Dne 23. října 2025 došlo k významné události, která uzavřela 58 let trvající aktivní službu strojů řady Mi-8 u Armády ČR, respektive ČSLA a bezpečnostních složek. Slavnostní vyřazení poslední letuschopné „osmičky“ ve verzi létajícího salonu proběhlo na 24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích.
Již několik let zpátky se ve veřejném prostoru debatovalo o tom, kdy poputují stroje ruské (v té době ještě sovětské) provenience u vzdušných sil AČR do zaslouženého důchodu. Zatímco vrtulníky Mi-24 Hind (exportní označení Mi-35), které mj. získala Česká republika v rámci deblokace ruského dluhu, odsloužily své do roku 2023, zbylé typy řady Mi-8 / 17 / 171Š(M) zůstaly stále v provozu. Vzhledem k potřebám armády se rozhodlo, že stroje s označením Mi-17 a 171Š projdou generálkou a budou plnit svěřené úkoly až do dalšího resursu životnosti, který u těchto strojů činí – podle toho, co nastane dříve – 8 let nebo 2 000 letových hodin. Některé z nich jsou postupně modifikovány na podtyp Mi-171ŠM. A co staré dobré „osmičky“? Padlo rozhodnutí je definitivně, ale s úctou k nim, vyřadit z provozu nejpozději do konce roku 2025. A tak se i stalo. Zcela poslední byl stroj Mil Mi-8S (PS-11) Hip trupového čísla 0836, jenž sloužil jako vládní vrtulník pro přepravu vrcholných představitelů státu od ledna 1989.
Detailní pohled na ocasní plochy (Zdroj: foto autora)
Základní technicko-taktická data
Středně těžký dopravní vrtulník s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem (umístěným vpravo) určený pro přepravu vysoce postavených státních představitelů v „polosalonní“ verzi.
Typ
Mil Mi-8S (PS-11) Hip
MTOW
12 000 kg
Trupové číslo
0836
Hmotnost prázdného stroje
7 250 kg
Vyroben
1988
Dolet
650 km
Nalétáno
> 5 150 LH
Objem paliva
2 615 litrů
Pohon
2x turbohřídelový motor Klimov TV2-117AG
Výkon
2x 1 103 kW
Posádka
3 (velitel, pilot, palubní inženýr)
Cestující
max. 15
Cestovní rychlost
200 km/h
Dostup
4 500 m
Dle dostupných zdrojů měla Česká republika pětici těchto salonních vrtulníků. Svého času trojice nových strojů Mi-8PS-11 označených jako 0834, 0835, 0836, jeden starší Mi-8PS-9 s číslem 0829 a jeden opět PS-11 ev. č. 0830. Na první pohled byly zcela snadno rozpoznatelné díky hranatým okénkům v prostoru pro cestující. Stroj č. 0835 byl odstaven v roce 2023 a od té doby se již do vzduchu nedostal. Poslední stroj trupového čísla 0836 nalétal přes pět tisíc hodin a provedl 10 300 vzletů a přistání.
Interiér vládního vrtulníku (Zdroj: foto autora)
„Poletíme na Karlštejn a zpátky. Bude to asi 30 minut.“
Tuto větu si vyslechli všichni účastníci slavnostního rozloučení, kteří ještě před samotným zahájením byli pozváni na palubu tohoto legendárního vrtulníku. Redaktor Aerowebu byl jedním z asi dvaceti cestujících, kterým vstup na palubu po posouzení žádosti povolila přímo ministryně obrany Jana Černochová. Rozpis letů čítal celkem tři starty, které byly věnovány právě vyhlídkovým letům a zároveň fotoletům. První start s inkriminovanými cestujícími se vznesl nad kbelské letiště v 11:16 a provedla ho posádka ve složení velitel Vodička, druhý pilot Zahradníček, palubní technik Polášek. Právě palubní technik pronesl onu první větu, kterou informoval pasažéry o půlhodinovém letu přes část Prahy, lomy Amerika nad hrad Karlštejn a zpět.
