EASA vydává naléhavé upozornění pro motory Rotax 915i a 916i. Hrozí selhání reduktoru, provoz je povolen pouze po kontrole!

11.12.2025 2 příspěvky

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA vydala (Emergency Airworthiness Directive – EAD) s označením AD 2025-0267-E. Směrnice se týká velkého množství motorů Rotax 915i a 916i, a to v různých variantách a napříč různými výrobními čísly. Důvodem je zjištěná výrobní závada na reduktoru, která může v krajním případě vést až ke ztrátě vrtule za letu.

EASA vydává naléhavé upozornění pro motory Rotax 915i a 916i. Hrozí selhání reduktoru, provoz je povolen pouze po kontrole!
EASA vydává naléhavé upozornění pro motory Rotax 915i a 916i. Hrozí selhání reduktoru, provoz je povolen pouze po kontrole! (Zdroj: Rotax)

O jaký problém jde

Při kontrole nově vyrobeného motoru byla zjištěna chybějící zajišťovací matice M40 × 1.5 na reduktoru. Pokud tato matice není přítomna, existuje riziko vysunutí hřídele vrtule z tělesa reduktoru. To může vyústit v náhlou ztrátu tahu, selhání motoru nebo odpadnutí vrtule během letu.

Tato závada je považována za bezprostředně ohrožující letovou bezpečnost, a proto byla směrnice vydána v režimu Emergency AD – s okamžitou účinností a bez standardního konzultačního procesu.

Směrnice dopadá na motory Rotax 915i a 916i instalované v širokém spektru lehkých letadel: od ultralehkých konstrukcí přes stroje všeobecného letectví až po motorové kluzáky.

Co musí provozovatelé udělat

EASA nařizuje následující kroky:

  • Před dalším letem musí být provedena kontrola reduktoru podle pokynů výrobce uvedených v příslušném Alert Service Bulletinu (ASB).

  • Pokud se zjistí, že je reduktor „suspect“ (tj. potencionálně vadný), je nutné:

    • provést opravu podle ASB, nebo

    • reduktor kompletně vyměnit za „serviceable“.

  • Od dne 2. prosince 2025 nesmí být instalován žádný „suspect“ reduktor na žádný motor 915i nebo 916i.

  • Motory označené jako „Group 1“ (s podezřelým reduktorem) nesmí být provozovány, dokud nebude ověřeno, že reduktor je v pořádku.

Připomenutí: Co je to AD

Airworthiness Directive (AD) je právně závazná směrnice, jejíž nesplnění znamená, že letadlo není letově způsobilé. Emergency AD (EAD) je zvláštní forma pro případy, kdy existuje bezprostřední riziko nehody.
AD 2025-0267-E přesně do této kategorie spadá.

Závěr

Směrnice AD 2025-0267-E představuje jedno z nejpřísnějších opatření, které EASA může vydat. Dotčené motory Rotax 915i a 916i nesmí být provozovány bez provedení okamžité kontroly reduktoru. Pro všechny provozovatele to znamená jediné: co nejrychleji kontaktovat servisní organizaci a zjistit, zdali je jejich motor dotčen a bude nutný servis, či nikoliv.

 

Zdroje: ÚCL, EASA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Převodovka vrtule - reduktor

Dnes v 8:47 Filip Zejda

Někdy při odborných překladech bývá obtížné najít ten správný termín, aby nepůsobil tahavě za uši, nebo se při něm někomu nešikmily oči v šilhavý pohled. To znám ve svých odborných textech ať jde o pokročilé techniky pilotáže, DIY motory či  za letu stavitelné vrtule, nebo pyrolytického vírového hořáku na použitý olej mám tam toho hafo. Takže nekritizuji!  V technické literatuře je sice převodovka správně, ale v letecké komunitě tento pojem známe spíše jako reduktor. Převodovka má navíc tu vlastnost, že má i několik převodových stupňů pro jízdu v před a jeden vzad, pokud není redukovaná  nebo jiná, výrazně složitější. Reduktor pouze snižuje otáčky motoru na výstupní hřídeli a zároveň zajištuje radiální, axiální a momentovou  i vibrační tuhost uzle  u výstupu vrtulové hřídele z reduktoru  - unašeče vrtule a tam asi ona chybějící matka M40x1.5 nebyla nalezena. Tedy vevnitř ve složeném a zavřeném reduktoru na konci tohoto sekundárního hřídele, který zajišťuje výše uvedené. To nemá šanci pilot objevit, pokud nepotáhne letadlo za vrtuli. Selhání vypadá na něčí " závažnou chybu", která může být ( spekuluji) i projevem  obliby zaměstnance k firmě a může vést až k zničení jména značky. Naštěstí Rotax pochopil, že tomto konkrétním případě není možné věc ututlat ani posunout v čase a musí okamžitě konat! Ta závada je nebezpečná jak jen může být a podle mne ( dělám občas i  motory) je těžko pochopitelné, že by se mechanik dopustil takového selhání ve více kusech nevědomně!!! Pokud to ovšem nedělá nějaký automatický robot. Tomu jsou zajištění konstrukčních celků a jejich axiální posuv i jméno značky a odborářské požadavky, místní  spory zaměstnanců u...       A prostě jen dělá co mu zadali. Tož by bylo zajímavé se dozvědět více o dané věci a může to být i klíčové pro další chod fy. Snad nám přinesete další informace proč a jak...

Odpovědět

RE: Převodovka vrtule - reduktor

Dnes v 15:47 Redakce

Díky za poznatek, máte pravdu. Reduktor je lepším termínem. Opraveno. 

Odpovědět

Přidat komentář