Airbus 350 zcela nově

30.07.2006

Evropská společnost Airbus se letos potýká s propadem svých zakázek a její americký konkurent Boeing eviduje čtyřnásobný počet objednávek. Částečně za to může zpoždění výroby největšího letounu A380.

Airbus 350 zcela nově
Airbus 350 zcela nově (Zdroj: Aeroweb.cz)

Airbus dále avízoval nový typ dálkového velkokapacitního letadla A350, které ale koncepčně vycházelo z již létajícího typu A330 (můžeme jej pravidelně vídat i na pražské Ruzyni, kam s ním létá jihokorejská společnost Korean Air ze Soulu) a přinášelo jen delší dolet a úsporu paliva.

Airbus plánoval vedle typu A350, který měl vzlétnout v roce 2008, pokračování výroby A330. Vyvstávala však otázka, zda by zákazníci měli zájem o zastarávající typ 330 s vyšší spotřebou paliva.

Přímým konkurentem A350 je v Americe vyvíjený letoun Boeing 787 Dreamliner,který v současnosti sbírá více úspěchů, než Airbus. Boeing nedávno představil maketu interiéru Dreamlinera novinářské veřejnosti a zdá se, že Airbus reaguje výraznějšími změnami v projektu typu 350.

 

První zásadní změnou je rozšíření trupu A350, takže letadlo dostává přízvisko XWB, tj. eXtra Wide Body.

Airbus komentuje své změny slovy, že reakcí na požadavky trhu bude nové, supermoderní letadlo, zcela podřízené nekompromisnímu designu 21. století. Širší trup přinese větší pohodlí cestujícím. Prostředí interiéru bude příjemné, tiché a plné sofistikovaných technologií tohoto století. V letadle se budou úročit i zkušenosti ze současného vysoce moderního letadla Airbus 380.

Airbus 350 jakožto středoobjemové letadlo nabídne tři verze letounu, číslované 800, 900 a 1000.

Tyto jednotlivé verze pojmou mezi 250 až 375 cestujícími, přičemž toto rozpětí bude pohyblivé podle toho, jak si budou žádat různé letecké společnosti. Ultradálková verze 900R a nákladní letoun 900F pak doplní celou tuto rodinu typů A350. Každý základní model 350 by měl doletět do vzdálenosti 8500 námořních mil, tj. 15800 km, což je podle Airbusu vůbec největší dolet v této kategorii letadel. Letadlo by také mělo mít ve své třídě nejnižší cestovní náklady na osobu a kilometr.

Airbus předpokládá, že těchto letadel by se mohlo ve světě prodat v příštích 20 létech až 4600.

Extra komfort

Díky širokému trupu poskytne A350 cestovní komfort, rovnocenný A380.

 

V jedné řadě bude vedle sebe buďto osm sedadel pro zachování vysokého pohodlí anebo devět pro lepší efektivitu přepravy. Ale i v tomto druhém případě se bude jednat o nejširší sedadla v ekonomické třídě.

Kabina v A350 bude modulární, tzn. že „přes noc" bude možné její přestavění na jiné rozvržení sedadel, například pro sezónní lety nebo podle aktuálního počtu prodaných letenek na příslušný let. Posádka bude mít v letadle svoji odpočinkovou místnost.

Extra efektivní

 

V letadle je použito velké množství moderních materiálů, odpovídajících vědeckým poznatkům současné doby. Firma tvrdí, že v letadle bude dosud nejvyšší podíl nových materiálů, jaké kdy byly při konstrukci letadla použity,jako např. plasty z uhlíkových vláken. Výsledkem toho je, že letadlo má nejnižší hmotnost v přepočtu na jedno sedadlo.

Křídla s použitím kompozitů mají nový design a umožníletadlu cestovat rychlostí M 0.85, tedy stejně, jako A380.

Firma slibuje novou generaci motorů se statickým tahem 75 až 95 tisíc liber, tichým chodem a nízkým vlivem na životní prostředí. Letadlo bude mít v rámci rodin jednotlivých typů letadel totožný kokpit, jako A380, čímž se usnadní pilotům přeškolení mezi jednotlivými typy.

 

Letadlo je též designováno pro dlouhé intervaly mezi technickými kontrolami, prohlídkami, revizemi a údržbami.

Údržby letadla by mělo být provedeno celkově o 10 % méně, než u Boeingu 787 a o 20% méně, než u letadel současné generace.

 

Mohlo by vás zajímat

Témata

Airbus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář