Létání na vrtulnících – III. Robinson R-66

12. 11. 2010 4 příspěvky

V roce 2007 se uskutečnil první let zcela nového vrtulníku značky Robinson, který nese číslo 66. Mezinárodní certifikaci model obdržel teprve 25. října letošního roku a začátkem tohoto měsíce opustilo tovární haly závodu několik prvních kusů.

R-66 – úsporný, výkonný a prostorný

Robinson R-66 je v pořadí třetím plnohodnotným řadovým modelem vrtulníku značky Robinson. Oproti svým předchůdcům R-22 a R-44 nabízí nové uspořádání vnitřního prostoru – vrtulník je pětimístný a má poprvé samostatně oddělenou zavazadlovou část. Je poháněn novým druhem optimalizovaného motoru Rolls-Royce 300, který byl vyvinut speciálně pro tento typ vrtulníku.

Přístrojové i celkové vybavení je podobné jako u modelu R-44 Raven, hlavní výhodou nového R-66 je především právě zmiňovaný RR motor. Na rozdíl od cylindrového pístového motoru Lycoming O-540 z R-44 je motor RR 300 turbohřídelový (turbínový), má vyšší výkon, menší hmotnost a zejména nižší spotřebu. 


Motor Rolls-Royce 300

Stojí to za to?

Nový vrtulník Robinson byl odbornou veřejností očekáván poměrně dlouho – jeho výrobu pozdržela jednak hospodářská krize, ale také vývoj unikátního motoru. Nabízí však tolik nového, aby jeho cena dosáhla téměř dvojnásobku zřejmě nejpopulárnějšího malého vrtulníku světa R-44 Raven? Jinak řečeno, najde se dostatek zájemců, kteří před nákupem dvou Ravenů upřednostní jednu R-66? Těžko říci. Vždyť i samotný konstruktér vrtulníků Frank Robinson poznamenal, že Raven bude i po nástupu nové R-66 zřejmě stále nejprodávanějším modelem jeho společnosti.

 
Interiér R-66 / Foto Robinson

R-66 rozhodně nepředstavuje takový převrat jako od dvoumístného R-22 k plně vybavenému a mnohem výkonnějšímu čtyřmístnému modelu R-44. Zajímavé však může být právě nahrazení klasického pístového motoru turbohřídelovým. Je však zřejmé, že právě motor Rolls-Royce posunul výslednou cenu stroje do nebeských výšin.

Zajímavá může být také úvaha ohledně využitelnosti nového stroje – má větší zavazadlový prostor a uveze o jednoho pasažéra navíc, jinak je však zcela srovnatelný s Ravenem. Ale to už se dostáváme na úroveň spekulací. Všechny dosud vyrobené R-66 existují pouze v základních verzích – uvidíme, co přinese budoucnost. Osudy nového Robinsona se však určitě vyplatí sledovat.

První veřejný let R-66

Základní technické údaje pro srovnání – R-44 Raven / R-66

motor: Lycoming O-540, 6 válec Rolls-Royce 300, turbohřídelový
váha, MTOW: 640 kg, 1 134 kg 518 kg, 1 225 kg
počet cest.: 1 + 3 1 + 4
max. rychlost: 240 km/h 222 km/h
dolet: 560 km 602 km

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Spotreba!

14. 11. 2010 v 14:02 Tomas

S tou vyrazne nizsi spotrebou jste to urcite nemohl myslet vazne pane Raudensky...

Odpovědět

RE: Spotreba!

15. 11. 2010 v 14:39 Michal

No jasně. Na litry je to blbost. Penězma to vychází ale líp.

Odpovědět

RE: RE: Spotreba!

15. 11. 2010 v 19:05 Radim

ani s penězma jste to nemohl myslet vážně. Doporučuji prostudovat důkladně stránky www.robinsonheli.com Výhody turbínového motoru hledejte jinde bezpečnost, performance, useful load. Souhlasím s panem Raudenským, že čas ukáže jak bude R66 uspěšný. Můj typ R 66 bude vele uspěšná heli za přijatelnou cenu.

Odpovědět

R 66

25. 12. 2010 v 10:21 Honza Tauš

Myslím, že po stránce technického vývoje a pokroku je R66 právě to, co jsme jak u R22 tak u Ravena, očekávali. Novému motoru věřím, je také tišší, ale jak víme, spotřeba je o celkové hmotnosti. Aerodynamika asi bude u cx trošku lepší, pouze boční plocha je asi větší proti Ravenu. Rád bych si ho ozkoušel. Vše nejlepší v Novém roce novému R 66, ať už ho tady v Brně vidím a Vám všem hodně hodin ve vzduchu. Honza větrník

Odpovědět

Přidat komentář