Dnes je 17. prosince 2018

7:56 16:00

Seznamte se, Sunny Swiftová. Aneb komiksem proti nehodám...

25. 2. 2018 23 příspěvků

EASA vytáhla do boje za bezpečnější létání novou kampaní - komiksem. Sunny Swiftová je instruktorka, která nám bude každý měsíc sdělovat své zkušenosti a rady pro bezpečnější létání.

„Ahoj! Jsem Sunny Swift, 32letá instruktorka, a právě mě EASA pověřila, abych se s vámi podělila o zkušenosti a jednoduché rady, které vám pomůžou létat bezpečněji,“ stojí v úvodním výtisku nového bezpečnostního komiksu, který vzniká na půdě Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Komiks by se měl vycházet jednou měsíčně a cílí na piloty všeobecného letectví.

Jelikož jde o celounijní projekt, EASA komiks připravuje v různých jazykových mutacích. Příběhy Sunny Swiftové si tak můžete přečíst i v češtině. S příběhy Sunny Swiftové se můžete nadále setkávat také na adrese https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/general-aviation/sunny-swift-flight-instructor.

Obsah a formu můžete níže posoudit sami... Budeme také moc rádi, když svůj názor na kampaň připojíte v diskusi pod článkem.

Představení Sunny Swiftové

Sunny Swiftová - představení

První díl Sunny Swiftové

Sunny Swiftová - 1. díl - 1. stránka

Sunny Swiftová - 1. díl - 2. stránka

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.


Témata

EASA Bezpečnost


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Easa

25. 2. 2018 v 11:19 Tomáš

To snáď nemyslia v tej ease vážne. Týmto nám dali najavo že piloti su retardovani a treba im problematiku predkladať čo by pokusno zábavným spôsobom ako pacientom ubytovanym na prekliatom ostrove. Kto tých ľudí vyberá čo tam pracujú ? 

Odpovědět

RE: Easa

27. 2. 2018 v 19:01 Michal

Pánové, tuto hovadinu nechávám bez komentáře. Přesně to koresponduje s odbornou úrovní úředníků EASA. 

Odpovědět

Safety Belt

25. 2. 2018 v 16:43 Lubor

Sunny by měla pokárat řidiče, že není připoutaný.

Odpovědět

EASA

25. 2. 2018 v 17:58 Jarda

Je to až smutné, jak primitivně a neodborně to v EASA pojali. Chápu, že mají spostu úředníků kteří za každou cenu potřebují vykazovat činnost a utrácet pro sektor přidělené peníze, ale mohli najmout alespoň jednoho člověka co rozumí letectví a vydat nějaký zajímavější faktografický článek, nebo raději nedělat nic.....tohle povede jen k výsměchu a žádné snížení nehodovosti to bohužel nepřinese. 

Odpovědět

EASA

25. 2. 2018 v 21:06 Jaro

Žiaľ, aj na mňa to pôsobí pomerne infantilne. Mne z toho vyplynuli len dve viac menej zaujímavé informácie a to, že ročne priemerne 10 lietadiel havaruje pre nedostatok paliva a že montáž kontrolky zvyšku palva nepodlieha schvaľovaniu. No ani jedna z týchto informácií nemá priamy vplyv na bezpečnosť letu. Toto asi nebude tá správna cesta k zvýšeniu bezpečnosti lietania.

Odpovědět

Dost dobrá cypovina

25. 2. 2018 v 22:40 pawlick

Kolik ta blbost stála miliónů EUR? Nemám pocit, že by se pilot s tou Kysnou nacházel natolik vysoko, aby měl čas vytáhnout čeklist na vysazení motoru kvůli nedostatku paliva. V této výšce máš čas akorát tak na to, aby jsi si našel pole... Celé je to stupidně easácké....

Odpovědět

Sunny

26. 2. 2018 v 7:18 fly

Pro desetiletého zájemce o létání je to skvělé! Pro piloty informační hodnota blížící se limitně k nule...

Odpovědět

Au...

26. 2. 2018 v 8:15 Přemek

Kde asi udělali soudruzi z Bruselu chybu?

Odpovědět

Kontrolka

26. 2. 2018 v 12:18 Petr Knejfl

Hmmmm...... ale co měl pilot udělat tam nenacházím. Nainstalovat další věc co se může pokazit? OK. A co takhle upozornit na lítání podle letového času. Letový čas x spotřeba? nějak mi to tam chybí. Ale statistiku dodali to jo, na tabulky jsou tam machři. Takže v duchu EU, nefunguje-li udělátko, přidej další a spolehej na něj jakona to první.  Ale používat mozek a x let prověřené metody letových navigačních výpočtů pro množství paliva, nic.  Materiál k ničemu :-(.

Odpovědět

Palivoměr

26. 2. 2018 v 13:26 Pája

Jestli by nestačilo spravit palivoměr, aby ukazoval, co má :-)

Jsou palivoměry, které neukazují použetelné hodnoty, pak je třeba palivo počítat.

Instalovat další ukazatel, na který se budu podvědomě spoléhat místo palivoměru není asi dobré řešení.

Jasou v té EASA taky nějací piloti ?

Odpovědět

RE: Palivoměr

26. 2. 2018 v 21:35 Tomáš

Jsou tam piloti, neboj. Dle komiksu samí kapitáni ze FS 2004 a FS X

Odpovědět

X

26. 2. 2018 v 17:58 Marek

Tak hlavně, že EASA prezentovala, jak nám zjednodušuje život snadnou legislativou... holt reklama na tuto instituci a to ještě pro blbečky. Jsem zklamán.

Odpovědět

komiks

26. 2. 2018 v 19:21 Honza Jílek

Ahoj, já bych to neviděl hned, tak bledě. Je to pilotní díl a uvidíme co příjde dál. Zatím ještě není co hodnotit. Za mě je to dobrý nápad, za prvé člověk si to může číst ve dvou jazykových variántách a tak získat i základy o terminologii (uvidím), za druhé odborných publikací je více než dost, bohužel ruku na srdce kolik pilotů čte příručku k letadlu (myslím celou, ne jen kapitolu, kde je Vne), proto by to mohlo mít úspěch a pokud to pojmou správně, tak i být přínosem. Podle ostatních komentářů mám pocit, že tady jsou všichni mistři světa v lítání a všichni mají nouzák, každý druhý let.... Je mi to trochu líto, ta česká i slovenská nátura se bohužel nezapře... I kdyby EASA udělala cokoliv, tak si lidé budou stěžovat. Zkuste se na to koukat i pohledem začínajících pilotů ;), taky nejsem zastáncem diskotéky v letadle, ale například i taková blbá kontrolka na tlak oleje, nebo měření teplot jednotlivých hlav vám dokáže zachránit motor.... Takže za mě zatím palec nahoru a doufejme, že instruktorka přijde s něčím poučným.

Odpovědět

RE: komiks

27. 2. 2018 v 7:50 Jakub

Pilotní díly vžy bývají nejlepší, tak to prostě je, na něm se totiž testuje, zda v daném seriálu pokračovat či nikoliv. A tady rozhodně nepokračovat. Co se týče tohoto tak je to směs nesmyslu a velmi špatného řešení. EASA tu říká obecně známou pravdu,že palivoměry v letounech jsou nepřesné. To je tak vše, pak už je to blbost. Zaprvé by EASA měla místo zdvojení systému piloty učit dělat palivové výpočty, tak jak to profesionálové dělají již 100let. To je jediná správná cesta ke snížení četnosti nouzáků kvůli palivu, ovšem to by piloti nesměli být líní a žádný komiks to nezmění. Dále vlastně EASA říká začínajícímu pilotovi - létáš na letounu? Je tam jeden palivoměr? Bude lepší když budou dva (stejně nepřesní, možná více, dodatečný systěm pravdědopodobně nebude mít takovou přesnost jako systém certifikovaný výrobcem). Takže žák, který pravděpodobně letoun nevlastní ,bude chtít po škole, provozovateli či majiteli letounu aby nainstaloval další systém,který si by the way nemusí certifikovat, paráda... 

Tohle neni jen blbost, je to nebezpečné...

Odpovědět

RE: komiks

27. 2. 2018 v 8:02 Jaro

Aby sme si rozumeli. Tu vôbec nejde o to, kopnúť si do EASY. Ale ak takáto významná inštitúcia prezentuje svoj produkt ako príspevok bezpečnosti lietania, očakával by som že bude predovšetkým nováčikovi poskytovať informácie v súlade s predpismi a zaužívanými pravidlami. A predovšetkým začínajúci pilot práve z tohto komixu môže dospieť k úplne nesprávnemu záveru a uprednostní informáciu od kontrolky pred zodpovednou prípravou na let. Pritom už od základného výcviku vieme (mali by sme vedieť), že pred letom je povinnosťou pilota okrem iného plánovať a zabezpečiť si potrebné množstvo paliva. Je to aj jedna z tém na skúškach (plánovanie a monitorovanie letu). Správne naplánované a natankované palivo umožní bezstresové dokončenie letu tak, ako bol plánovaný (ak pominieme iné možné komplikácie). Naproti tomu kontrolka zvyšku paliva môže zabrániť neočakávanému vysadeniu motora, no s veľkou pravdepodobnosťou bude nasledovať bezpečnostné pristátie čo rozhodne nemožno považovať za štandardné bezstresové ukončenie letu. Navyše, koľko percent pilotov lieta na vlastných lietadlách a teda majú možnosť rozhodovať o montáži nejakej doplnovej výbavy? A ak máme prijať za správny štandard to, že si pilot nepreštuduje ani len letovú príručku (ako spomína kolega predomnou), tak baviť sa o akýchkoľvek príspevkoch k bezpečnosti je úplne bezpredmetné.

Skúsme si len pre zaujímavosť porovnať úroveň produktov kampane "Přemýšlej... doletíš!" s vyššie publikovaným produktom...

Odpovědět

RE: komiks

27. 2. 2018 v 14:34 Franta

Chápu, že úředník má rodinu a hypotéku a musí nějak zdůvodnit svojí nepostradatelnost. Ale není tohle už moc ? 

Na všechno je potřeba nesmyslně drahá certifikace a teď nám poradí, ať si sami vyvrtáme do nádrže díru a strčíme tam další snímač ? Nikde jsem nenašel jméno autora, rád bych věděl, jakou má leteckou kvalifikaci a zkušenost.

Je s podivem, že na řízení letadla jsou potřeba přesně dané kvalifikace a na řízení letectví není potřeba skoro nic :-(

Odpovědět

RE: komiks

28. 2. 2018 v 11:59 Paul

No ja bych jako pro zacatek na miste jakoze "instruktorky" pripustil treba i jine varianty priciny uvedeneho prusvihu. To, ze palivomer ukazoval dostatek paliva podle me koresponduje s faktem, ze pilot neni idiot a pred letem si spocital, kolik paliva bude potrebovat a podle toho taky letadlo doplnil, i s patricnou rezervou - kdo z nas to nedela. Podle meho nazoru se tady mohlo v pohode jednat treba o vypadek palivove pumpy (znamy problem treba u rotaxe, proto paralelni elektricka cerpadla) a tedy by mu byla nejaka kontrolka slusne receno k nicemu. Beru, ze jednostrankovy komiks nemuze byt v rozsahu odborne prednasky, ale ruku na srdce, mohlo to byt podano jinak nez stylem pilote, jsi hloupy, napriklad zpusobem Hlavne ze se nic vazneho nestalo, pro priste ale zvaz treba instalaci kontrolek dobijeni, mazani, tlaku paliva a nedostatku paliva v zornem poli pilota - pravdepodobne cessna neco z toho ma by default, fakt jsem v ni dlouho nesedel a nepamatuju si to, beru to obecne, i pro UL. Jedna z techto veci (krome toho dobijeni) bude pravdepodobna pricina, klidne to mohl i zadrit. A tim bych dal zapravdu tady kolegum, co zde pisi o znalostech, hypotekach a obhajeni vlastni existence zminenych uredniku. Takze za me brak, z principu bez vetsi sance na zlepseni v dalsich dilech.

Odpovědět

RE: komiks

9. 3. 2018 v 15:16 Jan Peřan

Souhlasím s Honzou Jílkem. Z pohledu provozovatele a servisu letadel spadajícího pod EASA to za mne určitý smysl dává. Chápu to tak, že tento díl propaguje předpis CS-STAN a zejména jeho loňskou aktualizaci přidávající mimo jiné "CS-SC205a — Installation of fuel low level sensor (FLLS)". Montovat senzor a vrtat díru nemá pilot, ale mechanik. Díky CS-STAN je jednodušší a výrazně levnější instalovat do certifikovaných letadel nové vybavení, neboť odpadá nutnost schvalování Minor Change nebo STC. Zajímavá je i nová možnost validace FAA STC například na instalaci G2 nebo EDM-730. Tyto věci dle mého názoru není špatné propagovat, byť forma by mohla být i lepší a cílová skupina jsou z mého pohledu primárně privátní majitelé letadel na západ od nás. V ČR je kolikrát problém vůbec přesvědčit majitele, aby investovali do korektní opravy chybně ukazujícího palivoměru.

Mě by zajímalo, jestli se v tom komiksu jednalo o Cessnu a jestli v dalším dílu bude Sunny vyšetřovat provedení předepsaných kontrol palivoměrů každých 12 měsíců. :-) 

Odpovědět

EASA komiks

26. 2. 2018 v 21:32 Tomáš

Pánové piloti, ve vší úctě a slušnosti - co to má sdělit začínajícímu pilotovi ?? Že pokud nemá nějakou kontrolku, že s tím nemá nikam letět ?? Co si z toho má vyvodit, aby tomu předešel ? Nebo kde je tady psáno jak tomu předejít ? Nedostatku paliva, myslím, nedostatek inteligence bych nezmiňoval. Nechce začátečníkovi někdo vysvětlit, že by si měl z POH zjistit spotřebu paliva v různých režimech letu, potom se před letem podívat měrkou do nádrže, pokud je to starší letadlo a může mít problém s palivoměry, výsledek kontroly porovnat s tím, co má na měrce a co ukazují palivoměry, spočítat si dobu letu, spotřebu dle POH a plus rezervu k tomu dle předpisu nebo aspoň  na hodinu letu... Tohle je trochu .... no nevím jak to napsat. To, že to je v bůhví kolika jazycích je dle mě nepodstatné. Anebo, EASA má piloty za blbce achystá tak ještě dalších pár dílů.

Odpovědět

EASA komiks

27. 2. 2018 v 17:35 Ivo

Příspěvky a komentáře k článku by byly podnětnější zde:

https://www.facebook.com/European.Aviation.Safety.Agency

Odpovědět

EASA komix - ???

27. 2. 2018 v 18:09 Ondra

Nevěřícně jsem na to zíral asi 5 minut...

Pak jsem se šel přesvědčit že není 1. dubna....

Co k tomu uměleckému dílu více říct? Někdo už to zde napsal. Porovnejte kvalitu seriálu natočeného LAA "Přemýšlej... doletíš!"a tohoto paskvilu. Zajímalo by mě i porovnání výrobních nákladů.

Odpovědět

mě se Sunny líbí

1. 3. 2018 v 21:02 Roman

Mě ten komiks baví. Nehledám v tom nějaké úžasné celoživotní poučení. Tento příběh je o tom jak si Sunny Swift sama nainstalovala něco do letadla. Netušil jsem že je něco takového možné legálně. To asi má být to sdělení. Takže se těším s čím přijde Sunny příště. Docela bych se přimlouval, aby se některé komixy věnovaly také soukromému životu Sunny Swift, například - Sunny slaví narozeniny na letišti, nebo co dělá Sunny, když je sama doma.

Odpovědět

2. 3. 2018 v 9:30 Zbyňa

Dovolím si připojit jeden komentář, který jsem našel na webu piloten.at:

"Komiksy nejsou má silná stránka, ale rozhodl jsem se taky jeden udělat"

https://www.piloten.at/forum?controller=attachment&task=download&tmpl=component&id=91

https://www.piloten.at/forum?controller=attachment&task=download&tmpl=component&id=92

 

 

Odpovědět

Přidat komentář