Aktuální výzvy řízení letového provozu v Evropě: Zpoždění rostou rychleji než počet letů

15.12.2025

Evropský vzdušný prostor se potýká s nejvážnějšími problémy za poslední dekádu. Zpoždění způsobená řízením letového provozu narůstají mnohem rychleji než samotný objem letů — a dopady na ekonomiku, letecké společnosti i cestující jsou dramatické. Vyplývá to z nedávné analýzy Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA), která vychází z dat organizace Eurocontrol.

Aktuální výzvy řízení letového provozu v Evropě: Zpoždění rostou rychleji než počet letů
Aktuální výzvy řízení letového provozu v Evropě: Zpoždění rostou rychleji než počet letů (Zdroj: ŘLP ČR)

Podle zprávy se Evropa ocitá na hranici kapacitních možností. Zatímco poptávka po letech se po pandemii stabilně zvyšuje, schopnost poskytovatelů řízení letového provozu držet krok zůstává omezená.

Finanční dopady a hlavní příčiny zpoždění

Mezi lety 2015 a říjnem 2025 vedla navigační zpoždění k nákladům ve výši přibližně 16,1 miliardy eur (v cenách roku 2024). Více než 70 % těchto nákladů bylo způsobeno:

  • nedostatkem kapacit,

  • personálními problémy u poskytovatelů řízení letového provozu.

Největší podíl zpožděných minut byl způsoben ve:

  • Francii — 33 %,

  • Německu — 19 %.

Tyto dvě země tvoří více než polovinu všech zpoždění letů způsobených řízením provozu v Evropě.

Zpoždění rostou rychleji než počet letů

Analýza ukazuje, že zpoždění dramaticky rostou i v době, kdy je růst letového provozu relativně mírný.

  • 2015: 9,9 milionu letů → 14,2 milionu minut zpoždění

  • 2024 (do října): 10,5 milionu letů (+6,7 %) → 30,4 milionu minut zpoždění (více než dvojnásobek)

Letní sezóna zůstává tradičně nejhorším obdobím. V roce 2024 připadalo na červenec a srpen:

  • 38,3 % všech zpoždění,

  • i přesto, že tvořily méně než 20 % celkového počtu letů.

Ekonomické ztráty dopadají především na aerolinky a cestující

Od roku 2015 do října 2025 bylo navigačním zpožděním ovlivněno:

  • 7,2 milionu letů,

  • 111,5 milionu minut,

  • přibližně 1,1 miliardy pasažérských míst.

Z celkových nákladů 16,1 miliardy eur připadá:

  • 9,7 miliardy eur na ztráty leteckých společností,

  • 6,4 miliardy eur představuje hodnota promarněného času cestujících.

Podle rozdělení příčin nákladů:

  • 48 % tvoří zpoždění způsobená kapacitními limity,

  • 23 % personální nedostatek,

  • 15 % průmyslové akce a stávky řídících letového provozu.

Výrazné rozdíly mezi poskytovateli

Náklady na zpoždění se mezi jednotlivými poskytovateli výrazně liší. IATA porovnává náklady související se zpožděním s počtem řízených letových hodin. Podle zprávy vychází:

  • řecký poskytovatel na přibližně 313 eur na řízenou letovou hodinu,

  • francouzský 222 eur,

  • eurocontrolovský Maastricht UAC 258 eur,

  • český poskytovatel (ŘLP ČR) přibližně 95 eur.

Evropa tak vykazuje značné rozdíly v efektivitě a dostupné kapacitě mezi jednotlivými státy.

Co je potřeba změnit: doporučení odborníků

Analýza se shoduje, že současná situace není dlouhodobě udržitelná. Mezi klíčové kroky patří:

  • investice do moderní infrastruktury,

  • zvýšení kapacit a počtu kvalifikovaných řídících,

  • efektivnější koordinace mezi státy,

  • modernizace systémů řízení letového provozu,

  • zlepšení plánování evropského vzdušného prostoru.

Stále větší provoz a sezónní špičky budou podle IATA bez těchto změn způsobovat další růst zpoždění, což se negativně promítne do cen letenek i komfortu cestujících.

Závěr

Evropa se ocitá v bodě, kdy provozní limity systémů řízení letového provozu přestávají stačit. Pokud vlády, poskytovatelé služeb a letecký sektor nenajdou společné, koordinované řešení, bude růst zpoždění pokračovat a dále zvyšovat ekonomické ztráty i nespokojenost cestujících. Modernizace a posílení kapacit jsou tak klíčové pro zajištění bezpečné, efektivní a konkurenceschopné letecké dopravy v Evropě.

 

Zdroj: AVWeb, CANSO, IATA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář