Marabu se vznesl k nebi, zatím s pilotem

16.07.2010

Svým způsobem unikátní projekt se před dvěma dny zasloužil o pozornost nejen letecké veřejnosti. Na půdě Leteckého ústavu Vysokého učení v Brně začal v roce 2006 vznikat plán na výrobu bezpilotního letounu, nesoucího jméno známého afrického čápa – Marabu. Před dvěma dny mohli novináři a pozvaní hosté poprvé vidět výsledky práce týmu profesora Píštěka „v akci“. Experimentální letoun VUT 001 Marabu se totiž na letišti v Kunovicích poprvé odlepil od země, zatím ještě s pilotem.

První let v Kunovicích měl především otestovat důležité přístroje a komponenty letadla, stejně jako upozornit na případné konstrukční nedostatky nebo chyby, které by mohly vyústit ve fatální důsledky. Dle vyjádření VÚT v Brně je konstrukce letadla unikátní. Na kompozitový trup jsou připevněná kovová křídla a vodorovné ocasní plochy. Kromě hlavní pístové pohonné jednotky nese Marabu na křídle ještě testovací malý proudový motor.

Jak přítomní představitelé VÚT několikrát sdělili, Marabu by měl být coby bezpilotní stroj přínosem především v oblasti civilního letectví, přestože všechny podobné projekty jsou obvykle armádními záležitostmi. Pro užití bezpilotních letounů k civilním účelům totiž nehovoří platná legislativa. Podle konstruktérů je ale možné předpokládat prolomení těchto zákonných bariér v dohledné době, a tak by mohl být Marabu velkým přínosem například v oblasti mapování dopravní situace, při povodních nebo jiných mimořádných událostech již za několik málo let.

Více informací včetně technických parametrů a nákresů najdete na oficiálních stránkách výrobce.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář