Dnes je 18. února 2018
7:06 17:25

ÚZPLN dovyšetřil rok starou nehodu zahraniční Socaty v Zábřehu

22. 8. 2013

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dnes zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování loňské srpnové nehody letounu Socata Rallye 150 ST registrace OE-DII. Takřka rok po nehodě se jeví, že prvotní závěry vyšetřovatelů byly správné a za nehodou stála chyba pilota, který prováděl nebezpečné manévry nízko nad zemí a s rychlostí pod pádovými hodnotami.

"Příčinou letecké nehody byl pád letounu na malé rychlosti, v zatáčce, s nízkým režimem motoru a na výšce, která pilotovi neumožňovala tuto situaci úspěšně vyřešit," konstatují vyšetřovatelé v závěrečné zprávě. Upozorňují při tom, že se jedenačtyřicetiletý pilot s náletem přes 210 hodin dopustil velmi nebezpečné pilotáže, když v zatáčkách asi 20 metrů nad zemí klesla rychlost jeho stroje až na 74 km/h (40 uzlů).


Foto ÚZPLN

Podle dostupných záznamů z palubní GPS se Socata s dvěma lidmi na palubě přibližovala s neustálým klesáním na dráhu 28R letiště v Zábřehu. Pilot však místo přistání prováděl ještě ve zhruba 30 metrech klesavý průlet nad letištním pytlem pro určení směru a síly větru, který podle meteorologických záznamů foukal v opačném směru. Následná zatáčka by tedy naznačovala snahu reagovat na povětrnostní stav. Pilot však prováděl toto přiblížení skutečně velmi "nestandardně", jak píše sám ÚZPLN ve zprávě.

Letoun Socata Rallye 150 ST se 16. srpna 2012 vracel z litevského Kaunasu do domovského Rakouska. Vyšetřovatelé mimo jiné odhalili, že posádka letounu si kvůli závadě radiostanice již při cestě z Rakouska při přistání v Zábřehu vyžádala vypůjčení ruční radiostanice a domluvila se na jejím vrácení právě při cestě zpět. Nehodu kromě pilota nepřežil ani sedmašedesátiletý cestující. O nehodě jsme vás tehdy informovali ZDE!

Závěrečnou zprávu z vyšetřování nehody najdete ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář