Uzemnění MD-11 po nehodě UPS: hrozba pro cargo letectví a globální logistiku

18.12.2025

Uzemnění nákladních letounů McDonnell Douglas MD-11 po smrtelné nehodě letu UPS vyvolalo vážnou krizi v nákladní letecké dopravě. Dopady pociťují nejen velcí globální hráči, ale především menší dopravci, pro které je MD-11 klíčovým typem. Situace zároveň zesiluje tlak na globální logistické řetězce v jednom z nejcitlivějších období roku.

MD-11
MD-11 (Zdroj: Delta Flight Museum)

Některé aerolinky už přistoupily k radikálním krokům. Nejviditelnějším příkladem je americká Western Global Airlines (WGA), která v reakci na dlouhodobé uzemnění flotily MD-11 zahájila propouštění zaměstnanců na dobu neurčitou. Rozhodnutí propustit přibližně polovinu pilotů podtrhuje mimořádnou vážnost situace, jaké společnost ve své dvanáctileté historii dosud nečelila.

Nehoda UPS a zásah regulátora

Impulzem k uzemnění MD-11 byla smrtelná nehoda letu UPS 2976, ke které došlo 4. listopadu 2025 na mezinárodním letišti v Louisville. Během vzletu se od trupu letounu oddělil levý motor spolu s pylonem, což vedlo ke ztrátě kontroly nad letadlem a smrti všech 14 osob na palubě.

Vyšetřování Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) odhalilo únavové praskliny v konstrukci motorového pilonu – klíčové strukturální části, která spojuje motor s křídlem. Na základě těchto zjištění vydala Federální letecká správa (FAA) nouzovou směrnici o letové způsobilosti AD 2025‑23‑51, která nařizuje okamžité inspekce a případné opravy všech letounů MD‑11 a MD‑11F po celém světě.

Směrnice byla následně rozšířena i na vybrané varianty DC‑10, u nichž se konstrukce pilonu v zásadních rysech shoduje.

Přísnější inspekce a role Boeingu

Situaci dále zkomplikovalo stanovisko společnosti Boeing, která po převzetí McDonnell Douglas v roce 1997 převzala odpovědnost za technickou podporu typu MD‑11. Boeing doporučil provozovatelům výrazně rozsáhlejší a složitější inspekční postupy, než se původně předpokládalo.

Podle interní komunikace Western Global Airlines Boeing původně počítal s tím, že neinvazivní inspekční protokoly budou dokončeny do poloviny listopadu, což by umožnilo alespoň částečný návrat letadel do provozu. Následná revize požadavků však tento scénář prakticky vyloučila a odstavení flotily se výrazně prodloužilo.

Western Global Airlines na hraně přežití

Závislost na typu MD‑11 se pro Western Global ukázala jako kritická slabina. Flotilu společnosti tvoří šest aktivních MD‑11 a tři letouny Boeing 747‑400. Uzemnění MD‑11 tak znamená ztrátu rozhodující části přepravní kapacity.

V důsledku toho bylo oznámeno propouštění přibližně 75 pilotů z celkového počtu 147 zaměstnanců. Podle vedení společnosti jde o existenční opatření.

„Pro WGA je to devastující. Přestože máme bezchybný bezpečnostní záznam, jsme nejvíce negativně zasaženi nehodou UPS. Současná situace je neudržitelná, ohrožuje samotné přežití společnosti a nenechává nám jinou možnost,“ uvedl viceprezident pro lidské zdroje Tom Romnios.

Dopady na globální logistiku

MD‑11 tvoří přibližně 9 % flotily UPS a zůstává důležitým pilířem také pro FedEx. Náhlé vyřazení těchto letadel z provozu, navíc v období předvánoční špičky, vytvořilo výrazný tlak na globální dodavatelské řetězce.

Podle odhadů z oboru došlo k poklesu dostupné kapacity MD‑11F až o 35 %, což se projevilo přibližně padesáti zrušenými nákladními lety týdně. Poptávka po alternativních přepravních kapacitách přitom vzrostla zhruba o 20 %, což dále zvyšuje ceny a prodlužuje dodací lhůty.

Jak reagují UPS a FedEx

Velcí integrátoři se snaží dopady uzemnění zmírnit kombinací několika opatření. UPS přistoupila ke konsolidaci letů a přerozdělení provozu na letouny Boeing 747‑8F a 767. Současně využívá kapacity externích partnerů, jako jsou Cargojet nebo Amerijet, aby udržela úroveň služeb v prosinci.

FedEx mobilizoval část záložních MD‑11, odložil plánované údržby a ve větší míře využívá charterové lety. Část nákladu je rovněž přesměrována na pozemní dopravu a do sítí komerčních leteckých partnerů.

Technická nejistota bez jasného konce

Vyšetřování nehody otevřelo zásadní otázku: šlo o ojedinělé selhání konkrétního letounu, nebo o systémový problém konstrukce pilonu motoru u celé flotily? Dokud nebude tato otázka jednoznačně zodpovězena, FAA nemůže povolit návrat MD‑11 do provozu.

Komplexní inspekční a opravní protokoly zatím nejsou finálně schváleny a letadla tak zůstávají uzemněna na neurčito. Pro nákladní dopravce, kteří jsou na kapacitě MD‑11 existenčně závislí, jde o bezprecedentní krizi, jež může urychlit definitivní konec tohoto typu v komerčním provozu.

Zdroj: AVweb, FAA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář