Cíl posledního letu testovacího Airbusu A380 – muzeum Le Bourget

13.02.2017

Cíl posledního letu testovacího Airbusu A380 – muzeum Le Bourget
Cíl posledního letu testovacího Airbusu A380 – muzeum Le Bourget (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Airbus se rozhodla věnovat svůj stroj A380-861 MSN4 do Muzea letectví a kosmonautiky ve francouzském Le Bourget. Letadlo na svůj poslední let vyrazí zítra, 14. února. Na místě je pak plánována jeho konzervace a zahájení úprav umožňujících využití paluby jako prohlídkových a výstavních prostor pro návštěvníky.


Foto Fjodor Borisov

Airbus A380 je největší dopravní letoun na světě určený k přepravě cestujících. Vychází z dvoupatrové a širokotrupé koncepce, poháněn je čtyřmi dvouproudovými motory Engine Alliance nebo Rolls-Royce. Ve verzi Economy dokáže na palubě pojmout až 855 cestujících. První let byl proveden s verzí A380-841 27. dubna 2005 se strojem s výrobním číslem 001. Jako druhý se do vzduchu dostal letoun s výrobním číslem 004 (MSN4) 18. října 2005. A je to právě tento letoun s imatrikulací F-WWDD, který bude vystaven v Le Bourget v Paříži. Jeho první let se uskutečnil ještě ve verzi A380-841, v roce 2009 byl letoun konvertován na A380-861.

Sloužil především testovacím a propagačním účelům a plnil významnou roli v certifikačním procesu typu A380, úspěšně dokončeném koncem roku 2006. Bylo možné ho spatřit na řadě významných leteckých akcí ve statických i dynamických ukázkách. Při erupci islandské sopky Eyjafjallajökull, která v dubnu 2010 výrazně omezila leteckou dopravu, byl jedním ze dvou Airbusů vyslaných do oblasti sopečného prachu za účelem testování jeho vlivu na motory Engine Alliance a letadlo jako takové.

Spolu s letounem s výrobním číslem 004 má Airbus v úmyslu darovat ještě další tři stroje ze své flotily. Během dvou let by měly Airbusy A320 MSN1, A340-600 MSN360 a A380 MSN2 putovat do muzea Aeroscopia v Toulouse, kde budou k dispozici veřejnosti podobně jako A380 MSN4 v Le Bourget. U něj lze očekávat zpřístupnění návštěvníkům v příštím roce.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář