Dnes je 24. února 2018
6:54 17:36

ÚCL připomíná pravidla pro vzlety a přistání mimo letiště

1. 12. 2017 10 příspěvků

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) v reakci na narůstající počet podnětů a incidentů souvisejících se vzlety a přistáními mimo letiště na svých stránkách minulý týden zveřejnil Průvodce podmínkami pro využívání ploch pro vzlety a přistání letadel v souladu s ustanovením § 13 a 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb.

V roce 2010 vstoupila v platnost vyhláška, na základě které doznala změn vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jednou ze zapracovaných změn, o které tehdy informoval také Aeroweb, bylo umožnění vzletů a přistání mimo letiště.

K takovému počínání je však třeba splnit řadu zákonných podmínek. Sekce letová ÚCL sdělila naší redakci, že v posledních třech až čtyřech letech stoupl počet hlášení a incidentů v souvislosti s touto činností na cca 10 až 15 ročně. Z toho důvodu se letecký úřad rozhodl pro vydání výše uvedeného průvodce. Sekce letová v něm s cílem zajištění bezpečnosti provozu připomíná pravidla pro využívání příslušných ploch.


Obr. ÚCL (kliknout pro PDF dokument)

První kategorií, popisovanou v § 13 vyhlášky č. 108/1997 Sb., jsou plochy vymezené v územně plánovací dokumentaci ke vzletům a přistáním, tedy například plochy pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení (SLZ). Pilot, který chce na takovém místě přistát s „velkým“ letadlem, nikoliv ultralightem, musí mít např. nálet minimálně 100 hodin, plochu smí využít pouze se souhlasem jejího provozovatele, za vidu (VFR) a ve dne. Podrobnější soupis pravidel předkládá příslušná část průvodce ÚCL.


Obr. ÚCL (kliknout pro PDF dokument)

Druhou kategorií, popisovanou v § 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb., jsou pak jakékoliv plochy mimo letiště využívané ke vzletům a přistáním. I zde platí podmínka alespoň 100hodinové pilotní praxe a letu za vidu (VFR) a ve dne. Navíc je potřeba písemný souhlas majitele příslušného pozemku. Plocha musí být mimo obytné území obce ve vzdálenosti minimálně 100 metrů od obytných budov. Také je třeba si dát pozor na národní parky, chráněné krajinné oblasti, pásma hygienické ochrany vodních zdrojů apod. Podrobnější informace podává opět příslušná část průvodce ÚCL.

Mohlo by vás zajímat

Témata

ÚCL


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Pojištění

12. 12. 2017 v 13:10 Tom

Dobrý den, nevíte někdo, jaký by byl postup, pokud by někdo při přistání na ULL plochu velkým letadlem měl nehodu? Počítejme, že zmíněných 100h náletu by bylo splněno. Jak by se k tomu postavila pojišťovna, když by všechny zákonné požadavky byly splněny?

Odpovědět

Pozemek bez majitele

12. 12. 2017 v 21:32 Denis

Mě by zajímalo pokud někdo víte, jak to je v případě, že pozemek nemá majitele? Je to bráno jako území nikoho a tudíž nepotřebuji povolení či jak to je? Je u nás pořád dost míst ke kterým se nikdo nehlásí, tak jsem jen zvědavý.

Odpovědět

RE: Pojištění

13. 12. 2017 v 9:08 Jana

Za ERGO pojišťovnu mohu potvrdit, že pokud by byly splněny všechny zákonné požadavky, letiště by bylo v době přistání v provozu, svými parametry by splňovalo podmínky pro přistání daného typu a pilot i letadlo by bylo způsobilé k uskutečnění daného letu, škodu by pojišťovna uhradila.

Odpovědět

RE: RE: Pojištění

13. 12. 2017 v 9:31 Jana

Pro úplnost: "letištěm" jsem měla na mysli "plochy pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení".

Odpovědět

RE: RE: RE: Pojištění

13. 12. 2017 v 9:45 Lubor

Jaký by byl postup v případě, že by danou plochou byla louka (parametry stejné nebo lepší než běžné letiště) s majitelem, který písemně svolil k přistání/vzletu (zákonná podmínka splněna)?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Pojištění

13. 12. 2017 v 10:42 Jana

Pak platí obdobně: je nutné splnit zákonné podmínky, plocha musí splňovat podmínky pro přistání daného typu, v době přistání být způsobilá pro přistání; pilot i letadlo být způsobilé k uskutečnění daného letu.

Odpovědět

RE: Pozemek bez majitele

13. 12. 2017 v 15:02 Tomáš

každý pozemek má svého majitele. Pokud máš vyhlídnuté konkrétní místo, stačí se podívat do katastru www.cuzk.cz. Samozřejmě se taky může stát, že strip, kde se dá přistát s letadlem bude mít více majitelů. Pak asi musí být souhlas ode všech :-( Osobně si myslím, že přistávat na těchto pozemcích je opravdu velké riziko, pokud nejsou pravidelně kontrolované, neboť zde reálně může hrozit srážka se zvěří či poškození letadla v rozryté půdě od divokých prasat.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Pojištění

13. 12. 2017 v 23:12 Radim

Jinymi slovy Vam Jana sdeluje, ze pojistovna ERGO, kterou nezapomnela zduraznit, Vam nic nezaplati, protoze jeji pravnici usoudi, ze plocha nebyla zpusobila pro pristani daneho typu.

Odpovědět

RE: RE: Pozemek bez majitele

13. 12. 2017 v 23:42 Denis

No právě, že zatím je několik pozemků bez majitele a jsou na katastru uvedeny. A pokud se do roku 2023 nikdo nepřihlásí, tak přejdou na stát. Proto mě ta otázka napadla. A vede k druhé, u koho žádat o povolení, když je vlastníkem stát? Katastrální úřad? To že by se to místo muselo zkontrolovat a ne se tam bezhlavě vrhat je samozřejmost, ale zájímá mě to jen z důvodů možností.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Pojištění

14. 12. 2017 v 10:41 Jana

Asi pojišťovny nemáte rád :). Pojišťovnu jsem jmenovala proto, že podmínky ostatních pojišťoven neznám a nemohu se tedy k nim vyjadřovat. První dotaz (od Toma) byl na plochu SLZ - tam lze vhodnost celkem snadno posoudit. Druhý dotaz (od Lubora) byl na louku "parametry stejné nebo lepší než běžné letiště", to by patrně shledala i pojišťovna.. U „obecné louky“ bude posouzení těžší, souhlasím s názorem Tomáše "...přistávat na těchto pozemcích je opravdu velké riziko, pokud nejsou pravidelně kontrolované, neboť zde reálně může hrozit srážka se zvěří či poškození letadla v rozryté půdě od divokých prasat." ...někdy se potkáme se zvěří na i na AK letišti :). ÚCL ve svém dokumentu uvádí: „Pravidla a podmínky pro využívání jakýchkoliv ploch ke vzletům a přistáním .... Její rozměry a povrch odpovídají požadavkům stanoveným v letové příručce letadla a v provozní příručce provozovatele leteckých činností, k jehož vzletu a přistání má být plocha využívána.“ A to je to, co bude zkoumat pojišťovna v případě nehody.

Odpovědět

Přidat komentář