Kde získávat aktuální letecké informace?

27. 1. 2006

Při každém letu, který je dál než okolo „komína“, jistě každý pilot potřebuje aktuální letové informace, aby věděl co ho na trati čeká.

Informace potřebné pro traťový VFR let se dají rozdělit do dvou hlavních skupin. První jsou meteorologické, druhé jsou informace o vzdušném prostoru. Chtěl bych poukázat převážně na ty druhé.

Dejme tomu, že jste přišli ráno na letiště, nakreslili do mapy dlouhou čáru a nyní zjišťujete, jaké všechny prostory vaše čára protnula. Dnes je velká výhoda, že díky rozmachu internetu je počítač s obstojným připojením na mnoha i relativně komorních letištích. Proto nic nebrání využít informací, které nám internet dnes nabízí.

Řízení Letového Provozu (ŘLP) má stránkách Letecké Informační Služby (LIS) - http://lis.rlp.cz potřebné informace. Podívejme se na ně blíže

Letecká informační služba

Pravděpodobně nemáte oprávnění do placené sekce, proto kliknutím na tlačítko Volný přístup se Vám rozbalí roletka s několika odkazy:

RLP Query

Pojďme rovnou ke kolonce RLP Query - předletový bulletin. Je to aplikace, která nám dovoluje přístup do sítě AFTN přes prohlížeč www stránek. Na liště si vybíráme informace, které nás konkrétně zajímají:

Co to je AFTN?
(zkratka anglického názvu Aeronautical Fixed Telecommunication Network, česky Letecká pevná telekomunikační síť) je mezinárodní telekomunikační síť sloužící pro výměnu zpráv a informací týkajících se leteckého provozu. V Česku funguje komunikační středisko AFTN při organizaci Řízení letového provozu ČR.

V každém formuláři je vedle názvu odkaz na nápovědu, který nám názorně ukáže,  jak daný formulář vyplnit. Formuláře pracují na principu zaslání  zvolených informací ze sítě AFTN, na e-mail, který si zadáte. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že e-mail s odpovědí jsem obdržel v řádu sekund až minut po odeslání formuláře.

V nabídce na liště je na výběr: Route Bulletin, který zasílá informace pro přelet přes několik FIRů (několik států), ale pro vnitrostátní let není úplně praktický. Location Bulletin vyhledává přímo informace zadaných lokací (letišť, FIRů). AUP zašle zprávu o využití vzdušného prostoru, což je důležitá informace vždy, pokud plánujete let přes některý z omezených prostorů . ATIS/VOLMET zašle přepis aktuálních informací ATIS pro letiště Praha, Brno, Karlovy Vary a Ostrava, VOLMET je možné si nechat zaslat jak národní, tak i mezinárodní. Obě zprávy se zasílají v jazyce, v jakém jsou vysílány, tedy v angličtině.

Využití vzdušeného prostoru ČR

Další v pořadí na roletce je relativní novinka. Jedná se o odkaz na aktuální zprávy o využití vzdušného prostoru AUP/UUP. Zde se zobrazí tabulka využití prostorů TRA a TSA včetně doby aktivace a odpovědnou stanici za provoz v prostoru. Jsou zde uvedeny i prostory aktivované NOTAMem s příslušným číslem NOTAMu.

Další dvě nabídky v roletce mají velice podobné základní zobrazení, proto je popíši dohromady. Jde o kolonky METEO a NOTAM. Po kliknutí se Vám zobrazí pohled na Českou Republiku s vyznačenými letišti, kde každé letiště má své kolečko. Pokud pro některé letiště existují informace daného charakteru, je kolečko zbarveno červeně a slouží jako odkaz. Ten Vám po kliknutí zobrazí žádané informace. Pro METEO jsou to přesně kódované meteorologické zprávy, kde je třeba znát klíč pro rozkódování. Dále jsou ještě v poli umístěny obdélníkové odkazy, převážně platné pro celé území republiky. Pro METEO je to většinou předpověď (FCST) a Výstraha které jsou psány v češtině.  Pokud je důvod, je také publikována zpráva SIGMET.  Pro NOTAMy je zde nabídka, která vybírá určité druhy zpráv, například COM vybírá zprávy vztahující se na radionavigační vybavení. Summary nám zobrazí veškeré NOTAMy platné pro naše území a letiště v ČR.

Poslední dvě nabídky AIP SUP a Změny obsahují informace o doplňcích AIPu (AIP supplement ) a poslední uveřejněné změny.

Tento web značně usnadnil pilotům přístup k informacím o vzdušném prostoru. Může se stát, že nemáte počítač nebo přístup k internetu. I v tomto případě nenastává vážnější problém, pokud máte k dispozici telefon. Existuje několik čísel, které Vám k informacím pomohou.  První, a vlastně asi nejmocnější je telefonní číslo:

Oblastního Středisko Řízení  Praha (ACC Praha)
+420 220 374 393

Tímto se dovoláte na stanoviště letecké stanice Praha Info, řízení veškerého VFR provozu v ČR. Zde získáte informace o aktivaci prostorů, stejně jako si zde můžete například dopředu domluvit koordinaci průletu omezeným prostorem typu Temelín, pokud máte například závadu na rádiu a podobně. Na tomto telefonu také můžete ukončit svůj letový plán. Na následujících číslech získáte naprosto stejnou informaci, kterou získá pilot když naladí frekvenci ATIS, a to Ruzyně ATIS +420 220 378 300 a Tuřany ATIS +420 545 521 222.  Je to sice pouze informace o počasí  na daném místě, ale pokud člověka tlačí čas, nebo plánuje v hlavě výlet někde v kanceláři, získá jedním telefonátem základní představu o větru, oblačnosti a dalších projevech počasí v dané oblasti.

Pokud člověk nemá čas, počítač, telefon, případně byl natolik okouzlen počasím, že skočil do letadla a vyrazil na výlet, nebo se rozhodne změnit během letu trať a v cestě mu stojí pomyslná zeď některého prostoru, ani teď nenastává í problém. Stačí na radiostanici naladit frekvenci:

Praha Info 126,100 MHz
nebo Vojenské Oblastní Středisko Řízení Praha Terén 123,750 MHz

a na aktivaci daného prostoru se zeptat. Vlastní zkušenost mám se všemi popsanými cestami a vždy jsem se k potřebným informacím dostal. Většinou jsou dispečerky a dispečeři ochotní, jak po telefonu, tak při spojení z letadla.

Velice jsem poslední dobou potěšen ochotou vojenských dispečerů na Praze Terén, kteří se většinou snaží Vám let usnadnit. Například striktně nevyžadují kontakt 30 minut před zamýšleným vstupem do zóny ADIZ, ale vstup mi povolili i za dobu výrazně kratší. Také mi umožnili průlet aktivovaným prostorem, kde cvičilo vojenské letadlo. Vojákovi zvýšili minimální výšku, která mi umožnila s velkou rezervou proletět pod jeho operačním prostorem.

Ukázka rádiové komunikace při průletu ADIZ a vyjednání vstupu do omezeného prostoru

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář