Letecké muzeum Žuljany

09.11.2010 7 příspěvků

Státní muzeum letectví – toť oficiální název kyjevského leteckého muzea, které dnes v tomto článku navštívíme.

Státní muzeum letectví Kyjev–Žuljany se nachází na severním okraji města v bezprostřední blízkosti žuljanského letiště. Toto letiště dnes slouží především pro menší letadla a pro pravidelnou vnitrostátní přepravu.


Iljušin Il-18

O tom, že muzeum má co nabídnout, svědčí na 70 exponátů letadel, vrtulníků a hydroplánů. Zajímavým faktem je, že v muzeu nenajdete ani jedno „západní“ letadlo. Expozice se skládá výhradně z letadel konstrukčních kanceláří bývalého Sovětského svazu: Aero, Antonov, Berijev, Iljušin, Kamov, Mikojan Gurjevič, Mil, Suchoj, Tupolev a Jakovlev.


Mil Mi-24A

Do muzea se nejlépe dostanete místní hromadnou dopravou. Žlutý mikrobus, tzv. „maršrutka“, číslo 220 má konečnou stanici přímo před vchodem do leteckého muzea. Na první pohled vás upoutají obří ocasní plochy dopravních letadel, pod kterými se ztrácí směrová kormidla menších kolegů.


L-39C Albatros

Prvním exponátem za vstupní branou je prototyp letounu Antonov Mk.181. Tento vrtulový letoun s naprosto atypickou konstrukcí byl pouze „experimentalnyj“. Za jakým účelem vznikl a proč, není veřejně známo. Do vzduchu se nikdy nepodíval a do muzea byl přivezen v září letošního roku.


Antonov Mk.181

U letounů L-29, L-39, An-2, An-24, An-26 a dalších pořizujeme jen dokumentační fotky a moc se nezdržujeme, neboť je dobře známe z našich letišť. Naopak například palubní vrtulníky Kamov, určené pro boj s ponorkami, anebo hydroplány Berijev pro hašení lesních požárů se stávají terčem našeho zájmů.


Berijev Be-12

Jedním z největších lákadel je bezesporu Jak-38. Jediný sovětský palubní stíhací letoun schopný vertikálního startu a přistání. I přes značné komplikace (zejména chlazení motoru v režimu VTOL) se v roce 1976 přistoupilo k sériové výrobě. Nakonec se vyrobilo 231 kusů a letoun byl zařazen do operační služby na letadlových lodích. U pilotů nebyl Jak-38 oblíbený kvůli neustálým „dětským nemocem“, které ho provázely až do konce služby v polovině 90. let.


Jakovlev Jak-38

V naprostém úžasu se návštěvník ocitne při pohledu na stojánku, kde vedle sebe stojí Tu-142, Tu-134UBL a tři Tu-22! Tupolev 142 je na první pohled úplně stejný jako Tu-95. Sloužil pro námořní průzkum a protiponorkový boj. Tu-134UBL je verze určená pro výcvik posádek na letoun Tu-22M zastával roli nadzvukového strategického bombardéru.


Tupolevy Tu-22 a Tu-134UBL

Za pozornost stojí zajímavý konstrukční detail hlavního podvozku u Tu-22. U prostředních kol tříkolového podvozku se nechá zvětšit rozchod kol. Nepochybně je to z důvodu rozložení váhy letounu na větší plochu. Zejména při pohybu po nezpevněných plochách letiště je to užitečné.


Podvozek Tu-22 s měnitelným rozchodem prostředních kol

Nejtěžší, největší a nejvýkonnější. Těmito přívlastky se může pochlubit jen a pouze vrtulník Mi-26, jenž nechybí v žuljanském muzeu. Vrtulník uveze 80 plně vyzbrojených vojáků nebo 20 tun nákladu, bez problému dokáže přepravit i tank. Vedle Mi-26 stojí jeho starší bratr Mi-6. Mi-6 je také vrtulník nevšedních rozměrů a výkonů, z něhož byl právě později vyvinut Mi-26.


Mil Mi-26

Milovníci velkých dopravních letadel si zde rozhodně přijdou na své. Od velkého množství malých Jaků-40 přes Tu-134, Tu-154 až po Il-62 či Il-86! Zastoupeny jsou i vrtulové legendy Il-14 a Il-18. Na podstavci je symbolicky vyzdvihnut asi největší úspěch sovětského dopravního letectví, a to Tupolev 104. Tu-104 by se dal nazvat prvním úspěšným dopravním proudovým letounem na světě. Pravda, předstihnul ho jen De Havilland Comet, který se ale pro velký počet nehod ve vzduchu moc dlouho neohřál. Posledním velkým exponátem je transportní Il-76.


Tupolev Tu-104

Velmi milým překvapením pro návštěvníka je naprosto perfektní technických stav většiny vystavených letadel. Obdiv je zde opravdu na místě, když si představíme, že se v muzeu nenachází jediný hangár a všechny letouny jsou celoročně vystaveny místním klimatickým podmínkám.


Tupolev Tu-142

Když budete mít štěstí, potkáte zde i jednoho leteckého veterána, který má od většiny letadel klíče a do pár z nich vás i s fundovaným komentářem nechá nahlédnout. Je to takový starý sympaťák, kterému bych i věřil, že na všech zde vystavených letadlech létal. :-) Bohužel během naší návštěvy se tento borec věnoval jakési školní skupince. Což ani tak nevadí, jelikož tam jsou i jiní pracovníci, kteří vás mile rádi pustí do letadel.


Kamov Ka-26

A tak jsme se dostali například do Mi-26, Il-62 atd... Ovšem největším zážitkem byl Il-86, ke kterému mechanik připojil pozemní zdroj a za typického bzučení GPU otevřel hydraulicky otvírané dveře. Po schodech se člověk dostane do spodní paluby, kde je šatna pro odložení svršků a menších zavazadel. A po dalších schodech se jde už do kabiny cestujících. Samozřejmě i do kokpitu, který je na rozdíl od dnešních airbusů a boeingů neuvěřitelně prostorný. S důrazným tónem nám mechanik sdělil, ať hlavně na nic nesaháme. Není se čemu divit... Troufám si říct, že by se tento Iljušin dal i oživit. V tak perfektním stavu tu letadla mají!


Kokpit Il-86

Závěrem bych chtěl říct, že je to jedno z nejlepších leteckých muzeí, které jsem navštívil. Dokonce bych se ani nebál ho přiřadit vedle proslulého anglického Duxfordu. S menšími úpravami zimního a letního období zde mají otevřeno po celý rok. Zhruba polovina letadel je obehnaná páskou, zbytek si můžete prohlédnout detailně a osahat. Vstupné není vysoké, platí se i za fotografování a za vstup do letadel. Ovšem jsou to všechno symbolické částky. Popravdě řečeno kdybychom sami od sebe nepřišli do kasy. Tak by po nás asi nikdo nic nechtěl. Avšak za tu nádheru jsme mile rádi přispěli na provoz a údržbu muzea.


Mig-29

Seznam letecké techniky v leteckém muzeu Žuljany:

  • Aero L-29, L-39C
  • Antonov An-2, An-24B, An -24T, An-26
  • Berijev Be-6, Be-12PL
  • Iljušin Il-14P, Il-18, Il-28, Il-62, Il-76, Il-86
  • Kamov Ka-25PL, 26, 27PL
  • Mikojan Gurjevič MiG-15UTI, MiG-17, MiG-17F, MiG-21PF, MiG-21PFM, MiG-21UM, MiG-23BN, MiG-23ML, MiG-25RBT, MiG-27K, MiG-29
  • Mil Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-6A, Mi-8, Mi-8TM, Mi-14BT, Mi-14PL, Mi-24A, Mi-24D, Mi-24P
  • Suchoj Su-7BM, Su-15TM, Su-17M, Su-17UM-3, Su-24, Su-25
  • Tupolev Tu-22M0, Tu-22M2, Tu-22M3, Tu-104, Tu-134, Tu-134A, Tu-134UBL, Tu-142MZ, Tu-154
  • Jakovlev Yak-18PM, Yak-28U, Yak-38, Yak-40, Yak-50

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

letecké múzeum v Kyjeve

09.11.2010 v 13:16 Gonzo

bol som v tom múzeu v máji tohto roku,ale videl som zrejme iné múzeum ako tu pán autor popisuje. V skutočnosti tam stál za to novo nastriekaný MiG-25, námorná amfíbia Berjev a alej strategických bombardérov Tupolev. Prirovnávať toto múzeum k Duxfordu ( napriek tomu,že som v ňom nebol) sa mi zdá veľmi odvážne.Keď som sa priblížil ku schodom do nejakého ruského dopravného lietadla , tak bolo cíťiť zápach z kabíny až von.Všetky exponáty sú vystavené celoročne vonku , a po nejakej dobe vyzerajú nie veľmi atraktívne. Odporúčam navštíviť Letecké múzeum V Krakowe, to je skutočná perla.

Odpovědět

Pěkný článek

09.11.2010 v 14:27 Milan

Zajímavý příspěvek. Jen u toho seznamu na konci mi vadí To pojmenování. Pokud se nemýlím Tak Ilyushin se správně píšea čte Iljušin, Yakolev by mohl být Jakovlev, atd...

Odpovědět

Aero bylo "konstrukční kanceláří bývalého Sovětského svazu"?

09.11.2010 v 17:02 Přemek

Předpokládám, že to je překlep, bylo pravděpodobně myšleno bývalého východního bloku. Předem díky za opravu ;o)

Odpovědět

Letecky do Žuljan

09.11.2010 v 18:01 Radek

Lze na letiště Žuljany letět ultralightem? Má někdo zkušenosti s lety na Ukrajinu?

Odpovědět

Na Kyiv!

10.11.2010 v 0:46 B.

Souhlasím, že ty názvy konstrukčních kanceláří v anglické transkripci jsou divný. To by poto i to letiště bylo "Zhulyany", což zní podivně :-) K letu na Ukrainu si tipnu, že s ULL ani náhodou, k PPL jsem našel někde toto: Based on article in polish aviation magazine "Aviation Revenue" from 10/2009, about the trip from Warsaw to Kiev Zhulyany UKKK in Zlin 142, I can write a few things about flying in Ukraine: - to enter Ukrainian airspace prior permission required min 3 days before planned flight - additional permission for flying without transponder (if you dont have one) - Ukrainian VFR charts available, updated every 6 months - flights in uncontrolled air space possible only if you can speak russian and do all radio communication in russian - 24hr parking and landing fee at Kiev Zhulyany airport (UKKK) about 50 $ (Zlin 142) - UKKK described as GA friendly airport, located in the heart of Kiev, AVGAS available

Odpovědět

Angl. transkripce

10.11.2010 v 9:52 Adam Zuska

Anglickou transkripci jsem odstranil, díky za upozornění!

Odpovědět

Preklep popisu obrazku

10.11.2010 v 18:20 Ales

Pod obrazkem TU-142 je napsano TU-124. Jinak hezkej clanek. Vim kam se asi poletim podivat.

Odpovědět

Přidat komentář