Garmin Autoland poprvé v praxi: King Air 200 bezpečně přistál bez pilotního zásahu

23.12.2025

Moderní autopilotní technologie Garmin Autoland prokázala svoje schopnosti při skutečné nouzové situaci, když autonomně navedla a bezpečně přistála Beechcraft King Air B200 poté, co se pilot během letu stal neschopným ovládat letoun, a to pravděpodobně z důvodu zdravotních komplikací.

Garmin Autoland poprvé v praxi: King Air 200 bezpečně přistál bez pilotního zásahu
Garmin Autoland poprvé v praxi: King Air 200 bezpečně přistál bez pilotního zásahu (Zdroj: Garmin)

Letoun Beechcraft King Air 200, registrovaný jako N479BR a operovaný firmou Buffalo River Aviation, odlétal z Aspen-Pitkin County Airport (ASE) směrem na sever do oblasti Denveru kolem 13:43 místního času. Asi 20 minut po vzletu byl vyslán signál nouze na odpovídači a pilot přestal zcela komunikovat.

Systém Garmin Autoland pak automaticky převzal řízení letadla, vybral vhodné letiště pro přistání, informoval řízení letového provozu o nouzové situaci a postupně navedl King Air k přistání. Letadlo dosedlo naplánovaně na RWY 30 na Rocky Mountain Metropolitan Airport (BJC) a bezpečně se zastavilo, kde na něj čekaly záchranné složky.

Video z události pohledem řídících letového provozu

Jak Garmin Autoland funguje

Garmin Autoland je navržen jako záchranná technologie pro extrémní scénáře, zejména pro případy, kdy pilot není schopen pokračovat ve kontrole letadla – například při náhlé ztrátě vědomí. Systém:

  • sleduje aerodynamické a polohové parametry letadla,

  • analyzuje vhodné cílové letiště na základě vzdálenosti, délky dráhy a aktuálních podmínek,

  • navádí letadlo na přistání, včetně komunikace s řízením letového provozu skrze automatizovaná hlášení,

  • provede přistání, brzdění a automatické vypnutí motorů.

Aktivace může proběhnout automaticky při detekci nečinnosti pilota nebo ručně přes dedikované tlačítko v kokpitu či kabině pro cestující.

Význam pro bezpečnost GA

Tento incident představuje jedno z prvních potvrzených reálných nouzových použití systému Autoland mimo testovací a certifikační prostředí, zejména u většího vícemotorového turbovrtulového letadla. Technologie tak ukazuje potenciál výrazně snížit následky kritických událostí, jako je pilotní inkapacitace, která je jednou z častých příčin leteckých nehod.

Garmin již dříve certifikoval Autoland a Autothrottle pro různé modely King Air vybavené avionikou G1000 NXi, čímž se tato bezpečnostní funkce stává dostupnější i pro širší spektrum provozovatelů.

Podrobnosti o zdravotním stavu pilota, případném počtu osob na palubě a důvodu inkapacitace nejsou prozatím veřejnosti dle dostupných informací známy.

 

Zdroje: AVweb, Garmin, VASA aviation, Flightradar24

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář