4. Radiokomunikace při přeletu Atlantiku

27.08.2006

Ve čtvrtém dílu se podíváme rozdíly v radiové komunikaci při letu mezi kontinenty a také jakou radiostanici byste měli mít s sebou pro transatlantické lety .

4. Radiokomunikace při přeletu Atlantiku
4. Radiokomunikace při přeletu Atlantiku (Zdroj: Aeroweb.cz)

V čem je rozdíl?

Pokud poletíte do Evropy, setkáte se s několika odlišnostmi, některé jsou důležitější než jiné. Zde jsem jich pár popsal:

  • Pokud se nacházíte mimo USA a Kanadu, musíte si od místního dispečera vyžádat povolení ke startu. To se také vztahuje na letiště bez služby, když se chystáte na let IFR.
  • Nalaďte si na svém rádiu 8,33 MHz kanálovou rozteč pro lety FL245
  • Nastavení výškoměru je v milibarech nebo hektopascalech (hPa).
  • Po podání je váš letový plán IFR zaslán do Bruselu a poté vrácen schválený či odmítnutý s pravděpodobnou časovou prodlevou. Předtím, než nastoupíte do letadla, byste měli počkat na doručení souhlasu.
  • Pokud letíte přes oceán, je po vás vyžadováno hlášení pozice alespoň každých 10° zeměpisné délky. V praxi to vypadá asi takhle (pozn. překl. pro přesnost ponechána komunikace v angličtině):
    „Iceland Radio, N3251E, position." Po potvrzení příjmu: „N3251E reports 65 North 40 West at 1421, flight level 270, estimate 63 north 30 west at 1523, next is Emila"
    Obvykle si na GPS nastavím další letiště, abych si zachoval aktuální UTC. Potom si udělám poznámku, pokud přeletím nad waypointem a frekvence je obsazena, takže se právě nemohu nahlásit.
  • V USA a Kanadě je převodní výška mezi zemí a letovou hladinou vždycky 18000 stop. V Grónsku, na Islandu a v Evropě se to mění mezi státy a někdy i mezi letišti (v případě výše položených letišť nebo letišť blízko hor). Převodní výška je uvedena v AIPech jednotlivých států. Převodní hladina je v ATISu nebo ji dá ATC.
  • Kód odpovídače sekundárního radaru je ve většině Evropy 7000. V Německu je to 0021 na 5000 ft (nebo 3500 ft AGL) a níže a 0022 nad  5000 ft (nebo 3500 ft AGL). Při přeletu Atlantiku byste měli mít odpovídač zapnutý a nastavený na 2000.
  • Frekvence Air-to-Air je nad oceánem 123,45.
  • V případě letů IFR v USA se téměř nikdy nemusíte starat o povolení ke vzletu. Při přeletu Atlantiku se ale situace mění. Povolení ke vzletu k transatlantickému letu je oddělené od domácího. Před přeletem se tedy přesvědčte, že máte všechna povolení.
  • Při letu mezi státy Evropy, pokud máte povolení pro let na VOR nebo na bod blízko hranic, vám někdy povolí i let dále přes hranici. Pokud nemáte další povolení, měli byste o něj požádat a pokud je to nutné, vyčkat s přeletem hranice. 
  • Ve Velké Británii je k dispozici radarová informační služba.  Je to obdoba sledování letu v USA. Nejsem si jist, zda to funguje i ve zbytku Evropy.
  • Magnetická deklinace může být na severu velmi výrazná. V Ililissatu (Grónsko), je např. 39,5°. Některá přiblížení v Arktidě používají zeměpisný kurz místo magnetického. To je velmi důležité. Jestliže vidíte velké T(zeměpisný kurz = True Heading) následující za stupni na přiblížení k letišti, znamená to, že se jedná o zeměpisný místo magnetický kurz. Některá přiblížení používají pro zeměpisný kurz označení „True", připojené za názvem přiblížení.

 

Několik termínů radiové komunikace

  • CAVOK = dostup a viditelnost OK (Ceilings and visibility OK)
  • QNH = Nastavení výškoměru v hektopascalech 
  • Radar identified = Radarový kontakt  
  • "Line up and wait." = ,,Doleďte na danou pozici a vyčkejte na ní."
  • "Wait, I'll call you back." = ,,Čekejte, zavolám vás."(Stanby) Poznámka: Volající obvykle znovu navazuje spojení, jestliže je prodleva delší. ČEKEJTE není schválení nebo odmítnutí.
  • 123 decimal 45 = 123 point 45 (tedy: 123,45 = 123.45 )   
  • Někdy zkracují volací znaky dlouhé 3 číslice: „four twenty one echo" (tedy: „421, příjem") místo toho jen „twenty one echo".
  • Počínaje Kanadou používejte „November" místo nebo současně v typem letadla: November 8421e, ne Pilatus 8421E. November na označení amerických letadel. Někdy se ATIS při prvním kontaktu ptají na typ letounu.
  • What is your estimate for ??? – Kdy budete na ???
  • Registration = Tail number (registrace)
  • Runway 08 = Runway 8
  • Nezapomeňte na univerzální rádiovou frázi: „Would you please spell the identifier?" = „Mohli byste mi, prosím, hláskovat váš volací znak?" Radím vám, abyste k tomu využili také pero.

Ceny

Létání IFR v Evropě stojí okolo 10 centů/míle pro Socatu TBM a 15 centů/míle pro Pilatus PC-12 plus nějaké další koncové poplatky. Účet vám pošlou poštou domů. Na některých letištích se platí přistávací poplatky, občas jsou docela vysoké. Cena paliva pro tryskáč je docela malá, někde i menší než v USA.

Chladné počasí

V zimě se chladné počasí může stát důležitým faktorem při cestě do Evropy. Nejchladnější místa vůbec jsou v Kanadě, buďto Goose Bay nebo Iqaluit.  Je rozumné se poradit, protože jste možná nikdy nic o provozu za mrazu nic neslyšeli. Vyhřívané hangáry asi nebudou k dispozici ale pomocná kamna ano.

Co se týká startování motorů, chladné počasí může mít vliv na práci gyroskopů a podvozku. Příležitostně, po dlouhém mrazivém letu, se na trupu mohou objevovat krystalky ledu. To na nich může do dalšího rána způsobit malé trhliny. Problém lze vyřešit jeho ohřátím. Slyšel jsem, že se to stává hlavně malým tryskáčům.  Za velmi chladných dní byste ale neměli gyroskopy ohřívat,některé by mohli přestat pracovat krátce po startu.

HF Radiostanice


Krátkovlnná radiostanice HF pracuje na vysokých frekvencích na rozdíl od běžné letecké radiostanice, která operuje na velmi vysokých frekvencích VHF. HF rádio má obecně větší dosah a méně šumu než VHF rádio.

Potřebujete jednu takovou pro let do Evropy? Ne, pokud můžete komunikovat s ATC na VHF. Zde je několik map ukazujících pokrytí VHF v Grónsku a na Islandu. Údaje jsou z roku 2002.

 

Pokrytí VHF pro výšku 10 000 ft
 

 

Pokrytí VHF pro výšku 20 000 ft
 

 

Pokrytí VHF Coverage pro výšku 30 000 ft

Kanadské předpisy říkají, že HF je vyžadováno pro jednomotorová letadla opouštějící kanadský vzdušný prostor směrem na volné moře.  Nebyl bych překvapený, kdyby tohle neplatilo pro lety do Grónska, protože spousta jednomotorových letadel cestuje do Grónska bez HF. Možná severoamerické předpisy povolují výjimky.

HF rádio je považováno v Grónsku za standardní výbavu. Pokud ho nemáte, měli byste do sekce letového plánu „Other Information" připsat poznámku „negative HF Radio". Nejsem si jistý, zda dále můžete používat S v typu vybavení, když uvedete tuto poznámku. V Grónsku je HF rádio vyžadováno pro  přechodové roviny pokud není v dané oblasti k dispozici pokrytí VHF.

Severoamerické (NAT) předpisy říkají, že „podle předchozích ustanovení, lety VHF jsou povoleny pouze na trase Kanada/Grónsko/Island/Evropa pod podmínkou, že se vyhnou Shanwick OCA (= Shanwick Oceanic Control, řízení letového provozu, které na evropské straně kontroluje všechny lety v oblasti severního Atlantiku) ." Myslím si, že poznámka v letovém plánu může předchozí ustanovení uspokojit, ale nejsem si jistý.

Pokud máte k HF rádiu přístup, je daleko lepší ho vzít s sebou, protože se někde mohou vyskytovat díry v pokrytí VHF v závislosti na zvolené trase.

Zde je oficiální materiál pro komunikaci s pomocí HF rádia v oblasti severního Atlantiku:

      HFGuidance.rtf nebo HFGuidance.pdf
 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář