Civilní neveřejné letiště Přerov (LKPO), které provozuje LOM PRAHA, patří k nejrušnějším letištím v tuzemsku. V prostoru ATZ se zde uskuteční více než 20 tisíc pohybů letadel ročně. Vzdušný prostor využívají vírníky, sportovní letouny, vrtulníky, ale i armádní výsadkové stroje.
„Letiště Přerov vnímáme jako prvek státní strategické infrastruktury ČR. Slouží civilnímu i vojenskému letectví a má nezastupitelnou roli také pro složky integrovaného záchranného systému,“ říká ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva. Připomíná, že v roce 2026 zde začne trvalý provoz vrtulníkové části Centra leteckého výcviku a zároveň zde bude umístěna armádní jednotka bezpilotních letounů.
Testování technologie na věži
Rostoucí počet dronů v okolí letišť nutí provozovatele hledat nové způsoby, jak zajistit bezpečnost letového provozu. V Přerově proto byla na věži nainstalována technologie Dronetag Scout, která umožňuje monitorování dronů vybavených dálkovou identifikací (Remote ID).
Systém v reálném čase zobrazuje nejen polohu dronu, ale také jeho typ, značku, model, vzdálenost od pilota i přesné umístění pilota. Tyto informace se promítají přímo na pracoviště dispečerů a pomáhají předcházet konfliktním situacím mezi pilotovanými a bezpilotními stroji.
Povinná výbava nových dronů
Integrovaná dálková identifikace je v EU od ledna 2024 povinná pro všechny nové drony nad 259 gramů. V Česku se jejich počet blíží hranici 100 tisíc a postupně přibývají stroje, které touto technologií disponují.
Podle Dronetagu se jedná o první instalaci podobného systému na letišti s tak komplexním provozem, kde se mísí civilní i vojenská činnost, pilotované i bezpilotní lety a výsadkové operace.
Česká technologie s globálním dosahem
Společnost Dronetag už má ve světě v provozu přes 150 monitorovacích zařízení. Zaměřuje se na řešení pro bezpečný a transparentní provoz dronů, včetně jejich monitoringu a správy flotil.
Na vývoji a testování technologie v Přerově se podílí i Úřad pro civilní letectví. Výsledky by měly přispět k vytváření podmínek pro bezpečné sdílení vzdušného prostoru mezi drony a klasickými letadly.
Zdroj: LOM Praha