Mid-Continent představil první „li-ionku“ pro menší letadla

26.02.2014

Mid-Continent představil první „li-ionku“ pro menší letadla
Mid-Continent představil první „li-ionku“ pro menší letadla (Zdroj: Aeroweb.cz)

Éra používání lithium-iontových baterií v letectví vstupuje do další fáze. Americká společnost Mid-Continent Instruments and Avionics představila na dnes započatém veletrhu Heli Expo v kalifornském Anaheimu první 17ampérhodinovou baterii tohoto typu pro pístové a menší turbínové letouny, která již získala certifikaci Federálního leteckého úřadu (FAA) i Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA).

Nový akumulátor TrueBlue TB17 je údajně o bezmála polovinu lehčí než běžné dosud používané baterie, má delší výdrž a podstatně rychleji se nabíjí. To může podle výrobce hrát důležitou pozitivní roli krátce po nastartování motoru, kdy má pilot při případném vysazení motoru prakticky ihned k dispozici plnou kapacitu pro provoz kritických přístrojů.

Cena nové baterie má být naopak vyšší, výrobce však argumentuje konečnou úsporností jejich pořízení kvůli delší životnosti a nutnosti menší a ne tak časté údržby. Prozatím by však měla být distribuována pouze jako OEM produkt, tedy přímo výrobcům letounů pro zástavbu do nových strojů.

Lithium-iontové baterie měly být revolučním prvkem v konstrukci dopravních letadel a vstříc tomu zamířil výrobce Boeing, který instaloval tento typ akumulátorů do nových letounů 787. Právě problémy s těmito bateriemi - hlavně nedostatečná izolace jednotlivých článků, která zapříčinila dokonce požár jednoho stroje - však stojí za dosavadním rozpačitým provozem Dreamlinerů. Mid-Continent svůj nový produkt hájí slovy o vícenásobné ochraně a odlišné chemické povaze článků.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář