Podle zprávy se Evropa ocitá na hranici kapacitních možností. Zatímco poptávka po letech se po pandemii stabilně zvyšuje, schopnost poskytovatelů řízení letového provozu držet krok zůstává omezená.
Finanční dopady a hlavní příčiny zpoždění
Mezi lety 2015 a říjnem 2025 vedla navigační zpoždění k nákladům ve výši přibližně 16,1 miliardy eur (v cenách roku 2024). Více než 70 % těchto nákladů bylo způsobeno:
-
nedostatkem kapacit,
-
personálními problémy u poskytovatelů řízení letového provozu.
Největší podíl zpožděných minut byl způsoben ve:
-
Francii — 33 %,
-
Německu — 19 %.
Tyto dvě země tvoří více než polovinu všech zpoždění letů způsobených řízením provozu v Evropě.
Zpoždění rostou rychleji než počet letů
Analýza ukazuje, že zpoždění dramaticky rostou i v době, kdy je růst letového provozu relativně mírný.
-
2015: 9,9 milionu letů → 14,2 milionu minut zpoždění
-
2024 (do října): 10,5 milionu letů (+6,7 %) → 30,4 milionu minut zpoždění (více než dvojnásobek)
Letní sezóna zůstává tradičně nejhorším obdobím. V roce 2024 připadalo na červenec a srpen:
-
38,3 % všech zpoždění,
-
i přesto, že tvořily méně než 20 % celkového počtu letů.
Ekonomické ztráty dopadají především na aerolinky a cestující
Od roku 2015 do října 2025 bylo navigačním zpožděním ovlivněno:
-
7,2 milionu letů,
-
111,5 milionu minut,
-
přibližně 1,1 miliardy pasažérských míst.
Z celkových nákladů 16,1 miliardy eur připadá:
-
9,7 miliardy eur na ztráty leteckých společností,
-
6,4 miliardy eur představuje hodnota promarněného času cestujících.
Podle rozdělení příčin nákladů:
-
48 % tvoří zpoždění způsobená kapacitními limity,
-
23 % personální nedostatek,
-
15 % průmyslové akce a stávky řídících letového provozu.
Výrazné rozdíly mezi poskytovateli
Náklady na zpoždění se mezi jednotlivými poskytovateli výrazně liší. IATA porovnává náklady související se zpožděním s počtem řízených letových hodin. Podle zprávy vychází:
-
řecký poskytovatel na přibližně 313 eur na řízenou letovou hodinu,
-
francouzský 222 eur,
-
eurocontrolovský Maastricht UAC 258 eur,
-
český poskytovatel (ŘLP ČR) přibližně 95 eur.
Evropa tak vykazuje značné rozdíly v efektivitě a dostupné kapacitě mezi jednotlivými státy.
Co je potřeba změnit: doporučení odborníků
Analýza se shoduje, že současná situace není dlouhodobě udržitelná. Mezi klíčové kroky patří:
-
investice do moderní infrastruktury,
-
zvýšení kapacit a počtu kvalifikovaných řídících,
-
efektivnější koordinace mezi státy,
-
modernizace systémů řízení letového provozu,
-
zlepšení plánování evropského vzdušného prostoru.
Stále větší provoz a sezónní špičky budou podle IATA bez těchto změn způsobovat další růst zpoždění, což se negativně promítne do cen letenek i komfortu cestujících.
Závěr
Evropa se ocitá v bodě, kdy provozní limity systémů řízení letového provozu přestávají stačit. Pokud vlády, poskytovatelé služeb a letecký sektor nenajdou společné, koordinované řešení, bude růst zpoždění pokračovat a dále zvyšovat ekonomické ztráty i nespokojenost cestujících. Modernizace a posílení kapacit jsou tak klíčové pro zajištění bezpečné, efektivní a konkurenceschopné letecké dopravy v Evropě.
Zdroj: AVWeb, CANSO, IATA