Dnes je 19. června 2019

4:52 21:15

Pro medical bez psychotestů do Košic

7. 12. 2015 46 příspěvků

Představa obávaných psychotestů u vyšetření pro získání zdravotní způsobilosti 1. třídy mě přivedla k hledání možných alternativ. O svůj zážitek z LVN v Košicích se proto rád podělím i s dalšími piloty

Každý uchazeč o pilotní licenci na GA letadla musí dříve či později absolvovat lékařské vyšetření a získat osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy, 2. třídy nebo pro LAPL. V případě licence soukromého pilota PPL stačí 2. třída, jejíž získání je snazší, zdravotní nároky nižší a levnější je jak její získání, tak následné pravidelné obnovování, které je i méně časté než u profesionálních obchodních pilotů. Naproti tomu obchodní a dopravní piloti potřebují pro výkon své funkce nejvyšší zdravotní osvědčení 1. třídy.

Kde lze získat vstupní osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy?

Pro prvotní vstupní vydání zdravotní způsobilosti 1. třídy musíte dle platné legislativy navštívit některé národní leteckolékařské centrum – AeMC v některém z členských států EASA. Není nutné zdravotní vyšetření absolvovat v zemi, kde žijete, létáte nebo kde vám vydali pilotní průkaz. Je tedy z čeho vybírat. Dobře zvažte, které zdravotní zařízení zvolíte, protože byť máme předpis popisující požadavky na pilotní adepty v Evropě jeden, jeho promítnutí do praxe si kdejaké středisko vysvětluje po svém.

Co je důležité - pokud z jakéhokoliv důvodu neuspějete u vstupního vyšetření, můžete ho opakovat jak ve stejném zařízení, tak i kdekoliv jinde (v jiné zemi). Nesmíte ale skutečnost, že vás někde jinde už jednou vyhodili, zatajit. I kdybyste totiž poté úspěšně získali zdravotní způsobilost v jiné zemi, úřad vydávající pilotní průkaz (u nás ÚCL) vám tuto způsobilost sebere a jste tam, kde jste byli. Čili určitě nic netajit, ale hlavně si hned na počátku dobře vybrat.

Jak je to s těmi psychotesty?

Psychotesty jsou mezi českým lidem leteckým asi nejobávanější součástí vyšetření pro získání osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy. Čekají vás, pokud si pro své vyšetření vyberete pražský Ústav leteckého zdravotnictví (ÚLZ). Předpis Část-MED a s ním i všechny ostatní instituce, oprávněné provádět vstupní zdravotní vyšetření pro 1. třídu, ale psychotesty nevyžadují. Přesněji řečeno ne paušálně, ale pouze při indikaci, tj. pokud některý z vyšetřujících lékařů pojme podezření ohledně vašeho duševního stavu.

O vstupním vyšetřeních na Ústavu leteckého zdravotnictví v pražských Dejvicích je na Aerowebu tři roky starý článek a i ze zkušeností autorů, svých kolegů a známých jsem čerpal informace pro rozhodnutí, kde se budu o získání 1. třídy ucházet. Jakožto držiteli osvědčení 2. třídy mě letos v listopadu čekalo její první pravidelné obnovení. Protože už ale bylo létání pro zábavu dost a je potřeba se zase vrátit do školních lavic a posunout své letecké vzdělání o kus dále, věděl jsem, že bez rozšíření na zdravotní způsobilost 1. třídy to dále nepůjde. Kde ale onu „jedničku“ získat?

Co máme za možnosti

V rozumné vzdálenosti kolem nás se nachází tyto instituce oprávněné vydat vstupní vyšetření 1. třídy:

  1. Ústav leteckého zdravotnictví (ÚLZ) v Praze - http://www.ulz.cz/cz
  2. Letecká vojenská nemocnice (LVN) v Košicích - http://www.lvn.sk/
  3. Wiener Privat Klinik ve Vídni - http://wiener-privatklinik.com/en/service/medical-competence-centers/aeromedical-center/
  4. Aeromedical Center Austrian ve Vídni - http://www.amc-austrian.com/en/index.htm
  5. Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich ve Wroclawi - http://gobll.pl/
  6. dříve byl oblíbený CAA UK v Gatwicku. Nyní vám zde vydají medical, pouze pokud si pilotní průkaz převedete do UK
  7. Něco úplně jiného, necháme si poradit v diskusi, kdo má odkud jakou zkušenost

V Praze to znám, byl jsem tam moc spokojený, ale pověst obávaných psychotestů, mnohým připomínající spíše testy NASA pro nové astronauty, jejich pravděpodobné několikáté opakování, minimálně dva dny stresu (spíš víc, pokud bych něco musel opakovat) a neklidné spaní už pár dní předem (ano, fakt nemám vyšetření a doktory moc rád, no…) mi moc jako přitažlivá představa nepřipadala. Rakousko se jevilo jako nejjednodušší možnost, co se týče požadavků; žádné psychotesty, moderní klinika, všechna vyšetření na jednom místě, ale na vysvětlování svých případných nalezených lékařských duhů a neduhů, debatě o plochých nohách či zkroucených zádech v angličtině jsem se moc jistý necítil. Dle informací na webu zde za vyšetření necháte nějakých 400 Eur a jste za den hotoví, pokud není třeba řešit nějaké závažnější zdravotní obtíže. Když jsem ale pak zjistil, že ve slovenské Letecké vojenské nemocnici v Košicích nepožadují psychotesty, nebudu mít problém, že bych něčemu nerozuměl, vyšetření je za dopoledne hotové a je levnější než v Praze, byly pro mě Košice jasná volba. smiley

Jedinou nevýhodou Košic je jejich vyšší vzdálenost od Čech. Kolegové piloti z Moravy se na toto ale mohou dívat jinak.

Všechny cesty vedou do Košic

Jak se do Košic dostat? Do úvahy v mém případě připadaly čtyři možnosti:

Autem

Z Prahy do Košic za nulového provozu to dle Google map trvá cca sedm a půl hodiny. To vše bez pauz, bez uzavírek, kolon, oběda atd. Představa minimálně dvouhodinového drncání po D1 a absence úseků dálnic na Slovensku mi zrovna moc přitažlivá nepřišla.

Minimálně 8 hodin za volantem. 1 340 km z Prahy do Košic. Cca 3 000 Kč za palivo.

Vlakem

Z Prahy hl. n. jezdí do Košic několik přímých spojů. Jednak mezinárodní rychlíkové spoje, které vzdálenost 700 km zvládnou za 9-10 hodin, a také souprava Pendolino, která ji papírově překoná za 7 hodin a 30 minut. Dá se cestovat i nočním rychlíkovým spojem a cestu absolvovat pohodlně na lůžku. Tato varianta patří určitě k nejlevnějším.

Pendolinem za 7 a půl hodiny – cena zpáteční jízdenky cca 1 300 Kč.

Vlastním letadlem

Samozřejmě nejlákavější způsob dopravy do Košic je si tam prostě sám doletět letadlem. Proč jsem se nakonec pro tuto variantu nerozhodl, bylo to, že nemám přístrojovou doložku IFR a odmrazované letadlo, abych to do Košic „probil“ za každého počasí. Let z Prahy do Košic běžnou Cessnou 172 vychází na nějaké tři hodiny letu, tedy cca 29 000 Kč za pronájem letadla na cestu tam i zpět. Mít IFR, tak vůbec nepřemýšlím o jiné variantě.

Cessnou 172 za 3 hodiny – 29 000 Kč
Diamondem DA-40 za 2:30 – 43 000 Kč

Dopravním letadlem

Do Košic létají z Prahy každý den aerolinky ČSA. Let turbovrtulovým letounem ATR-42 nebo ATR-72 trvá 1 hodinu 15 minut. Zpáteční letenky se dají pořídit pod 5 000 Kč. Tato možnost mi přišla jako nejlepší poměr cena/výkon, a navíc jak jinak se dopravit pro LETECKÉ zdravotní osvědčení než letecky, že? smiley

ATR-42/72 ČSA – 1:15 letu – 4 900 Kč

Výlet do Košic za medicalem začínal dostávat reálných podob. Nyní tedy, jak se na vyšetření v LVN přihlásit. Na webových stránkách http://www.lvn.sk naleznete veškeré instrukce. Pokyny uchazečům o leteckolékařské vyšetření pak najdete zde: http://www.lvn.sk/index.php/sk/pokyny-klientom.html. Na vyšetření je dobré se přihlásit optimálně 2-3 týdny předem na telefonním čísle: +421 556130751 (volání z ČR).

Vyšetření začíná v 7:00 ráno a trvá jeden den. Je ale potřeba počítat, že v případě nějakých doplňujících vyšetření můžete být pozváni i druhý den. Z těchto důvodů jsem se rozhodl vše pojmout jako pohodový třídenní výlet pro medical do Košic.

Plánovaný harmonogram výletu pro medical do Košic:

Den první:

  • odpoledne přílet
  • ubytování
  • večerní prohlídka města + večeře

Den druhý:

  • v 7:00 v Letecké vojenské nemocnici pro získání Medical Class Certificate 1
  • dopoledne vyšetření
  • ve 12:00 vystavení certifikátu
  • oběd
  • odpoledne prohlídka leteckého muzea na letišti Košice
  • večer prohlídka města + večeře

Den třetí:

  • odlet zpět do Prahy

Pobyt v Košicích by se dal určitě zkrátit pouze na dva dny, ale nechtěl jsem být ve stresu, kdyby se lékařům něco nelíbilo a poslali mě třetí den pobytu na nějaké doplňující vyšetření. Proto jsem odlet raději naplánoval až na odpoledne.

Výběr dopravy jsem měl za sebou, plán výletu byl na světě a já se mohl v klidu těšit na let mně velmi sympatickým letadlem ATR. smiley

Co si vzít sebou

Této části určitě věnujte velkou pozornost a raději před odletem/odjezdem vše dvakrát zkontrolujte. Na vyšetření v LVN v Košicích si vezměte:

  • průkaz pojištěnce zdravotní pojišťovny (ano, ten český, budou ho chtít, sice vás označí za exota nějakým speciálním kódem pro cizince, ale chtěli ho po mně smiley)
  • občanský průkaz (pas je také OK)
  • pokud již máte vydaný nějaký medical, tak ten s sebou
  • pilotní průkaz, pokud máte
  • potvrzení o zdravotním stavu od vašeho ošetřujícího lékaře. Nejde o to jim tam přinést celou zdravotní kartu, ale pouze výpis z ní. Váš lékař napíše papír o vaší anamnéze, prodělaných zásadních onemocněních, aktuálních chorobách apod.
  • jestliže navštěvujete pravidelně nějakou odbornou ambulanci (kardiologickou, hematologickou, apod.), tak přinést všechny zprávy, které máte k dispozici
  • u žen gynekologické vyšetření
  • tužku, bude se hodit na vyplňování dotazníku
  • a nakonec každá legrace něco stojí, čili poplatek za vyšetření

Kolik to stojí

Vstupní vyšetření 1. třídy zdravotní způsobilosti – 310 Eur
Rozšíření z 2. třídy na 1. třídu zdravotní způsobilosti – 281 Eur

Tak jo, potřebné dokumenty máme nachystány, Eura na poplatek, objednaný pokoj přes Booking.com na tři dny, letenky, můžeme vyrazit!

Jak probíhalo vyšetření v Košicích

Vyšetření začíná v 7:00 nalačno v 7. patře Letecké vojenské nemocnice v Ústavu leteckej medicíny. Zde si v okénku vyzvednete vstupní dotazník, odevzdáte potřebné doklady, lékařské zprávy a pustíte se do vyplňování dotazníku. Je dobré mít vlastní propisku, ale když zapomenete, sestřička vám nějakou určitě půjčí. Dotazník je stejný jako u všech leteckých lékařů, ptá se na prodělané choroby, vlastněné pilotní licence a na to, o jakou zdravotní způsobilost žádáte. V dotazníku nezapomeňte uvést, že vaší „autoritou“ vydávající pilotní průkaz je Česká republika! Potom je zajištěno, že výsledek vašeho vyšetření bude doručen na Úřad pro civilní letectví v Praze, který potom bude vaši 1. třídu přijímat.

S vyplněným dotazníkem se vydáte zpět na registrační okénko. Zde vyfasujete stoh papírů a „plán útoku“ – návod, na jaká vyšetření a v jakém pořadí se kam dostavit. Zde musím vyzdvihnout naprosto jasné a srozumitelné instrukce od milé sestřičky, která vám vše podrobně vysvětlí a pro jistotu i napíše do vašich papírů k jednotlivým vyšetřením, což se hodí, protože je toho opravdu hodně a člověk by toho půlku stejně hned zapomněl. Ne, fakt ten test krátkodobé paměti by byl peklo... laugh Obdržíte i klíček od zamykací skříňky, kam si můžete schovat své věci (bundu, batoh, svačinu, protože nezapomeňme, jsme pořád na lačno) – velmi praktické.

Tak paráda, právě jsme nahoře nastoupili do tobogánu a snad nás to dole vyplivne i s novým medicalem v kapse. smiley

Jako první přijdou na řadu odběry moči a krve. Tahle procedura se odehrává na stejném patře a za pár minut jste hotoví. Dále pokračujete na chirurgii, kde vás prohlédnou od hlavy k patě, uděláte pár cviků, řeknou, že máte ploché nohy, a propustí k dalšímu vyšetření. Mé další kroky vedly na neurologii, kde vás proklepají, pošimrají a vyzkoušíte si dát ukazováček na nos se zavřenýma očima.  Pokud jste si při předchozím testu nevypíchli oko, pravděpodobně vás pustí dál. Pokračujeme na kožní vyšetření. Zde vám zkritizují pihy, znaménka a jiné kožní úkazy, které si na svém těle pěstujete, a propustí vás ze svých spárů. Tahle tři vyšetření jsem měl absolvovat jako první v libovolném pořadí do 9:00, kdy jsem se měl dostavit na vyšetření v ordinaci ORL, která se nachází v jiném pavilonu. Znamená to přejít z jedné budovy přes dvůr do druhé. První přišel na řadu audiogram, čili vyšetření sluchu a toho, jak dobře slyšíte na různých frekvencích. Do sluchátek vám postupně pípají tóny o různých frekvencích a vy v momentě, kdy je slyšíte, mačkáte tlačítko. Následuje vyšetření bubínku a máte to z krku.

Jestli doposud vše běželo jako na drátkách a vyšetření byla úplně v pohodě, mělo mě následující vyšetření asi vytrhnout z letargie…

Po audiogramu se přesunete do Otorinolaryngolické ambulance č. 1, která je na stejném patře. Zde vás sestra provede potemnělou, zeleně kachličkovanou ambulancí bez oken a plnou zlověstných vyšetřovacích nástrojů do zadní, ještě stísněnější a ještě depresivnější místnosti, uprostřed které vás zaujme podivné, velmi bytelné křeslo. Na toto křeslo se posadíte. Sestra se odebere kamsi chystat si na vás své překvapení dne a vám se začnou hlavou honit nejrůznější myšlenky. Když už vám začne docházet, že to křeslo, na kterém sedíte, nebude asi úplně obyčejné křeslo, vrátí se sestra a kolem očí vám začne lepit elektrody. Oblepené oči, elektrody a drátky ale ještě nejsou to nejhorší. V  již tak nepříjemné místnosti zhasne světlo. Vaším prvním úkolem bude sledovat blikající světlo. Grafy na monitoru kreslí pohyb očí. Tímto se ověří, že je vše připojené správně a ta pravá legrace může začít. Nyní vám sestra oznámí: „Zavřete oči, dívejte se jakoby před sebe a nehýbejte vůbec očima.“ To se snadno řekne, ale alespoň u mě špatně provede, protože čím víc jsem se na to soustředil, tím víc jsem s očima hýbal. Nevěděl jsem, jestli to, že mi oči chtě nechtě asi trochu kmitají, je správně nebo ne, což mě znervóznilo. Seděl jsem v té tmě se zavřenýma očima a zrakem upnutým někam před sebe nekonečně dlouho, až sestra promluvila a oznámila, že to je špatný, že to zkusíme ještě jednou. To mě znervóznilo ještě víc – asi to teda dělám blbě, říkal jsem si. Ještě víc jsem se na to soustředil, vší silou jsem se snažil nekoukat, kde co lítá, ale zase špatně. Tentokrát se mě sestra snažila uklidnit slovy, že tedy zase špatný a že jestli to nezlepším, že takhle určitě vyšetřením neprojdu. Bezva… Poslední pokus sestra ukončila se slovy, že to tedy už tak necháme… To mě tedy na klidu moc nepřidalo. Zpětně mi došlo, že problém byl možná v tom, že jsem oči opravdu urputně zavíral, a ty elektrody nejspíš chytaly to, jak mi z vysílení kmitají víčka. Asi by bylo lepší sedět klidně jenom s lehce zavřenýma očima. Nevím…

Ta pravá zábava ale přišla vzápětí, kdy mi sestra oznámila, že mi bude lít do uší vodu, postupně do levého a pravého ucha, nejprve teplou a pak studenou vodu. Vyschlo mi v krku. Párkrát jsem zalapal po dechu a než jsem se vzmohl na odpor, sestra se slovy, že si jde napustit vodu z vodovodu, zmizela ve dveřích. Sám na mučícím křesle uprostřed ošuntělé tmavé místnosti přemítám o svém dalším osudu. Z vedlejší místnosti doléhá zvuk natáčené vody z kohoutku. Utěšuju se, že když nic jiného, aspoň budu mít po téhle proceduře čisté uši… A už je sestra zpátky. O vodě prohlásila, že má 40 stupňů a že mám zavřít oči. Do rukou bere obří stříkačku s teplou vodou a strká mi jí do ucha. To, co přišlo vzápětí, jsem nečekal. Sestra mi nepříjemně horkou vodu prudce vstřikuje do ucha a já se chytám křesla, protože se mi pomalu ale jistě začíná točit hlava. S motající se hlavou, zavřenýma očima a teplou vodou v uchu sedím v místnosti asi 10 minut. Následuje teplá voda do levého ucha a procedura se opakuje. Pro velký úspěch si vše vyzkoušíte ještě se studenou vodou. Účelem toho vyšetření je „zblbnout“ vaše vnitřní ucho a rovnovážný systém, vám se začne zdát, že se točíte a elektrody kolem očí snímají, jak se vám pohybují oči.  Na závěr přijde ke slovu ono podivné křeslo, které se s vámi začne točit tu doleva a tu doprava a vy se zavřenýma očima se těšíte, až už z té místnosti vypadnete.

Po nějaké tři čtvrtě hodině opouštím tuto mučírnu povážlivě nejistým krokem a žaludkem jako na vodě. Od rána jsem totiž ještě nic nejedl. Nyní je tedy správný okamžik na krátkou pauzu a nějakou tu sváču na zklidnění žaludku. Tenhle ušní water-boarding by měl být někde v ženevských konvencích zakotven…  Podle mě je toto vyšetření zařazeno do prohlídek jako pozůstatek prohlídek bojových pilotů, kteří by měli být připraveni v případě sestřelení na nejrůznější metody mučení. Nás prověřené, tedy už nějaký terorista s teplou vodou ve stříkačce nezaskočí. smiley

No a teď zase vážně. Další dějství se odehrává opět v první budově, a tak vám procházkou přes dvůr udělá čerstvý vzduch dobře a vše je zapomenuto. Od ORL lékařky se dozvídám, že je vše v pořádku, po čemž mi spadl kámen ze srdce, protože nejprve koukání před sebe se zavřenýma očima a posléze voda v uších byla hodně nepříjemná vyšetření a opakovat bych je fakt nechtěl.

Moje další kroky vedou na vyšetření zraku. Jestli jsem dosud nikde nemusel vůbec čekat, protože vojáci a letci mají všude přednost, tak zde je opravdu plná čekárna a vyšetření se trošku protáhlo. Zde na vás nečeká nic zákeřného. Od klasického čtení písmenek na tabuli přes cedulky na barvocit až po koukání do nejrůznějších přístrojů, o kterých si jen domýšlím, na co asi jsou. Jediné co mě zaskočilo, byla věta sestřičky, která se na mě obrátila a řekla: „Tak a teď dáme kvapky.“ Slovenština mi obvykle nedělá problém, ale jakožto generace, která už těch slovenských pořadů v televizi zas tolik nezažila, jsou výrazy, které neznám. První, co mi vytanulo na mysl, bylo, že začneme tancovat nějaký slovenský kvapík nebo tak něco. smiley Chvilku se na ní nechápavě dívám, a pak se jí ptám, kam, že to budeme kvapit? Na oběd? Mám počkat venku? Teď se zase nechápavě sestra dívá na mě, až oba pochopíme. Do očí přijdou kapky a kvapit na oběd se bude až za půl hodiny. Na otázku, co to je za kapky, jsem dostal roztomilou odpověď, že to jsou kapky, po kterých nic neuvidím. V té chvíli jsem to netušil, protože můj jediný kontakt s očním lékařem byl jednou v životě na prohlídce pro získání 2. třídy, kde mi do očí nic nekapali. Ti, co ale už nějaké oční vyšetření absolvovali, správně tuší, že to jsou kapky na rozšíření zornic, aby lékaři mohli lépe pozorovat oční pozadí. Tyhle kapky mají tu nepěknou vlastnost, že po jejich aplikaci opravdu vidíte mizerně. To je paradox leteckolékařského vyšetření. Přicházíte na vyšetření zdraví a odcházíte slepí, je vám špatně od žaludku a máte vypláchnuté uši… Půl hodiny sedím na chodbě se zavřenýma očima (opět) a následně proběhne ono vyšetření, kvůli kterému se kapky aplikují. Nic hrozného.

Vracím se do nejvyššího patra nemocnice na letecké oddělení, abych se pochlubil tučným stohem papírů z nejrůznějších vyšetření. Zde se dozvídám, že lékaři museli na nějakou poradu a že nejlepší bude přijít po obědě v jednu hodinu. Čas akorát na oběd, a tak vyrážím z nemocnice najít restauraci. Venku hodně zápasím se slunečním svitem, protože je jasný den a vlivem rozkapaných očí skoro nic nevidím.

V jednu hodinu se vracím na místo činu. Zbývá posledních pár vyšetření, které již probíhají na leteckém patře. Od EKG přes měření, vážení až po trošku zapeklitou spirometrii. Jde o vyšetření plic a dýchacích cest. Foukáte do takové trubičky a počítač kreslí graf. Vaším úkolem je se co nejvíc nadechnout a potom prudce vydechnout. Párkrát jsem si to zopakoval, než se mi podařilo to udělat správně a lékaři byli spokojení. Jde o dost nepřirozenou věc, ale dá se to zvládnout.

Finále dne probíhá u vedoucího lékaře, který vám vydá zdravotní osvědčení. Protože jsem se nikde na ničem nezadrhl, bylo to příjemné popovídání s panem doktorem zakončené gratulací a podpisem nového medicalu.

U okénka si vyzvednete nazpět své doklady, vrátíte klíček od skříňky, uhradíte poplatek a převezmete si svoje nové zdravotní osvědčení. A to je vše!

Co s načatým odpolednem v Košicích – jeďte do leteckého muzea!

Na letišti v Košicích se ukrývá letecké muzeum plné zajímavých kusů techniky. Zamířil jsem sem oslavit svůj čerstvý medical 1. třídy. Autobusem č. 23 se dostanete k terminálu letiště, odtud musíte pokračovat pěšky asi 800 metrů na jih kolem plotu, až narazíte na bránu muzea. V pokladně mě přivítal starší pán, který měl muzeum na starosti. Poté, co jsem mu nadšeně vysvětlil, že k nim jedu rovnou z LVN oslavit získání medicalu, že létám v Letňanech a „Rudý Letov“, který pán znal, tam už fakt není, stal se z pána můj osobní průvodce po muzeu a vstupné mi odpustil. No dobře, slíbil jsem mu, že muzeum zmíním v článku… smiley

Od muzea jsem si dopředu nic nesliboval, čekal jsem možná pár MiGů, Suchojů, nějaký Albatros, prostě takovou tu klasiku, co u nás v minulosti létalo a možná to uvízlo v místním muzeu. Ale chyba lávky! Jaké bylo moje překvapení, když pod moderně zastřešeným prostranstvím se vedle sebe skvěly nejznámější letouny z celého světa. Nejen pokochat pohledem, ale doslova šáhnout (letadla nejsou za plotem, ale přístupná!) si tak můžete na stíhačku Mirage III, které zde mají ve dvou verzích, americký Phantom F-4F, švédské letouny Saab J-37 Viggen a J-35 Draken, raritní čínský stíhací bombardér Nanchang Q-5 „Fantan“, který jinde v Evropě nenajdete, nebo vrtulníky Mi-24, můj oblíbený americký UH-1 Huey, či francouzský Alouette 1. Pro milovníky MiGů, Suchojů a Albatrosů – ty zde mají taky. Navíc ještě Andulu An-2 a L-200 Moravu.

Když jsem se tak procházel muzeem, za jedním hangárem jsem si všiml na zemi ležící ohromné „trubky“ o průměru cca 2,5 metru a délce dobrých 20 metrů. Vznesl jsem tedy dotaz na svého průvodce: „To je nějaká raketa či co?“. Načež se mi dostalo kouzelně ležérní odpovědi: „Ále, to je predsa raketa es es dvadsaťštyri Skalpel, ktorá niesla desať jadrových hlavíc samostatne navádzaných na cieľ.“ No, i takové věci leží pohozené v trávě v muzeu na letišti v Košicích… smiley

View post on imgur.com

Volba je na vás

Při všech vyšetřeních v LVN Košice jsem se setkal s velkou profesionalitou a milým přístupem lékařů i sester. Kromě vody v uších bylo vše v pohodě. Nikde jsem nemusel čekat, vše šlo ráz na ráz. Kdybych se nezdržel u vyšetření zraku, kde ale byl opravdu nával a za to nikdo nemohl, tak bych byl za dopoledne hotový. Ale jít v jednu hodinu z nemocnice s novým medicalem 1. třídy v kapse je paráda. Psychotesty se v Košicích na rozdíl od Prahy neprovádějí. Dle dostupných informací naopak v Praze neprovádějí vyšetření s vodou v uších. A teď si vyberte… laugh

Košice jsou trošku z ruky, ale pokud to vezmete jako pohodový výlet pro získání medicalu bez stresu ze psychotestů, jedná se o dobrou volbu.

Pro svou prohlídku si tedy vyberte takové zařízení, které vám bude nejvíce vyhovovat. Je z čeho vybírat. Prohlídku můžete absolvovat v kterémkoliv EASA schváleném zařízení po celé Evropě. Tak hodně štěstí!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Medical

7. 12. 2015 v 12:29 Honza

Vojto, hezký článek. Na psychotestech jsem byl 2x.Dodnes mi není jasné po různých výcvicích k čemu bylo 7AB, 12OCR... Nechci zlehčovat odvětví medicíny, ale kolik za 20 let se vyskytlo pilotů nepřijatelných z těchto důvodů a odhalili to právě tyto testy? A kolik možná dobrých pilotů na tomto skončilo? Jako test vytrvalosti bych to bral.

Odpovědět

psychotesty

7. 12. 2015 v 12:41 Tomáš

přijde na to : pokud půjdete létat k Germanwings třeba A320, tak tam psychotesty do března tohoto roku taky moc nedělali. K něčemu to asi bude pokud se na vás lékař odborník podívá..

Odpovědět

ULZ

7. 12. 2015 v 13:04 Roman

Dělal jsem na ULZ minulý týden rozšíŕení z 2 na 1 a vše proběhlo bez problémů za 1 den. Psychotesty srandovní, vyplnění kombinací čísel a písmen do tabulky z poslechu a ze čtení je jednoduché a není to tak náročné jak se všeobecně tvrdí. Osobnostní dotazník se dá zvládnout také bez problémů. Potíže bych čekal jedině když na otázky typu cítíte se v poslední době malátný a máte pocít, že nenávidíte lidi buď z neopatrnosti, nebo ukliknutím odpovíte ano. Myslím, že se na ULZ není čeho bát.

Odpovědět

RE: psychotesty

7. 12. 2015 v 14:42 Rakeťák

Tomáši, to je právě ten paradox. U Germanwings se také psychotesty dělaly a Lubitz to měl dokonce v záznamech, že určitými psychickými obtížemi trpěl. Přesto byl pak shledán způsobilým a létal s platným medicalem... Ostatně fakt že většina aerolinek si dělá psychotesty sama je asi důvod, proč se nedělají plošně v každé obdobě ÚLZ v Evropě. Na druhou stranu si objektivně přiznejme, že pokud by se snad někde měly nějaké osobnostní testy (dejme tomu zhodnocení předpokladů pro práci pilota) zavádět, pak je to asi spíš na ÚLZ než v aerolinkách. Protože co si budeme povídat, ne každý jde pracovat hned k aerolinkám. Nerad bych si připouštěl že i zde funguje rovnice čím menší počet cestujících, tím menší riziko...

Odpovědět

RE: ULZ

7. 12. 2015 v 15:00 Michal Řeháček

Já mám stejně pozitivní zkušenost s ÚLZ jako Roman z minulého roku. Rrozšiřoval jsem si medical na první třídu na ÚLZ cca v říjnu 2014. Včetně psychotestů a všech dalších vyšetření jsem byl hotov do oběda. Psychotesty obsahovaly hledání číšel a písmen v tabulce (jednou zadání zvukové, jednou na obrazovce) - spíš to bylo na soustředění, mohlo to trvat tak dvakrát deset minut. Vyplnění psychologického dotazníku bylo na čtvrt hodiny, žádné ošklivé otázky tam nebyly. Rozhovor s psychologem byl velmi příjemný a přátelský, s panem psychiatrem jsme prohodili pár slov ve dveřích. Celkem psyhologická část trvala tak hodinu. Též jsem před návštěvou vygůglil články o tom, co mě čeká - ale byl jsem velmi příjemně překvapen.

Odpovědět

Zkrácené psychotesty

7. 12. 2015 v 18:54 Honza

Poslední dva roky slyším z vícero stran, že již na ULZ nejsou klasické vyčerpávající několikahodinové psychotesty, tak jak popisují Roman a Michal. Dokázal by to někdo objasnit co se změnilo, protože někdo je dělal všechny a někdo jen tuhle zkrácenou verzi. Jinak pan psycholog je milý, ale jen do té doby, než Vám policie vezme řidičský průkaz, to vás pak doporučí na ÚCL, které vám sebere papíry i na letadlo. Což je bohužel likvidační pokud vás to živí.

Odpovědět

vyšetření u chocholouška

7. 12. 2015 v 19:24 Filip z Vysočiny

Kdysi před lety jsem si myslel, že bych chtěl pokračovat v kariéře pilota až do kabiny dopravního letadla.Udělal jsem si ATPL teorii se zkouškama před úřadem a bylo potřeba mít MCC I. Tehdá samozřejmě s psychotestama. Dělal jsem to na ULZ. Byl tam ještě ten přísný psycholog. Na nic si stěžovat nemohu, až na naprosto nesmyslný a pro mne osobně velmi obtížný test na krátkodobou paměť. Poprvé jsem se vůbec nezorientoval na plachtě záznamů a ve vysílání z magnetofonu - výsledek asi 30 procent úspěšnosti. Psycholog mi dal další šanci, když jsem ho úpěnlivě prosil, protože všechny ostatní testy jsem měl dobré. Psycholog trval na tom, že je ta šance úplně zbytečná protože se krátkodobá paměť nedá natrénovat, že si mám najít jiné povolání... Měl jsem doma malé děti a operku která je opečovávala. Zadal jsem ji vytvořit stejnou plachtu podle toho co jsem si pamatoval a každý den jsme s au-pair pilně cvičili 20-45 minut, tolik kolik jsem unesl. Další termín jsem měl za měsíc.Trochu jsem to podcenil, chtělo to dvoufázový tréning a něco na mozek, třeba vitamíny a ginko biobu nebo Jinan dvoulaločný. Druhou zkoušku u chocholouška jsem dal na něco přes 64 procent. Sám doktor byl ohromený a zvědavý co mu ukážu příště a sám od sebe bez vybízení mi dal další termín za 14 dní, že chce vidět výsledky, když už mi přimhouřil oko ... Dvoufázovou tvrdou přípravou po 2x45min denně jsem to nakonec dal. Takže to natrénovat jde, ale podle mého laického názoru je to málo využitelné, protože bez dalších tréningů paměť uvadá. Prostě cokoliv chcete toho dosáhnete, stačí chtít, jsme božské bytosti. Otázka je, jestli není lepší jet do Košic a nemordovat se měsíc a půl s přípravou krátkodobé paměti.

Odpovědět

Zkrácené psychotesty

7. 12. 2015 v 21:30 Tomáš

Dělal jsem jedničku minulý rok a psychotesty jsem dělal 6 hodin. Je to o tom, jaký výkon předvedeš v zaškrtávání souřadnic. Když máš nad 90% tak přeskakuješ k dotazníku, pokud 80-90%, tak jdeš na další část, která není vůbec příjemná a je vyčerpávající, protože trvá tak dlouho.

Odpovědět

2011

8. 12. 2015 v 10:54 Petr

Ja delal jednicku na ULZ v prosinci 2011 a tam sme bez ohledu na souradnice (tam sem se blizil ke 100% ) dostali plnou 6ti hodinovou naloz. Sem rad, ze to mam za sebou, ale uzitecnost testu urcite nijak hajit nebudu, protoze to proste nejde.

Odpovědět

Zaškrtávání souřadnic

8. 12. 2015 v 10:55 Aleš

Zdravím, možná si jenom sedím na vedení, ale mohl by mi někdo prosím více přiblížit jak přesně vypadá to zaškrtávání souřadnic? Nějak si z toho co jsem četl zatím neumím představit v čem to konkrétně spočívá :(.

Odpovědět

řidičský průkaz

8. 12. 2015 v 10:56 Kuba

Honzo, můžete prosím rozvést Vaši poznámku o odebrání pilotního průkazu v souvislosti s odebráním řidičského průkazu? Docela by mě to zajímalo, ale nic jsem k tomu nenašel. Máte na mysli možnost, kdy neprojdete psychotesty po "vybodování"? Týká se to jenom profesionálních pilotů nebo i PPL? Jak konrétně spolupráce policie a ÚCL probíhá? Díky za info.

Odpovědět

RE: Zaškrtávání souřadnic

8. 12. 2015 v 11:48 Michal Řeháček

Aleši, představ si něco jako Excelovou tabulku. Řádově 25 řádků, 10 sloupců. Sloupce jsou označeny písmeny, ale ne v pořadí v abecedě, ale něco jako AB, AC, AD, ABD, QAD, ZY, ZA, ZC, ZCA. Je v tom jistá logika - řekněme že když ve jménu sloupce je Z, tak je v pravé půlce, jinak v levé, a QAD (jediný, kde je Q), je v půlce. Čísla řádků jsou sekvenční, ale každý sloupee začíná jiným číslem. Takže první sloupec obsahuje AB5 až AB29, druhý sloupce AC10 až AC34, třetí AD1 až AD25, atd. Během testu do sluchátek čte paní čísla a písmena, ale v opačném pořadí - tedy nejdřív číslo a pak písmena, např. 10AB. Tvým úkolem je kliknout myší na toto políčko, na což je asi 7 sekund, pak následuje další. Tohle trvá řádově 15 minut. Pak je pauza a opakuje se to s malou změnou - zadání se nečtě do sluchátek, ale je na monitoru: tabulka zmizí, na cca 3 vteřiny se objeví zadání typu 10AB, pak se zase objeví tabulka, a je třeba kliknout na to políčko. Opět se to opakuje po dobu asi 15 minut. Před testem si člověk může tabulku prohlédnout, má možnost si i zkusit cca 5 kroků nanečisto. Během testu jde o krátkodobou pamět (je nutné přehodit si v hlavě čísla a písmena), o soustředění a časový pres.

Odpovědět

RE: RE: Zaškrtávání souřadnic

8. 12. 2015 v 12:28 Radek

Ahoj, jen bych se chtěl zeptat, jestli se na ULZtu zaškrtává jen jedna kombinace, nebo stále dvě, jako tehdy když jsem to dělal já. Když například uslyším 1024ABUTZ, tak zaškrtnu AB10 a 24UTZ. Dík za odpověď

Odpovědět

ULZ

8. 12. 2015 v 14:10 Mik

Myslím, že zaškrtávání jedné kombinace by postrádalo myšlenku. Jsou tam některé "nesmyslné" testy..ale jsou komplexní...zrovna toto je tak trochu i na multitasking...tedy slyšet...v hlavě zpracovat..zapamatovat a pak nějaký výsledek..... podle mě to není nic co by bylo složitého...obzvláště pro potenciální dopravní piloty....proč takhle někdo nenadává třeba na FEAST u ŘLP...to je taky dobrej masakr... jenže dnes by chtěl být pilotem každý bez ohledu na to, jestli na to má, nebo ne...

Odpovědět

RE: RE: RE: Zaškrtávání souřadnic

8. 12. 2015 v 14:25 Michal Řeháček

Jo, jsou to pořád dvě (resp minulý rok ještě byly). Když jsem psal předchozí příspěvek, vypadlo mi to z hlavy.

Odpovědět

ULZ

8. 12. 2015 v 15:20 Juro

No ako tak vidím ULZ už nie je čo býval. Jas som ho absolvoval v roku 86 tuším u nejakého Vaciřa. Pripadal my ako zúrivý boľševik ale poradil nám že keď je súhlas (tuším sude + AB) tak to máme označiť červeným, pretože kto súhlasí je červený. Nesúhlas bol modrý. Mali sme to prečiarkovať aby to videli cez šablónu ale ja som to samozrejme krúžkoval. Ten psychológ čo viedol pohovor my silno pripomínal psychológa –Oldu Kaisra v relácii Možná príde I kúzelník a tak som sa stále smial . Nakoniec som dostal tuším A1 a to bolo aj na triskáče.

Odpovědět

Odebrání licence

8. 12. 2015 v 21:19 Honza

4 Kuba Platí to pro všechny. Opora je v předpise L1, kde může ÚCL odebrat licenci "když vznikly důvodné pochybnosti o jeho způsobilosti". Což je podle psychologa nekompetentnost pilota, který nějak porušil zákon a byl mu odebrán řidičský průkaz. ULZ jako takové nemůže odebrat licenci, ale může vás dostat do správního řízení a tam už UCL licenci odebere. Policie by měla tuto skutečnost sdělovat ULZ, ale je jasné že každý úředník si to hned nezjištuje, takže většina případů se obejde bez povšimnutí (protože neexistuje přímá kontrola ze strany ULZ), ale když už nějaký aktivní úředník uvědomí (nebo svědomitý pilot sám sebe nahlásí) UCL, ULZ, je potom zle. Je to absurdní, ale děje se to.

Odpovědět

Info z vyberka

9. 12. 2015 v 10:04 Tomas

U vyberka k dopravci se velmi rozlisuje medical. S medicalem ze Slovenska prave kvuli psychotestum je to bez sance. Jak u TVS, tak CSA.

Odpovědět

RE: Info z vyberka

9. 12. 2015 v 10:15 Adam Zuska

Tomáši, je možné tuto myšlenku rozvést za hranici výkřiku do tmy? Je-li to autentická zkušenost vás či někoho známého, jaké bylo zdůvodnění "nepřijetí" slovenského medicalu? Pokud to dobře chápu, nesměl by pak u ČSA a TVS létat nikdo, kdo neobsolvoval vstupní vyšetření na ÚLZ, což - pokud vím - neodpovídá skutečnosti.

Odpovědět

Vídeň

9. 12. 2015 v 11:53 Lojzatakypilot

Běžte do Vídně, protože: 1) uvidíte pouze 3 doktory 2) nebudete dělat žádné nesmyslné psychotesty, které předpis Part-MED nevyžaduje a jejich paušální naordinování všem je v rozporu s tímto předpisem 3) nekoná se žádná chirurgie, kožní, neurolog apod., protože opět to předpis nevyžaduje 4) budete v civilizovaném prostředí, kde si lékaři jsou schopni alespoň přečíst a do praxe aplikovat závazný předpis Pokud by vám někde nechtěli uznat medical z jiné země, je to úplně stejně diskriminační, jako kdyby měl být méněcenný piloťák z Maďarska než z Německa. Prostě buďto splňujete podmínky závazné pro celou Evropu nebo ne, tečka. A že někde chtějí být papežštější než papež je jejich boj, který nehodlám podporovat svojí návštěvou a svými penězi. Já chci medical dle platných předpisů ne podle libovůle nějakého ústavu.

Odpovědět

psycho v Kosiciach

9. 12. 2015 v 12:14 drunkez

robil som cca 2009 testy kvoli pohovoru na riadiaceho a psychotesty + testy vykonnosti boli imo to najlepsie co tam bolo....trvalo to cely den....kadejake koordinacne testy testy vykonnosti, klasicke iq testy, rozsirene iq testy atd atd.....fakt paradne...ja by som to odporucil uplne vsetkym :)

Odpovědět

Obecně

9. 12. 2015 v 12:21 Vojta Novotný

Nebudu zde polemizovat, jestli současná podoba psychotestů na ÚLZ je víc nebo míň zvládnutelná než v minulosti. Jak má prohlídka vypadat určuje předpis Part-MED a tam je jasně napsáno, co se má při prohlídce dělat. Chápu, že ten, kdo úspěšně prošel prohlídkou na ÚLZ se může cítit jako něco víc, než ten, kdo má medical z některého ze zbývajících 27 států EU. To je každého věc. V praxi se ale ukazuje, že dobrého pilota nedělá tisíc prohlídek a milion medicalů, ale něco úpně jiného... A že i se sebevíc prohlídkami můžete být magor, který to napálí do hory. Osobně nevidím důvod, proč si vstulní prohlídku komplikovat vyšetřeními, která jsou v rozporu s platným předpisem a jinde je nedělají. Kolik nadějných pilotů takto dostalo na počátku zbytečně stopku se už nedozvíme. Přeji každému, aby si vybral dobře, tak jak mu nejvíc vyhovuje :-)

Odpovědět

dnesni rozsireni ze dva na jedna

9. 12. 2015 v 14:49 Lada F

Zdravim vsechny, dnes jsem absolvoval prohlidku na ULZ, vse bylo profesionalni, rychle a s usmevem... Jelikoz prvni dva psycho testy jsem mel 100 a 98 procent, sel jsem na dotazniky a tot vse... Panove ruku na srdce... pokud letate ifr a ja ho letam, musite si pamatovat dva a nekdy i vice udaju behem letu a jeste to je v anglictine a jeste u toho ridite letadlo.. ty prvni dva testy... pokud to nedate... tak asi moc dobre predpoklady mit nebudete... jsou jednoduche... a podle me i smysluplne... v jednu odpoledne bylo hotovo...

Odpovědět

pro Adama

9. 12. 2015 v 15:14 Petr

Zkusenosti z letecke skoly z roku 2012.UCL cizincum nechtel uznavat 1.medical z Vidne predpis nepredpis...a to slo jen o vycvik v CR.

Odpovědět

Tabulky

9. 12. 2015 v 16:27 Martas

Ode mne jedna rada pro lidi, co to pujdou na ULZ zkusit: Pri tabulkovem testu na vizualni pamet si to ctete nahlas, nikde neni psano, ze se to nesmi a takhle si to zapamatujete. Alespon u me to tak bylo, poslechova pamet u me funguje na 100 % vizual jsem opakoval a timto jsem si zachranil "kejhak" :) Good luck a nenechte se zastrasit, neni to zas takovy horor :)

Odpovědět

Stres

9. 12. 2015 v 20:04 Tomas

Podle mne je účelem testu dostat cloveka do stresu a ověřit, že je i tak schopen fungovat. Přiblížení na neznámém letišti, řídící mluví mizernou angličtinou, déšť, vítr, motor zní nějak divně a najednou vás pošle vyčkávat na bod, o kterém v tu chvíli přesně nevíte, kde leží. Tak takovou situaci se snaží testy nasimulovat a ověřit, že pilot nezpanikaří a bude schopen fungovat. Absolvoval jsem ve 2010 a pro "normálního" člověka žádné velké drama. Testy jsou nastavené tak, aby se náročnost zvyšovala, takže čím je člověk lepší, tím rychleji se to na něj valí, Čili je normální, že ke konci některých testů se nestíhá. To je právě o tom nalezení indiviuální hranice stresu.

Odpovědět

ÚLZ v Praze

11. 12. 2015 v 15:02 Skytravel

Byl jsem na vstupní prohlídce 1. třídy na ULZ v polovině listopadu 2015 a můžu říct, že to není nic co by se nedalo. Jediné co tam zbylo z psychotestů byla jen obávaná "plachta", dále osobnostní test a pohovor u psychologa. Tohle vše do dvou hodin hotové. Oproti předchozím letům se ty psychotesty značně zjednodušily.

Odpovědět

Mozna zachrana penezenky

11. 12. 2015 v 22:51 Ondra

Popravde od doby, kdy mame "Bozskeho" Davida Melechovskeho jsem na ULZ nebyl, nicmene Medical 1.tridy jsem absolvoval jeste pred vycvikem PPL bez ambice stat se plnohodnotnym komercnim pilotem, ale rikal jsem si: co kdyby nahodou. Bylo to nekdy v roce 2007 a vse podle stareho - tzn. 2 dny na ULZ. Az dnes mi dochazi, jak prozirave to bylo reseni. Nedivam se na to dnes pohledem, ze doktori o mne neco vi, ale ja sam o sobe vim, jaka jsem odobnost a kde je ma hranice. To muze byt velmi dulezite pri rozhodovani, zda nastoupit pomerne drahe vycviky ke kariere komercniho pilota, protoze mit moznost ziskat licenci CPL jeste neznamena, ze clovek projde pres pohovory u leteckych spolecnosti a investice do vycviku se mu zacala vracet.. Bohuzel znam ve svem okoli 2 pripady, kdy k necemu takovemu doslo. Piloti maji licence, ale bez uspechu chodi od pohovoru k pohovoru. Vzhledem k tomu, ze i kvuli ridicskemu prukazu C a D mam psychotesty, neprijde mi nijak zvlastni je mit na letadlo. Nicmene souhlasim s nazorem, proc delat vice, nez vyzaduje predpis.. Minimalne to prodrazuje naklady na prohlidku..

Odpovědět

ÚLZ Praha

2. 1. 2016 v 12:22 Adam

Ahoj, taky se přidám a řeknu, že psychotesty nejsou vůbec nic, co by se nedalo zvládnout. Pokud někoho z vás ÚLZ v nejbližší době čeká, tak buďte hlavně v klidu, není to opravdu nic co by se nedalo zvládnout, jak spousta lidí tvrdí.

Odpovědět

AustrianMedical

2. 1. 2016 v 12:54 JulianneWL

skvělý článek, autor pan Novotný si dal velkou práci s popisem. Přečetla jsem s chutí. Když se u mne loni před CPL objevila potřeba medicalu jedničky, měla jsem na ÚLZ rozporuplné reference, které v podstatě odpovídaly těm zde v diskusi zveřejněným a také jsme to v průběhu předchozího roku probírali se spolužáky i přednášejícími ve škole na ATPL teorii. Poslední, na co jsem zvědavá, je nějaký "zuřivý bolševik", jak tady v diskusi jeden kolega zmínil, takže jsem se objednala na vyšetření na Schwechat do Austrian Medical Center. Jak zde zmíněno, je to "just culture"; nesmírně příjemní lidé a prostředí. Poopravím jen, že na první vyšetření pro medical I. není vše v jednom domě - musíte na rozšířené vyšetření zraku k certifikovanému očnímu specialistovi, kterého si vyberete ze seznamu na webu AustroControl. Sice mluvím anglicky i německy prima, přesto jsem vybrala doktora Fouse; usoudila jsem, že by mohl mluvit také česky - a nespletla jsem se. Pan doktor Fous je původem Rus a paní doktor Fous z Tábora. Jsou to moc milí lidé a ordinaci na jižním kraji Vídně mají vybavenou jako ze StarTreku. Vyšetření bylo nejkomplexnější, jaké jsem kdy zažila; trvalo asi hodinu, zahrnovalo několik přístrojů, z nichž dva jsem nikdy předtím neviděla, také pohovor, rodinnou anamnézu, atd. S pomocí poslední vyšetření pak pan Dr. Fous byl schopen i stanovit prognózu vývoje mého zraku pro následujících 10-15 let, což mi přijde skvělé.(jako byla ta prognóza sama)). Cena vyšetření 120,- Euro. Dr. Fous poslal výsledky nějakým interním kanálem do Austrian Medical, ale papír do ruky mi dal také. O týden později jsem (žlutým busem z Prahy na Schwechat za cca 800,- tam a zpět) se konečně dostavila k vyšetření na medical jedničku. Šéflékař jsem jmenuje Dr. Czerny (česky nemluví)) a je stejně příjemný, jako obě sestry a sekretářka. S sebou potřebujete jen nějaký průkaz a licenci. Na úvod vám vezmou krev a moč, aby za hodinu byly výsledky, neb laboratoř mají svoji. Založí vám v počítači složku s vaším jménem, která je hodně obsáhlá a vyplníte do ní po pravdě (podtrženo) vše, co se týká vašeho zdraví a jeho historie, rodinnou anamnézu, vaše vzdělání, aktuální licenci, nálet, kvalifikace, atd. a zabere vám to asi tak 20 - 30 minut. Každý rok při obnově do té vaší složky doplníte, co je nového. (zdraví a létání). Tohle děláte samostatně a je to jednoduchý systém nabídky názvu onemocnění/operace/studia/licence atd. a prázdného čtverečku, který buď kliknutím zaškrtnete, nebo ne, takže jazykově nepříliš náročné. Potom následují jednotlivá vyšetření: audio (při prvním vyšetření pro jedničku také rozšířené), EKG, měření, vážení (vždy mi spolehlivě zkazí náladu)), funkce plic a dýchacích svalů atd. Nakonec přišel pohovor s Dr. Czernym. Mluvili jsme na různá témata, od každého něco a bylo to příjemné; po chvíli jsem si uvědomila, že je v tom schovaný psychotest - pan doktor ty otázky míchal tak, až mi ten mix přišel nápadný. V tomhle zařízení sice vyšetří každého, kdo přijde, ale rádi své piloty a další personál znají. Což asi není úplně špatný přístup, znalostí personálu předcházet neštěstím, kdy systém neodhalí nemocné lidi, jako byl A.Lubitz. Vše, co jsem popsala, trvalo 3 hodiny a stálo 520,- Euro, i očním tedy dohromady první medical I. za 640,- Euro. Obnovení loni v září trvalo 2 hodiny a stálo 216,- Euro. To první vyšetření je drahé, ale nejsou to, alespoň podle mého mínění, vyhozené peníze. Dozvíte se o svém zdraví velmi podrobně. Prostředí i atmosféra, které v Austrian Medical panují jsou mi velmi příjemné, i když ode mne je to lehce neobjektivní hodnocení, protože jsem ve Vídni dost dlouho žila a mám to tam ráda. Přijdete-li sem na lékařskou prohlídku, budou se tu pečlivě věnovat vašemu zdravotnímu stavu, protože od toho tu jsou. Od toho, aby vás zkoušeli ze souřadnic a testovali vaši krátko- a dlouhodobou paměť, jsou jiní a jinde.

Odpovědět

CAA UK v Gatwicku

28. 9. 2017 v 16:15 Adam

Pekny clanek, je medical class 1 z Gatwicku uznavan v Cesku a muze byt prodlouzen v CR? Docela me mate komentar, ze musite mit prevedeny pilotni licence do UK.

Odpovědět

FAA vs CAA

23. 1. 2018 v 19:29 Ondřej

Dobrý den, rád bych věděl jaký je rozdíl mezi FAA a CAA medical zkuškou

Odpovědět

Medical ve Vídni nebo v Košicích

30. 1. 2018 v 15:14 Martin Lomicky

Ahoj, jaký je rozdíl mezi Medicalem v košicích a ve Vídně? Cena medicalu v Vídni je více než dvojnásobná a nejsem si jistý proč? Co si myslíte, že je lepší? Vím že se ve Vídni nedělají psychotesty a podle toho co jsem se tady dočetl tak ani v Košících že?

 

Odpovědět

RE: Medical ve Vídni nebo v Košicích

31. 1. 2018 v 10:52 Michal

V Srpnu jsem byl na ULZ v Praze a testy byli asi na 30 minut pouze. Takze nevidim duvod pro to jezdit do Vidne nebo Kosic

Odpovědět

RE: RE: Medical ve Vídni nebo v Košicích

1. 2. 2018 v 9:41 Vojta

To by stálo Michale za to, kdybyste se trošku rozepsal, když máte aktuální zkušenost z ÚLZ. Už žádné testy krátkodobé paměti? Žádné počítačové testy s čudlíky, páčkami? Popište nám prosím, jak to teď na ÚLZ vypadá? Předpokládám, že jste dělal prohlídku pro Medical Class 1. Moc děkujeme ;-)

Odpovědět

RE: RE: RE: Medical ve Vídni nebo v Košicích

1. 2. 2018 v 13:49 Michal

Ok,

 

Psycho na ULZ byli velice kratke. Presne slo ne kombinace cisel a pismen ktere jsou pousteny do sluchatek a vy je musite v casove limitu najit na monitoru. To same se pak opakuje akorat vam ty kombinace vyskakuji na monitoru. Moje zkusenost je takova ze jsem tyto testy udelal a jako jediny ze skupiny jsem sel rovnou na pohovor k Psychologovi. Ostatni pravda pokracovali jak rikala sestricka v baterii 6hodinovych testu, ale ja jsem prosel takto. Uprimne nevim proc sem byl ja ten vyvoleny ale asi tak co mych zkusenosti na ULZ se tyce.

Odpovědět

RE: Medical ve Vídni nebo v Košicích

1. 2. 2018 v 17:27 Michal Řeháček

Pokud v prvních testech s písmeny/čísly získáte alespoň nějaký předem daný počet bodů, další testy už nemusíte dělat. Pokud ne, pošlou vás na všechny testy.

Odpovědět

Barvocit

12. 3. 2018 v 19:06 Rene

Ahoj, máte někdo nějaké zkušenosti se získáním medical class 1, když váš barvocit není úplně nejlepší? Je nějaká klinika benevoletnější, kde by to nemusel být až tak velký problém?

Odpovědět

RE: Barvocit

13. 3. 2018 v 13:25 Vojtěch Černý

Dobrý den,

Doporučuji Vám kontaktovat leteckého lékaře pana doktora Davida Melechovského, který se s Vámi určitě rád dohodne na přesném vyšetření barvocitu na žádost mimo pravidelnou prohlídku.

S přáním hezkého dne,

Vojtěch Černý

Odpovědět

Medica I Košice

19. 4. 2018 v 9:11 Jarouš

Ahoj,

po doporučení kamarádem a přečtení tohoto článku jsem se taky rozhodl o návětěvu LVN v Košicích a můžu jen doporučit :) Vstřícný a milý personál, jednotlivé vyšetření bez čekání, pokud se neoběví nějaký problém, tak do oběda máte certifikát v kapse. Co se týká proplachování uší, tak pohodička, bylo to dokonce trochu i příjemné :D Naopak oční bylo docela brutální, to je ale pochopitelné. Asi nejnáročnejší byly testy vidění za šera, za šera proti světlu a test periferního vidění. Ale při dostatečném soustředění to je zvládnutelné... Jo a hlavně nezapomeňte sluneční brýle, jako já. Po rozkapání očí a slunečném dnu uvidíte venku jen bílou tmu, hodně nepříjemné... 

Odpovědět

ULZ

2. 5. 2018 v 21:34 Jarda

Ahoj, dneska jsem byl pro 1. třídu na ULZ a v pohodě.

K těm testům na krátkodobu paměť bych doplnil, že celkem je 100 souřadnic, z toho je potřeba dát cca 90 správně (na projití je potřeba dát 70 správně, nicméně pokud je to nějak pod 90 tak vás budou trápit tou delší variantou). Tabulka je statická a můžete si ji předem prohlédnout (po neomezenou dobu). Sloupce jsou co si pamatuji AB AC ABC ACO BCR TR UTR UTZ (zhruba tak nějak, tuším, že mi tam 4 chybí) s tím, že můžete vidět, že sloupce od začátku po ACO jsou tvořeny znaky ABCD a sloupce mezi ACO a UTZ jsou tvořeny znaky BCRTU. Čísla jsou v sloupcích sekvenční. Vždy 3 za sebou následující sloupce mají pokračující sekvenci a pak je jeden úplně jinak (ACO, UTZ). Vypadá to zhruba takto

1 AB 26 AC 51 ABC 16 ACO 1 TR 26 BCR 51 UTR 16 UTZ

2 AB 27 AC 52 ABC 17 ACO 2 TR 27 BCR 52 UTR 17 UTZ

...

Času je celkem dost a dokonce pokud něco nestihnete, můžete to zakliknout s tou další souřadnicí (pokud si to pamatujete). Za mě subjektivně byl ten čtený test celkem lehký. Ten, kde si to musíte přečíst sami byl horší, ale fajn pomůcka je si to přečíst nahlas.

Pokud vás po těch psychotestech nebude doktor moc zdržovat tak to jde všechno stihnout (končil jsem cca o půl 3). Všechny ostatní prohlídky jsou v pohodě, doktoři a sestry jsou celkem ochotní. Možná bych doporučil přijít trochu před 7 hodinou, abyste se zbytečně nezdržovali na odběrech.

 

Odpovědět

ULZ - vstup 1. třída

9. 7. 2018 v 20:40 Bláža

Říká se, že po bitvě je každý generál, ale do té "bitvy" jsem přeze všemožné negativní články a komenty šel na ÚLZ. Narovinu? Vybrat během deseti minut pár (50) nadiktovaných dvojic a během následujících deseti minut 50 zobrazených dvojic písmen a čísel v tabulce, je podle mě v pohodě. V první části jsem měl 97/100 a ve druhé 94/100 .. Pak vyplníte 240 otázkový dotázník, pak čtyři stránky A4 a jdete k psychologovi. Tečka. Láry fáry, konec plesu .. Nechcete dělat psycho? Nedělejte a jeďte jinam. Podle mě je to ale zbytečný .. 

Odpovědět

Košice - psychotesty

4. 9. 2018 v 9:03 Michael

Ahojte,

 

aktuální informace pro ty, kteří by se chtěli vyhnout psychotestům ve LVN Košice: od října se psychotesty opět standardně provádějí v rámci každého vstupního leteckého vyšetření.Právě jsem tam volal..

 

Takže v rámci SR a ČR se psychotestům prostě nevyhnete.

 

Zdar a sílu.

Odpovědět

1. třída

31. 12. 2018 v 0:11 Tom

Takže Košice už také psychotesty?A jak je to se stomatologií v Praze? Ví někdo co řeší či vůbec? Děkuji.

Odpovědět

RE: 1. třída

9. 1. 2019 v 21:16 blazek

Kontrola zubů zabrala asi 5 minut, jen si zapsali stav (asi kde mám plomby atd.) a šel jsem. 

Odpovědět

RE: 1. třída

13. 1. 2019 v 18:33 Kubin

Kazy..Já měl jeden na osmičce a bylo mi řečeno, že jestli budu chtít průkaz prodloužit i za rok, tak už tam ten kaz/zub nebude. Jinak to ale byla rychlovka, max 5 minut.

Odpovědět

Přidat komentář