Ukázka komunikace s Praha terén při průletu ADIZ a vyjednání vstupu do omezeného prostoru

27.01.2006

Ukázka komunikace s Praha terén při průletu ADIZ a vyjednání vstupu do omezeného prostoru
Ukázka komunikace s Praha terén při průletu ADIZ a vyjednání vstupu do omezeného prostoru (Zdroj: Aeroweb.cz)

Stačí na radiostanici naladit frekvenci Praha Info 126,100 MHz nebo Vojenské Oblastní Středisko Řízení Praha Terén 123,750 MHz a na aktivaci daného prostoru se zeptat.

Vlastní zkušenost mám se všemi popsanými cestami a vždy jsem se k potřebným informacím dostal. Většinou jsou dispečerky a dispečeři ochotní, jak po telefonu, tak při spojení z letadla. Velice jsem poslední dobou potěšen ochotou vojenských dispečerů na Praze Terén, kteří se většinou snaží Vám let usnadnit. Například striktně nevyžadují kontakt 30 minut před zamýšleným vstupem do zóny ADIZ, ale vstup mi povolili i za dobu výrazně kratší. Také mi umožnili průlet aktivovaným prostorem, kde cvičilo vojenské letadlo. Vojákovi zvýšili minimální výšku, která mi umožnila s velkou rezervou proletět pod jeho operačním prostorem.

Příklady komunikace:

Průlet Identifikačním pásmem (ADIZ)

Pilot: Praha Terén, OK-WEB, dobrý den*.
Dispečer: OK-WEB, Praha Terén, vysílejte.
P: Praha Terén, OK-WEB, Zlín 43, VFR let bez letového plánu z Jihlavy do Klatov, žádal bych průlet ADIZem po trati Vyšší Brod, Horská Kvilda. Očekávám vstup v 17:32.
D: O-EB, Praha Terén potvrzuje, nastavte odpovídač 3103, oznamte vstup do Identifikačního pásma.
P: Vstup do Identifikačního pásma oznámím, O-EB.

P: Praha Terén, O-EB, severně od Vyššího Brodu, za minutu vstup do Identifikačního pásma.
D: Praha Terén rozumí, radarový kontakt, vstup do Identifikačního pásma povolen, pokračujte po trati, ohlašte výstup z Identifikačního pásma.
P: Praha terén, O-EB, vstup povolen, pokračuji na Horskou Kvildu, výstup z pásma ohlásím.
D: Praha Terén.

P: Praha Terén, O-EB, 2 míle východně od Horské Kvildy, opustil Identifikační pásmo, žádám přechod na Klatovy Info.
D: Praha Terén rozumí, squak 7000, změna frekvence schválena, naslyšenou*
P: Squak 7000, změna frekvence schválena, naslyš*, O-EB.

Vstup do omezeného prostoru:

Pilot: Praha Info, OK-ENA, dobrý den*
Dispečer: OK-ENA, Praha Info, vysílejte
P: OK-ENA, Cessna 172, VFR bez letového plánu ze Zbraslavic na Hosín**, 1000 stop nad terénem, žádám za tři minuty vstup do omezeného prostoru Temelín jižně od Opařen.
D: OK-ENA, máte na palubě odpovídač?
P: Odpovídač negativ, OK-ENA
D: Rozumim, vstup a průlet prostorem LKR 8 povolen.
P: Povoleno prostorem LKR 8, OK-ENA
D: Praha Info

P: Praha Info, OK-ENA, 6 mílí severně od letiště Hosín, letiště v dohledu, žádám přechod na Hosín Info.
D: O-NA, Praha Info rozumí, přechod na Hosín schválen.
P: Přechod schválen, O-NA.

*Pozdrav letecká frazeologie zakazuje, nicméně je slušností a používá se.
**Letiště Hosín leží uvnitř prostoru LKR 8 (Temelín).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář