Dnes je 17. ledna 2018
7:53 16:31

Andula stále žije a připisuje si na konto další rekord

18. 4. 2017 8 příspěvků

Legendární Antonov AN-2 ve verzi 100 minulý týden na Ukrajině v domovském gostomelském testovacím středisku u Kyjeva vytvořil ve své třídě rekord v hmotnosti do vzduchu vyneseného nákladu. Do výšky 2 700 metrů dopravil na palubě celkem 3 202 kilogramů. Výrobce letounu na svých stránkách uvádí, že rekordní výkon postoupí k dalšímu zpracování Mezinárodní letecké federaci (FAI).

Posádku Antonovu s registrací UR-EXB tvořil kapitán Sergej Tarasjuk a druhý pilot Valerij Jepančincev. Podle prvního jmenovaného letoun se zátěží tvořenou železnými pláty dosáhl výšky 2 000 metrů za osm minut a za další čtyři minuty pak cílových 2 700 metrů.


Foto Antonov

V srpnu uplyne již 70 let od prvního letu prototypu známého dvojplošníku. Sériová výroba začala v roce 1948 a pokračuje dodnes. Továrna na vztlak, jak se někdy mezi piloty AN-2 přezdívá, má tak už nyní na svém kontě primát coby nejdéle vyráběného letadla na světě a zároveň je největším provozovaným dvojplošníkem. Schopnost operovat z malých a neupravených ploch, odolnost, možnost letu na velmi malých rychlostech, to jsou všechno stále zajímavé parametry pro řadu využití. K rozjezdu stačí méně než 200 metrů a délka přistání přes 15metrovou překážku je jen lehce přes 400 metrů. Pádovou rychlostí se může robustní stroj měřit s ultralighty a díky speciální konstrukci křídla s ním lze řízeně klesat i při rychlosti necelých 50 km/h.

Charakteristickým brumláním hvězdicového motoru už se nám verze AN-2-100 nepřipomene. Zastavěnou má turbovrtulovou pohonnou jednotku MS-14 ukrajinského výrobce Motor Sič o výkonu 1 500 koní. Ta, přestože je lehčí, přináší o polovinu větší výkon oproti původnímu pístovému devítiválci. Zároveň slibuje nižší spotřebu paliva, kterým je letecký petrolej. Nově je také instalována třílistá vrtule AV-17 ruské společnosti Aerosila s možností nastavení reverzního režimu a viditelné změny doznala celá přední část trupu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Andulka

19. 4. 2017 v 14:44 Nachthexen

Ahoj,zajímalo by mě, jestli někdo víte, zda a kde je možné v ČR udělat si přeškolení na Andulu?? A kolik to může stát? Mockrát díky:-)

Odpovědět

RE: Andulka

20. 4. 2017 v 6:35 Jelen

Třeba v Plzni, ale letová hodina bude dost drahá, tipuju to tak na 12-15 tisíc. A přeškolení se ale za tu hodinku zvládnout dá. Nicméně od Nového roku bude AN-2 samostatnej typ, vyjmutá ze SEP, tudíž bude potřeba typovka, nikoliv pouze přeškolení. Ti, co už jí budou v zápisníku mít, jim zůstane, budou ale dělat klasická přezkoušení na typu. Mimochodem, nemá někdo tušení, proč tohle úřad udělal a vyjmul Andulu ze SEPu? Nemyslím, že je to krok vpřed.

Odpovědět

RE: Andulka

20. 4. 2017 v 8:04 Vasek

Letova hodina byva cca 12-14 tisic. Takze zalezi asi na instruktorovi a na tom jak ti to pujde, kolik hodin budes potrebovat :)

Odpovědět

RE: Andulka

20. 4. 2017 v 8:43 Miloš

Zkus se poptat v Elmontex Air na Mošnově - Ostrava. Tam také provozují Andulku, tuším za 14 tis./hod.

Odpovědět

RE: Andulka

20. 4. 2017 v 14:16 Mila

Xair v Hradci Králové - Milan Hovát je skvělej

Odpovědět

Přeškolení na AN-2

24. 4. 2017 v 9:52 Cid

Přeškolení na AN-2 Vám zajistí ve Strunkovicích Air service pilot klub, z.s. pan Ing.Kryštof a Olin Dvořák!Dobrá parta zkušených pilotů!!

Odpovědět

Přeškolení na An-2

24. 4. 2017 v 12:26 Martin

Xair, respektive občanské sdružení Aerovia v Hradci Králové má 2 vlastní andulky a spoustu dalších provozuje. Nejlepší vlézt na www.xair.aero a napsat mail nebo zavolat přímo do kanceláře. An-2 co se přeškolení týče je vždy na individuální dohodě podle zkušeností pilota (cena, doba). Pan Horvát, VLP v tamní škole, je jedním z nejskušenějších co se An-2 v ČR týče.

Odpovědět

typovka

24. 4. 2017 v 16:52 Jelen

Prosím zasvěcené, jestli někdo neví, PROČ se z Anduly stal typ vyžadující typový výcvik pro piloty a není to jako dřív SEP?

Odpovědět

Přidat komentář