Dnes je 21. dubna 2019

5:56 20:04

Létání na vrtulnících – IV. Speciální úpravy Robinsonu R44

18. 12. 2010 1 příspěvek

Model Robinson R44 Raven patří k nejflexibilnějším létajícím strojům na světě. Kromě standardních modelů a jejich vylepšení vytvořila firma také několik řad speciálních modelů pro přistávání na vodě, policii a zpravodajské služby. A právě o nich bude dnes řeč.

R44 Raven II Clipper I + II

V roce 1988 opustil tovární haly společnosti Robinson kromě vylepšeného modelu R44 Beta také speciální vrtulník s názvem Marine. Byl vybaven fixními plováky pro přistání na vodě – téměř okamžitě jej však nahradila série Clipper, která přišla s poměrně zajímavou novinkou.

R44 Clipper má na ližinách připevněny nafukovací plováky, které fungují jako jakýsi „airbag“ v případě styku s vodou. V těle stroje je (pod sedadly) ukryta tlaková nádrž se stlačeným vzduchem, aktivace umožňuje tlačítko ukryté pod kolektorem. Takto vybavený vrtulník má zachovanou výbornou manévrovatelnost, není omezen na rychlosti, a přesto může přistávat a vzlétat z vodní hladiny.

V ČR je pro něj možné dokonce sjednat výjimku pro přelety obydlených částí měst při kopírování vodní hladiny řek. V současné době vyráběný Clipper II používá stejnou technologii, pouze verze vrtulníku je vyšší (odpovídá modelu Raven II).

R44 Raven II Airborne (Police Helicopter)

Pro policejní práci byl vyvinut speciální model Ravenu – Police Helicopter. Kromě standardních vylepšení, která přinesla dvojková řada R44 (vyšší výkon motoru, vyšší dolet, lepší přístrojová deska) nabízí také infračervenou kameru (v základní nabídce je solidní FLIR Systems Mark II se 7x zoomem a vlastním monitorem), xenonový sledovací reflektor o vysoké svítivosti a další vymoženosti. K modelu je možné dokoupit také řadu zajímavých doplňků – sirény, speciální reproduktory, další sledovaní zařízení – nabídka se navíc poměrně často aktualizuje.

R44 Raven II Newscopter

Základní devizou Newscopteru je schopnost živého přenosu vysílání v HD kvalitě. Zajímavé je i celkové přizpůsobení vrtulníku pro živé přenosy – gyroskopická kamera umístěná na spodní části nosu se dokáže otáčet se o 360° a je osazena objektivem Canon se základním 22x optickým zoomem. Rotor má díky speciálním krytkám značně snížený hluk, pilot dostal k dispozici hydraulický „posilovač“ řízení, který umožňuje přesnější ovládání stroje při natáčení.

Zajímavostí je také kamera zabudovaná v kabině s vlastním osvětlením a mikrofonem pro živé vstupy – snímá širokoúhlý obraz interiéru vrtulníku, takže do obrazu se dostane vždy (kromě reportéra) také pilot.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Stručné, jasné

18. 12. 2010 v 11:01 Dextr

Zdravím, díky za stručný a jasný článek, který nezahrnuje zbytečné reklamy apod. Jsem rád za každý článek týkající se vrtulníků. Škoda, že v té naší kotlině je to s vrtulníkama složitější... Jsem zvědavý, co bude náplní dalšího článku a těším se na něj.

Odpovědět

Přidat komentář