ÚZPLN uzavřel nejvážnější červencovou nehodu Čmeláka

04.10.2010

ÚZPLN uzavřel nejvážnější červencovou nehodu Čmeláka
ÚZPLN uzavřel nejvážnější červencovou nehodu Čmeláka (Zdroj: Aeroweb.cz)

4. října - aktualizace

Za nehodou Čmeláka stojí technická závada i přecenění jeho schopností

Letošní léto se nechvalně zapsalo jako období, při němž došlo hned ke čtyřem nehodám letounů Z-37 Čmelák. Letečtí vyšetřovatelé nyní uzavřeli tu nejvážnější, z kraje letošního července, při které se těžce zranil pilot a Čmelák po pádu téměř celý shořel. Závěrečná zpráva jako hlavní příčinu nehody uvádí technickou závadu na motoru, avšak podepsalo se na ní i počasí, jehož vliv pilot dle zprávy podcenil.

"Příčinou letecké nehody bylo snížení výkonu motoru vlivem nahodilé technické závady zapalování. Vzájemná souvislost podmínek provozu letounu při vysoké teplotě okolního vzduchu a hmotnosti letounu na hranici odvozené z letové příručky vytvořila situaci, kdy i malé snížení výkonu motoru ovlivní celkovou letovou výkonnost. V důsledku dosažení zamýšleného cíle pilot podcenil vliv aktuálních podmínek pro let. Pád letounu na malé rychlosti byl neodvratným následkem chybného rozhodnutí pilota provést zatáčku," stojí závěrem ve zprávě ÚZPLN.

Celá událost nejen dokládá, jak významnou roli hraje vysoká teplota vzduchu na letové vlastnosti, ale také, že je tato okolnost často podceňována. Ve spojení s hraniční hmotností a nedostatkem výkonu jako v tomto případě mohou být důsledky fatální. Zejména proto úřad apeluje na všechny piloty a provozovatele leteckých zemědělských prací, aby se vzhledem k četnosti letošních nehod Čmeláků s touto závěrečnou zprávou dobře seznámili a podle možností novelizovali provozní příručky zmíněných letadel.

2. července - původní zpráva

Kvůli zatím neznámé příčině dnes na poli u Plas na Plzeňsku havaroval práškovací letoun Z-37 Čmelák. Pilot vyvázl s odřeninami a zlomeninami ruky a nohy a byl převezen do nemocnice.


Čmelák


Podle pilotových vlastních slov Čmelák za letu přestal táhnout a zřítil se z pěti metrů do hustého porostu s řepkou, která mohla podle agronoma Kralovické zemědělské Jaroslava Bulína pád zbrzdit. Zatímco pilot se z havarovaného stroje odplazil pryč, Čmelák, symbol československého a českého práškování, téměř celý shořel.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář