Avio Aero Praha a ČVUT získaly ocenění za vývoj turbovrtulového motoru Catalyst

13.12.2025

Inženýrská akademie České republiky ocenila na slavnostním ceremoniálu v Betlémské kapli mimořádný technický úspěch v oblasti letectví. Společnost Avio Aero Praha (GE Aviation Czech, s.r.o.) spolu s Centrem leteckého a kosmického výzkumu Fakulty strojní ČVUT získaly cenu za vynikající realizovaný technický projekt roku za vývoj a uvedení turbovrtulového motoru Catalyst.

Motor Catalyst na letounu Beechcraft Denali
Motor Catalyst na letounu Beechcraft Denali (Zdroj: Avio Aero)

Desetiletá spolupráce vyústila v oceněný motor

Cenu převzali ředitel Avio Aero Praha Mgr. Michal Oborný a ředitel výzkumného centra FS ČVUT Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc. Ocenění předával prezident Inženýrské akademie doc. Ing. Vojtěch Petráček, CSc. Feng. společně se zástupkyní hlavního partnera, Nadace Preciosa, Andreou Kroupovou.

„Přebírám toto ocenění s hlubokou pokorou a věnuji je všem kolegům z Avio Aero, GE Aerospace a ČVUT,“ uvedl Michal Oborný. Připomněl, že právě letos vyvrcholila desetiletá spolupráce na vývoji turbovrtulového motoru nové generace – motor Catalyst byl v únoru certifikován a výroba v pražském závodě Avio Aero již začala.

Foto z ocenění (Zdroj: Avio Aero)

Ekosystém pro vývoj motorů v Česku

Společný výzkum Avio Aero a ČVUT probíhal v prostředí, které vzniklo na základě usnesení vlády ČR z roku 2016 o podpoře rozvoje leteckého průmyslu v ČR. Fakulta strojní v jeho rámci obnovila i výuku letadlových motorů, která dnes vychovává nové odborníky pro domácí i evropský letecký sektor.

„Tato ambiciózní spolupráce naplnila požadavek vlády na vybudování ekosystému pro vývoj a výrobu letadlových motorů v ČR. Doufám, že bude pokračovat dlouhodobě,“ uvedl prof. Valášek.

Catalyst: moderní turbovrtulový motor 21. století

Motor Catalyst představuje zásadní technologický posun v kategorii turbovrtulových pohonných jednotek. Jde o první zcela nový motor ve své třídě po několika dekádách, vyvíjený a vyráběný mezinárodně v závodech GE Aerospace a Avio Aero v Itálii, Česku, Polsku a Německu. Český tým z ČVUT se podílel na jeho vývoji zásadním způsobem.

Klíčové technické parametry:

  • Celkový tlakový poměr 16:1 – nejlepší ve své třídě.

  • Až o 18 % nižší spotřeba paliva oproti konkurenci.

  • Až o 10 % vyšší výkon v cestovním režimu.

  • Dva stupně variabilních statorových lopatek a chlazené vysokotlaké lopatky turbín.

  • Aditivně vyrobené komponenty, které umožnily snížení hmotnosti i složitosti výroby.

Motor je určen mimo jiné pro letoun Beechcraft Denali, kde už probíhá jeho integrace a letové zkoušky.

Přínos pro český letecký průmysl

Úspěšný vývoj i zahájení výroby motoru Catalyst v Praze významně přispívají k restartu a dalšímu rozvoji výroby leteckých motorů v České republice. Tento technologicky náročný projekt zároveň posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu a přináší příležitosti pro výzkum, inovace i zaměstnanost v high-tech oborech.

 

Zdroj: Avio Aero

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář