USA zpřísňují bezpečnostní pravidla pro vojenské vrtulníky. Reakcí je tragédie, při níž zahynulo 67 lidí

12.12.2025

Spojené státy zavádějí nová, výrazně přísnější bezpečnostní opatření pro provoz vojenských vrtulníků. Jde o přímou reakci na tragickou nehodu z letošního ledna, kdy se vojenský Black Hawk střetl s regionálním dopravním letadlem nedaleko washingtonského letiště Reagan National. Nehodu nepřežilo všech 67 lidí na palubách obou strojů a incident ukázal na systémová selhání v bezpečnostních postupech armádních letů v blízkosti civilního vzdušného prostoru.

UH-60M BLACK HAWK
UH-60M BLACK HAWK (Zdroj: Lockheed Martin)

Tragédie, která změnila pravidla

Koncem ledna došlo k události, kterou vyšetřovatelé označili za jednu z nejtragičtějších kolizí vojenského a civilního letadla v historii USA. Vojenský vrtulník UH-60 Black Hawk prováděl výcvikový let v oblasti, kde se běžně prolínají civilní a armádní trasy. Dopravní letadlo mířící na přistání do Washingtonu nedokázalo včas zareagovat na blízký vojenský provoz a po sérii chybných rozhodnutí došlo ke střetu.

Vyšetřování upozornilo na dlouhodobě známé problémy: nepřehledné souběhy letových tratí, nedostatek elektronické identifikace vojenských vrtulníků a časté výjimky, které umožňovaly armádním strojům létat bez standardizovaného sledování.

Nová pravidla pro provoz vrtulníků v USA

Americké úřady nyní zavádějí několik klíčových změn, které mají snížit riziko podobných kolizí:

1. Uzavření rizikových tras pro helikoptéry

Dlouhodobě využívaná trasa pod přibližovacími koridory u letiště Reagan National byla trvale uzavřena pro všechny neurgentní vrtulníkové lety. Povolení zůstává pouze pro záchranné, policejní, vojenské nouzové a prezidentské lety.

2. Povinné využití ADS-B pro vojenské vrtulníky

Armáda musí během letů v civilním vzdušném prostoru používat systém ADS-B, který v reálném čase vysílá přesnou polohu vrtulníku. Doposud byly armádní stroje často provozovány bez aktivního vysílání, což znesnadňovalo jejich sledování řídicími věžemi i okolními letadly.

3. Omezení letů s vypnutým sledovacím systémem

Pokud má být vojenský let proveden s vypnutým ADS-B (například z taktických důvodů), bude omezen na speciálně určené trasy mimo civilní provoz. Pro běžný výcvik již tato možnost nebude povolena.

4. Změny ve výcviku vojenských pilotů

U.S. Army Aviation Center of Excellence zahajuje reorganizaci výcviku. Zpřísní se standardní provozní postupy, mění se způsob plánování letů a armáda pravděpodobně omezí některé zbytečné nízké nebo noční lety v hustém okolním provozu.

Dopady na civilní i vojenský provoz

Nová pravidla mají ambici zlepšit bezpečnost ve vysoce exponovaných oblastech, kde se civilní a vojenský provoz dříve nebezpečně prolínal. Mnozí piloti i řídící upozorňovali na to, že systém dlouhodobě spoléhá na improvizaci a vizuální dohled, což v hustém prostoru Washingtonu přestalo být udržitelné.

Odborníci připouštějí, že přísnější regulace může omezit část armádního výcviku. Přesto převládá názor, že technologie jako ADS-B představují minimální kompromis vzhledem k tomu, že mohou zabránit nehodám s desítkami obětí.

Závěr

Tragédie, která si vyžádala 67 životů, se stala impulsem k největší reformě pravidel pro vojenské vrtulníky za poslední roky. Nová americká opatření mají omezit chaos ve smíšeném civilně-vojenském provozu a lépe chránit posádky i cestující. Ačkoliv budou mít dopad na flexibilitu armádních letů, mohou představovat zásadní krok k tomu, aby se podobné katastrofy neopakovaly.

 

Zdroje: Reuters, AP News, U.S. DoD briefing

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář