Ačkoliv celkový počet hlášených událostí v leteckém provozu za první čtvrtletí meziročně stále klesá, počet leteckých nehod v úvodu roku 2013 je za poslední čtyři roky nejvyšší. Vyplývá to ze statistik Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), které orgán zveřejnil na včerejší poradě k bezpečnosti letů.
Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2010 se stalo celkem pět leteckých nehod, o rok později dvě nehody a v úvodu loňského roku nezaznamenala letecká obec žádnou ztrátu na životech, letošní období leden-březen si připsalo hned sedm leteckých nehod. Je však třeba dodat, že hned tři z těchto nehod se týkají provozu českých letadel v zahraničí.
Porada k bezpečnosti tak připomněla nejvážnější události jako nehodu ultralehkého letadla Eurostar EV-97 v Portugalsku, polskou nehodu ultralehkého vrtulníku CH-7 Kompress i tragédii letounu Zlín 37 Čmelák z kraje března, který havaroval v náhle se zhoršícím počasí na Chrudimsku.
Zástupci ÚZPLN se stručně dotkli i případu stále uzemněných kluzáků L-13 Blaník, kde se nyní čeká na závěrečnou zprávu z vyšetřování rakouské nehody, která stála na samém počátku vlekoucího se pozastavení provozu zmíněných větroňů. Rakouský vyšetřovací úřad VERSA se údajně vyslovil v tom smyslu, že závěrečnou zprávu vydá v červnu letošního roku. Již letos v únoru vydal ÚZPLN k této problematice prohlášení (informovali jsme vás ZDE!).