Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA vydala (Emergency Airworthiness Directive – EAD) s označením AD 2025-0267-E. Směrnice se týká velkého množství motorů Rotax 915i a 916i, a to v různých variantách a napříč různými výrobními čísly. Důvodem je zjištěná výrobní závada na reduktoru, která může v krajním případě vést až ke ztrátě vrtule za letu.
EASA vydává naléhavé upozornění pro motory Rotax 915i a 916i. Hrozí selhání reduktoru, provoz je povolen pouze po kontrole! (Zdroj: Rotax)
O jaký problém jde
Při kontrole nově vyrobeného motoru byla zjištěna chybějící zajišťovací matice M40 × 1.5 na reduktoru. Pokud tato matice není přítomna, existuje riziko vysunutí hřídele vrtule z tělesa reduktoru. To může vyústit v náhlou ztrátu tahu, selhání motoru nebo odpadnutí vrtule během letu.
Tato závada je považována za bezprostředně ohrožující letovou bezpečnost, a proto byla směrnice vydána v režimu Emergency AD – s okamžitou účinností a bez standardního konzultačního procesu.
Směrnice dopadá na motory Rotax 915i a 916i instalované v širokém spektru lehkých letadel: od ultralehkých konstrukcí přes stroje všeobecného letectví až po motorové kluzáky.
Co musí provozovatelé udělat
EASA nařizuje následující kroky:
Před dalším letem musí být provedena kontrola reduktoru podle pokynů výrobce uvedených v příslušném Alert Service Bulletinu (ASB).
Pokud se zjistí, že je reduktor „suspect“ (tj. potencionálně vadný), je nutné:
provést opravu podle ASB, nebo
reduktor kompletně vyměnit za „serviceable“.
Od dne 2. prosince 2025 nesmí být instalován žádný „suspect“ reduktor na žádný motor 915i nebo 916i.
Motory označené jako „Group 1“ (s podezřelým reduktorem) nesmí být provozovány, dokud nebude ověřeno, že reduktor je v pořádku.
Připomenutí: Co je to AD
Airworthiness Directive (AD) je právně závazná směrnice, jejíž nesplnění znamená, že letadlo není letově způsobilé. Emergency AD (EAD) je zvláštní forma pro případy, kdy existuje bezprostřední riziko nehody. AD 2025-0267-E přesně do této kategorie spadá.
Závěr
Směrnice AD 2025-0267-E představuje jedno z nejpřísnějších opatření, které EASA může vydat. Dotčené motory Rotax 915i a 916i nesmí být provozovány bez provedení okamžité kontroly reduktoru. Pro všechny provozovatele to znamená jediné: co nejrychleji kontaktovat servisní organizaci a zjistit, zdali je jejich motor dotčen a bude nutný servis, či nikoliv.
Někdy při odborných překladech bývá obtížné najít ten správný termín, aby nepůsobil tahavě za uši, nebo se při něm někomu nešikmily oči v šilhavý pohled. To znám ve svých odborných textech ať jde o pokročilé techniky pilotáže, DIY motory či za letu stavitelné vrtule, nebo pyrolytického vírového hořáku na použitý olej mám tam toho hafo. Takže nekritizuji! V technické literatuře je sice převodovka správně, ale v letecké komunitě tento pojem známe spíše jako reduktor. Převodovka má navíc tu vlastnost, že má i několik převodových stupňů pro jízdu v před a jeden vzad, pokud není redukovaná nebo jiná, výrazně složitější. Reduktor pouze snižuje otáčky motoru na výstupní hřídeli a zároveň zajištuje radiální, axiální a momentovou i vibrační tuhost uzle u výstupu vrtulové hřídele z reduktoru - unašeče vrtule a tam asi ona chybějící matka M40x1.5 nebyla nalezena. Tedy vevnitř ve složeném a zavřeném reduktoru na konci tohoto sekundárního hřídele, který zajišťuje výše uvedené. To nemá šanci pilot objevit, pokud nepotáhne letadlo za vrtuli. Selhání vypadá na něčí " závažnou chybu", která může být ( spekuluji) i projevem obliby zaměstnance k firmě a může vést až k zničení jména značky. Naštěstí Rotax pochopil, že tomto konkrétním případě není možné věc ututlat ani posunout v čase a musí okamžitě konat! Ta závada je nebezpečná jak jen může být a podle mne ( dělám občas i motory) je těžko pochopitelné, že by se mechanik dopustil takového selhání ve více kusech nevědomně!!! Pokud to ovšem nedělá nějaký automatický robot. Tomu jsou zajištění konstrukčních celků a jejich axiální posuv i jméno značky a odborářské požadavky, místní spory zaměstnanců u... A prostě jen dělá co mu zadali. Tož by bylo zajímavé se dozvědět více o dané věci a může to být i klíčové pro další chod fy. Snad nám přinesete další informace proč a jak...