Let nad Prahou (Zdroj: foto autora)
Navzdory očekáváním celý let proběhl bez sebemenších turbulencí nebo propadů a člověk by vůbec nepostřehl, že je již ve vzduchu. Po přistání se během několika desítek sekund vystřídala druhá skupinka cestujících společně s posádkou. Nakonec se povedl také třetí let, tentokrát s PIC Fryščákem. Pak již následovalo dotankování paliva a kontrola listů rotorů nebo dalších namáhaných částí motorů pozemními mechaniky.
Pohled do kabiny Mi-8 za letu (Zdroj: foto autora)
V hlavní roli česká vlajka a slavobrána
Absolutně poslední vyřazovací let, který salonní „osmička“ uskutečnila, nadešel ve 14 hodin. Osobně jej pilotoval brig. gen. Ing. Jaroslav Falta – velitel 24 zDL. Kbely. Po nahození motorů se přítomní hosté sešli před terminálem na ploše kbelského letiště. Byli mezi nimi jak novináři, fotografové, bývalí letci, vojáci, tak veteráni a pracovníci základny. Dorazila, dle harmonogramu, také paní ministryně Jana Černochová se svým týmem. Jakmile vrtulník ev. č. 0836 odstartoval a zmizel z dohledu, obrátil se pohled účastníků na nebe. Za pár minut proletěl v nízké výšce zpoza terminálu a předvedl dokonale provedený manévr, kdy se na malé ploše otočil zpět a proletěl ještě jednou. Poté už nabral výšku na okruhu, aby záhy vysadil pět výsadkářů. Jejich padáky poukazovaly složením barev na českou symboliku, jeden z nich měl dokonce zavěšenou státní vlajku. Přistání všech parašutistů se neobešlo bez potlesku přítomných.
Výsadek paragánů s českou vlajkou (Zdroj: foto autora)
Jako poslední mohykán se z nebe snesl právě Mi-8. Rozloučení na zemi proběhlo podle tradice projetím vodní slavobrány, kterou vytvořily dvě cisterny kbelských hasičů. Kdo stál příliš blízko, dostal poněkud svěží sprchu kapek odlétajících od hlavního nosného rotoru vrtulníku.
Mi-8 projíždí vodní slavobránou (Zdroj: foto autora)Ministryně obrany J. Černochová s posádkou před vrtulníkem (Zdroj: foto autora)
Dosluhující se vyřazují, náhrada není
Závěr celé slavnostní akce se nesl ve značně nostalgickém duchu. V jednom z hangárů vojenského letiště zahájila ministryně Černochová s brig. gen. Faltou kratší tiskovou konferenci, během níž pronesli oba své proslovy. V nich vypíchli především důležitost Armády ČR a potřebu modernizace nejen vzdušných sil. Paní ministryně taktéž poděkovala jménem celé vlády za naprosto spolehlivé flexibilní plnění úkolů příslušníků základny dopravního letectva a ocenila jejich práci za celou dobu jejího působení v resortu obrany. „Mi-8 byl velmi spolehlivý vrtulník, dobře ovladatelný, zároveň však neodpouštěl chyby. Samozřejmě bych byl radši, kdybychom společně s vyřazením přivítali nový typ, ale prozatím tomu tak není.“ dodal s vážným výrazem pan generál Falta. Výnosem ministryně obrany získala 24. zDL Kbely ocenění – Záslužný kříž I. stupně, kterým byla stvrzena kvalitně odvedená práce celé základny.
Ministryně obrany obdržela od brig. gen. Falty zarámovaný obraz poslední Mi-8 u AČR (Zdroj: foto autora)Velitel základny gen. Falta s šéfkou obrany krájí slavnostní dort (Zdroj: foto autora)
Jménem redakce Aerowebu chceme poděkovat 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely za pozvání na tuto výjimečnou událost. Jmenovitě kpt. Kosatíkové, mjr. Vrbicové a jejich týmu. Samozřejmě nesmíme opomenout ani šéfku ministerstva obrany Janu Černochovou, které děkujeme za povolení k letům. Těšíme se na další obdobné akce, avšak o něco pozitivnějšího rázu.
Autorem fotografíí ve fotogalerii je autor článku
Zdroje: 24. zDL Kbely, Helidat.cz, Ministerstvo obrany ČR