Nehodě Challengeru v Aspenu mohl pomoci zadní vítr při přistání

06.01.2014

Nehodě Challengeru v Aspenu mohl pomoci zadní vítr při přistání
Nehodě Challengeru v Aspenu mohl pomoci zadní vítr při přistání (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jeden člověk nepřežil včerejší nehodu letounu Canadair (Bombardier) CL-600 Challenger v coloradském Aspenu ve Spojených státech. Zbylí dva lidé na palubě vyvázli s lehkým a těžkým zraněním. Letounu se při přistání ulomilo pravé křídlo, stroj se převrátil vzhůru nohama a začal hořet. Prvotní příčinou problémů mohl být zadní vítr, se kterým se letoun potýkal v konečné fázi přiblížení.

Podle serveru Aviationsafety.com, který přinesl přepis komunikace zmíněného letounu s věží v Aspenu, bylo Challengeru registrace N115WF krátce po poledni vydáno povolení k přistání na dráze 15. Posádka však krátce před dosednutím ohlásila zahájení postupu nezdařeného přiblížení z důvodu 33 uzlů vanoucího větru v zádech, který zřejmě indikovaly letové přístroje. Následně stroj pokračoval v pravém okruhu.

O deset minut později dostal Challenger opětovné povolení k přistání na dráze 15 s informací o 16uzlovém větru ze směru 330 stupňů, který v nárazech dosahuje až 25 uzlů. Posádka tuto informaci potvrdila a pokračovala v přiblížení. Krátce po nehodě vrak letounu zachvátil požár. Podle nejnovější tiskové zprávy zveřejněné oddělením místního šerifa v Aspenu byli všichni tři lidé na palubě piloti - dva coby členové posádky a jeden jako cestující.


Foto AP

Podle platné zprávy METAR v době nehody vál vítr ze směru 310 stupňů o rychlosti 9 uzlů, v nárazech až 28 uzlů. Piloti se navíc pravděpodobně potýkali se zhoršenou dohledností v důsledku zákalu. Postupy letiště v Aspenu vyžadují, pokud to meteorologické podmínky umožňují, užívání dráhy 15. Při případném přiblížení na dráhu 33 navíc platí další zpřísněné procedury.

Nehodu nyní vyšetřuje Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) ve spolupráci s Federálním leteckým úřadem (FAA). O dalším průběhu vyšetřování vás budeme informovat.

METAR letiště v Aspenu (KASE) platný v době nehody:

KASE 051853Z 31009G28KT 270V360 9SM HZ FEW035 BKN046 OVC050 M11/M20 A3007 RMK AO2 PK WND 33028/1851 SLP243 T11111200

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář