KVÍZ: PPL(A) teorie

04.04.2018 7 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Kvízy

Pokud jste ještě nezačali s pilotním výcvikem, je nejvyšší čas se vrhnout alespoň do teorie. Vyzkoušejte si v našem kvízu průřez předměty PPL(A).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Vztlak a jeho definice - špatně položená otázka

04.04.2018 v 10:35 oki

Vztlak je fyzikálny jav spočívajúci v nadnášaní telesa v kvapaline alebo plyne v smere opačnom ako je gravitačná sila. Jav sa prejavuje vztlakovou silou, čo je sila nadnášajúca teleso v kvapaline.

Z tejto definície vyplýva, že vztlak v zatáčke je rovnaký ako pri priamočiarom lete.

Ak by bol menší lietadlo klesá ak by bol vačší lietadlo stúpa.

Vztlak súvisí s náklonom krídel a to násobkom funkcie cosinus úhlu náklonu.

Tj ak má lietadlo náklon 60° vztlak klesne na 1/2 čo ale neznamená že lietadlo musí letieť 2x rýchlejšie ako je pádová rýchlosť pretože sila vztlaku stúpa kvadraticky k rýchlosti lietadla.

Odpovědět

RE: Vztlak a jeho definice - špatně položená otázka

04.04.2018 v 11:49 Dalibor

Pletete dohromady dvě různé věci, které v češtině a slovenštině bohužel používají stejný pojem. Vy nejprve píšete o vztlaku v kapalině tělesa lehčího okolní kapaliny (anglicky buoyancy), to by ve vzduchu platilo o balonu, či vzducholodi. Mluvíme-li o vztlaku u letadla, nějak tušíme, že je těžší než vzduch a jde tudíž o vztlak dynamický, závislý na pohybu (anglicky lift).

Odpovědět

vztlak

04.04.2018 v 14:41 tomas

Vztlak je v zatacke vacsi ako v horizontalnom lete pretoze aj load factor je vacsi. 

Odpovědět

RE: vztlak

04.04.2018 v 17:36 Jiří

OMYL! Vztlak je v zatáčce menší než v horizontálním letu při stejné rychlosti. Vzorec pro výpočet vztlaku říká, že vztlaková síla je rovna dynamickému tlaku (jedna polovina ró krát rychlost na druhou) krát koeficient vztlaku a krát plocha. A protože průmět plochy je v zatáčce menší, je i vztlak menší. Proto tento deficit doháníme zvýšenou rychlostí - ostatní veličiny jsou v dané chvíli konstantní.

Odpovědět

RE: RE: vztlak

05.04.2018 v 12:04 Milan

Nerad se účastním podobných debat, ale pokusím se přispět a uvést na pravou míru, co tady probíráte.

Myslím, že zaměňujete dva pojmy: "jaký je vztlak v zatáčce" a " jaký potřebujeme vztlak v zatáčce pro udržení letadla v horizontálním letu".

Odpověď na první otázku je: "stejný jako v přímočarém letu". Nevím o tom, že by křídlu při generování vztlaku co do jeho velikosti záleželo na náklonu. Hypotézu o průmětu plochy jsem nikde nečetl... Důležité ale je, že vztlaková síla působí vždy kolmo na vztažnou plochu křídla. Takže náklon hraje roli pro směr této síly, ne pro její velikost.

Odpověď na druhou otázku je ovšem taková, že "vztlak v zatáčce, nutný pro udržení horizontálního letu, musí být vyšší než v přímočarém letu". Je to proto, že vodorovná složka vztlakové síly musí eliminovat odstředivou sílu, která má snahu "vytahovat" letadlo ven ze zatáčky.  Svislá složka vztalové síly eliminuje tíhu letadla. Je to celkem jednoduchý obrázek ze základů aerodynamiky.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: vztlak

07.04.2018 v 9:57 Piggy

Laicky řečeno: Vztlak generovaný křídlem je kolmý ke křídlu. V náklonu (v zatáčce) je podstatná jeho vertikální složka (působí proti gravitaci) a ta je úměrná právě tomu průmětu plochy.

Takže vztlak v zatáčce musí být větší právě o tolik, aby jeho vertikální složka zůstala stejná.

Odpovědět

lift

05.04.2018 v 16:55 tomas

Pani ale zabudame ze pri zatacani vznika tatkiez pretazenie a to je 9.8m za sekundu. Vieme predsa ze pri horizontalnom lete sa váha lietadla kompenzuje vztlakom. Preto ked pri zatacani vznikne sila 2 g to znamena ze lietadlo je ako keby dva krat tazsie preto aj vztlak musi byt dva krat vacsi na to aby sa lietadlo vo vzduchu udrzalo a preto aj load faktor vzrasta dvojnasobne. Zatacka a jedno ci horizontalna alebo vertikalna vzdy vytvara tzv pitching moment a ta vzdy generuje aj load faktor vacsi ako 1. Pretoze iba pri horizontalnom lete sa vztlak rovna load faktoru. Z toho vyplyva ked je lopad faktor vacsi ako 1 je vacsi aj vztlak

Odpovědět

Přidat komentář