V NTM zadními vrátky

29.06.2008

Mnoho leteckých i ostatních fandů historie techniky již delší dobu vnímá, že brány druhého nejvýznamnějšího muzea v Praze z hlediska letecké historie, dopravní expozice NTM na Letné, jsou uzavřeny. Za zamčenými dveřmi však neutichá čilý stavební ruch a dalo by se říci, že v historii NTM procházejí dnes její expozice a expoziční prostory daleko největšími a nejintenzivnějšími změnami vůbec.

V NTM zadními vrátky
V NTM zadními vrátky (Zdroj: Aeroweb.cz)
Ale bohužel není mnoho dosažitelných informací o tom, jak vlastně tyto změny a rekonstrukce uvnitř budovy NTM změní a ovlivní vystavení a způsob prezentace leteckých exponátů v dopravní hale. Je jen mnoho různých fám a dohadů, plynoucích například i z faktu, že NTM stahuje od letošního roku některé své zapůjčené exponáty z jiných muzeí, např. známého Spitfira z letecké kbelské expozice. Jako mnoho jiných ani mne jako člověka trefeného zájmem o leteckou historii proto nenechává dění v NTM klidným. A tak jsem se nakonec odhodlal a vyrazil v polovině března t.r. do této instituce s otázkou, zda je možné získat nějaké konkrétní informace.



V NTM jsem se setkal s ochotou, ale i s určitou zdrženlivostí. Ochotou proto, že pracovníci NTM chápou nutnost  poskytování relevantních informací. Zdrženlivost proto, že definitivní podoba expozice dopravy, v níž letecká část hraje významnou roli, dosud není v úplnosti dopracována a málokterý tvůrce rád zveřejňuje své rozpracované dílo před premiérou. Pan Petr Kožíšek, vedoucí oddělení historie dopravy a hlavní garant nové expozice v dopravní hale, mne přímo upozornil, že jen nerad hovoří o tom, jak bude nová expozice dopravy a její letecká část vlastně vypadat.



„Nechceme barvitým zveřejňováním našich záměrů předem vyvolávat očekávání, protože ta velmi často předem hendikepují nezaujaté posouzení finálního výsledku. Mohu jen říci, že o budoucí expozici máme již poměrně velmi propracovanou představu, zpracovanou do zhruba stostránkového libreta.  Na základě připomínek jeho oponentů a ve spolupráci s týmem architektů, který vyhrál soutěž na architektonické zpracování expozice, je libreto v současné době korigováno a ve snaze vše zkrátit již současně probíhají i práce na podrobných scénářích jednotlivých oborových instalací“, řekl. Dále uvedl, že skutečná podoba expozice bude ovlivněna i disponibilními finančními prostředky, a samozřejmě též definitivní podobou scénářů po jejich závěrečné oponentuře.



Nicméně něco jsem se přeci jen dozvěděl. Stejně jako charakter sbírek NTM, i připravovaná expozice bude mít výrazně teritoriální charakter. Nová expozice se bude soustřeďovat na prezentaci historického vývoje dopravy v jejích jednotlivých oborech na území Čech, Moravy a Slezska, a to se snahou zařadit předváděné exponáty do širšího historického kontextu vývoje společnosti. Exponáty tudíž nebudou vybaveny jen stručnými informačními tabulkami, obsahujícími pár základních technických údajů.



Nebudou v expozici prezentovat jen samy sebe, ale stanou se součástí širšího výpovědního příběhu, který seznámí návštěvníka nejen se samotným exponátem, ale i s jeho úlohou v dané etapě historie techniky a společnosti na území České republiky i ve světovém kontextu. Vystavené sbírkové předměty tedy nebudou předmětem instalace, ale jejím prostředníkem – budou to v první řadě právě vystavené exponáty, kdo bude v instalaci vyprávět expoziční příběh . Řečeno konkrétním případem známého Spitfira, ten bude v nové expozici v dopravní hale NTM prezentován jako jeden z technických vrcholů konstrukce celokovového pístového stíhacího letounu až v druhé výpovědní rovině. V první řadě zde bude prezentovat jednu z nejslavnějších a nejúctyhodnějších historických kapitol našeho letectví - skutečnost, že se u nás našli lidé, kterým jejich země stála za to odejít do zahraničí bojovat a umírat za její svobodu. A že těmito lidmi byli v pozoruhodně významném počtu právě letci.



K vlastní podobě dosud připravovaného scénáře letecké instalace v dopravní hale mi pan Kožíšek dále řekl,  že se zde počítá s většinou již dříve vystavených letounů, doplněných nyní i Spitfirem. Letouny budou v hale pochopitelně zavěšeny a rozestavěny v novém prostorovém uspořádání. Prostor dopravní haly však má své limity, z nichž ten hlavní je obtížnost dát velkým exponátům výrazný výpovědní děj. Jedna z galerií dopravní haly však bude celá vyhrazena letectví a zde se naopak s výraznějším expozičním příběhem počítá. Tato instalace má pracovní název „Příběh létání v českých zemích“ a na to, o čem bude a jak se zdaří, si budeme muset počkat.



V rozhovoru s panem Kožíškem jsme se letmo dotkli i ukončení zápůjčky letounu Supermarine Spitfire za sbírek NTM do Leteckého muzea VHÚ ve Kbelích. Podle pana Kožíška tento letoun, se kterým NTM počítá do své nové expozice, vrátil Vojenský historický ústav muzeu počátkem tohoto roku plně v intencích vzájemného smluvního ujednání a v řádném, výpůjční smlouvou určeném termínu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář