Převod pilotních průkazů a kvalifikací vydaných v souladu s předpisy JAR-FCL a národními pravidly na nové průkazy vydávané dle evropské legislativy Část-FCL přinesl i jednu zásadní změnu, která dříve či později zasáhne všechny vlekaře. Dosud získávaná kvalifikace TOW, která opravňovala držitele k vlekání letounů i transparentů a její platnost byla de facto neomezená, zaniká.
Získání jejího "evropského ekvivalentu" ovšem není tak prosté. Především, na základě nového předpisu letecké úřady včetně toho českého rozlišují kvalifikace Towing-S pro vlekání kluzáků a Towing-BAN pro vlekání transparentů. Obě kvalifikace jsou striktně odděleny a aby bylo možné si je nechat zapsat do průkazu, je nutné splnit několik podmínek. S upřesněním těchto podmínek jsme oslovili Úřad pro civilní letetcví, který nám vysvětlil následující:
Towing-S
Pro zapsání kvalifikace opravňující k vlekání kluzáků je třeba mít na kontě:
- nejméně 60 vzletů od získání průkazu PPL,
- nejméně 20 aerovleků (z toho minimálně 5 aerovleků za posledních 24 měsíců),
- nejméně 5 letů na kluzáku.
Towing-BAN
Pro zapsání kvalifikace opravňující k vlekání transparentů je třeba mít na kontě:
- nejméně 200 vzletů jako velitel od získání průkazu PPL,
- nejméně 100 hodin jako velitel od získání průkazu PPL,
- nejméně 10 vleků transparentů (z toho minimálně 5 vleků za posledních 24 měsíců).
Výměny průkazů dle nových předpisů probíhají na ÚCL automaticky při každé změně údajů v průkazu a nutnosti splnit výše uvedené podmínky se tak časem nevyhne žádný vlekař.
Pokud všechny podmínky splníte a kvalifikace Towing-S či Towing-BAN vám bude zapsána do průkazu, prodlužování bude probíhat stejně jako u původní kvalifikace TOW - automaticky a bez dalších podmínek.