Proč má zóna vzniknout
Podle dokumentu požádal o zřízení zóny provozovatel letiště, společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Cílem je zajistit bezpečnost provozu letadel všeobecného letectví v době, kdy nejsou poskytovány služby ATS a řízený prostor CTR/TMA Vodochody není aktivní.
V těchto časech zde, v prostoru třídy G a E, přesto probíhá letová činnost — například nácvik přístrojových postupů za VMC nebo průlety letadel všeobecného letectví. Nadále však platí, že využití letiště bez předchozího souhlasu letiště je přísně zakázáno.
RMZ má piloty donutit ke vzájemné komunikaci i mimo provozní dobu letiště.
Hranice prostoru LKRMZ2
- Vertikální hranice: GND – 2000 ft AMSL
- Klasifikace: třída G a E, ale s povinným rádiovým spojením
- Frekvence: 133.080 MHz (Vodochody VĚŽ)
- Aktivace: mimo provozní dobu stanoviště ATS Vodochody
Zóna má stanovené přesné geodetické hranice, které jsou shodné s aktuální hranicí CTR Vodochody. Po schválení ÚCL bude prostor publikován standardní cestou v AIP a VFR příručce ČR s účinností od 19 MAR 2026.
Jaké povinnosti mají piloti
Pokud bude zóna zavedena, vstup do LKRMZ2 bude možný pouze s funkční radiostanicí a povinností hlásit svou polohu, nadmořskou výšku a zamýšlenou letovou činnost způsobem a v rozsahu, který je součástí předmětného NOOP.
V LKRMZ2 VODOCHODY nebudou poskytovány informace známému provozu ani služba AFIS — jde pouze o komunikaci typu „air-to-air“, tedy pilot ↔ pilot.
Co to znamená pro GA v okolí Prahy
Vytvoření RMZ je dalším krokem ke zvyšování bezpečnostních standardů v hustě využívané oblasti severně od Prahy. Prostor u Vodochod patří mezi nejfrekventovanější a je využíván zejména letadly všeobecného letectví.
Zóna:
- stanovuje povinnost pilotům komunikovat na příslušném kmitočtu
- snižuje riziko konfliktů v předmětném prostoru
- komplikuje provoz letadlům bez radiostanice
- přibližuje ČR standardům běžným v západní Evropě
Pro sportovní a rekreační piloty to znamená hlavně povinnost důsledné přípravy letu a znalost prostorů a postupů v okolí Prahy.
Pokud bude opatření schváleno, nabude účinnosti patnáctým dnem po jeho vyvěšení.
Celý návrh naleznete ZDE.
Zdroj: ÚCL