Dnes je 19. ledna 2018
7:51 16:34

Letadla British Airways vytlačují elektrická vozítka na dálkové ovládání

26. 9. 2017

Letecká společnost British Airways na svých stránkách v pondělí informovala veřejnost o své inovaci při vytlačování letadel obsluhujících kratší tratě. Místo klasických vozidel se vznětovým motorem začala ve spolupráci s letištěm Heathrow pro pushback používat elektrická dálkově ovládaná zařízení Mototok.


Foto British Airways

Ve zprávě britský letecký dopravce uvádí, že je prvním na světě, kdo pro vytlačování strojů pro lety na kratších tratích tuto novou technologii zavedl v širším měřítku do praxe. V provozu je nyní na Heathrow pět elektrických zařízení pro pushback, která od srpna obsloužila letadla s více jak 100 000 cestujícími. Do konce roku British Airways plánují další rozšíření provozu Mototoku a uvažují také o jeho budoucím použití pro letouny na dlouhých tratích. Zároveň by na všech 25 stáních Terminálu 5 letiště Heathrow měla být zřízena místa pro dobíjení akumulátorů těchto zařízení.

Nová technologie nejenže snižuje množství exhalací na letišti, ale oproti stávajícím, zpravidla naftovým, vozidlům přináší řadu dalších výhod. Jelikož je Mototok ovládán dálkově, jeho operátor není fyzicky vázán na vytlačovací vozidlo. Může se volně pohybovat a během manévrování s letadlem kontrolovat okolní prostor. O pohon každého ze dvou kol, která jsou ve stejné ose jako kolo obsluhovaného stroje, se stará samostatný motor. Elektronicky řízené otáčky mohou být i protisměrné. Díky tomu lze s letadlem efektivně manévrovat na malém prostoru a nasměrovat příďový podvozek do požadovaného směru bez pohybu celého stroje.

Mototok slouží nejen pro pushback, ale pro jakékoliv přesouvání letadel. Například do a z hangáru. Vzhledem k vysoké míře manévrovatelnosti a při jeho malých rozměrech lze pomocí něj poskládat do hangáru více letadel než dosavadními standardními prostředky. Na svých stránkách německý výrobce Mototoku uvádí možnost zvýšení parkovací kapacity až o 40 %. Mezi další uváděná pozitiva patří velmi dobrá trakce i za zhoršených adhezních podmínek. K tomu přispívá krom hmotnosti samotného zařízení také zatížení Mototoku přes příďový podvozek obsluhovaného stroje.

Vzhledem k nízkým provozním nákladům a snížení personálních nákladů oproti stávajícím obvyklým postupům slibuje výrobce také finanční výhodnost tohoto řešení. V nabídce má elektrická vozítka pro manipulaci se stroji s maximální hmotností od šesti do 195 tun.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář