoucna
Podle vyjádření Veronicy Grigoriou, která vede externí komunikaci Supernal, má firma i přes aktuální potíže důvěru v dlouhodobý potenciál AAM. Strategie se má upravit tak, aby společnost překonala současné překážky a mohla se vrátit k vývoji svého eVTOL letounu.
Závěr
Příběh Supernal ukazuje, že i velcí hráči s miliardovými investicemi mohou narazit na limity dynamicky se rozvíjejícího trhu. Jak se bude situace vyvíjet, bude klíčové nejen pro Hyundai, ale i pro celý směr, kterým se budoucí městská letecká mobilita vydá.
Zdroj: FlyingMag