Šonka v Abú Dhabí těsně nestačil na Muroju, Kopfstein desátý

09.02.2019

Šonka v Abú Dhabí těsně nestačil na Muroju, Kopfstein desátý
Šonka v Abú Dhabí těsně nestačil na Muroju, Kopfstein desátý (Zdroj: Aeroweb.cz)

Bylo to jedno z nejtěsnějších finále závodu, jaké kdy světová série Red Bull Air Race zažila. Úřadující šampion Martin Šonka svým finálovým letem zaostal za Japoncem Murojou o pouhé tři tisícinky sekundy a v úvodním měření sil v Abú Dhabi tak skončil druhý. Třetí místo obsadil Američan Goulian.

Český pilot Martin Šonka vybojoval v prvním závodě nové sezóny, ve které obhajuje titul mistra světa, druhé místo. V Abú Dhabí létal konzistentně rychle už v trénincích, v sobotní kvalifikaci skončil čtvrtý a v samotném závodě se postaral o velmi dramatické chvíle. V prvním kole přešel ještě hladce přes Chilana Boltona, který byl diskvalifikován za překročení maximálního povoleného přetížení 12 G.

Ve druhém kole narazil na vicemistra světa Australana Halla a tento souboj už tak jednoduchý nebyl. Šonka dostal sekundu penalizaci a ztrácel. Dokázal ale zabojovat, a i když byl na všech mezičasech pomalejší, v cíli nakonec svého rivala o více než dvě desetiny překonal. „Udělal jsem to napínavé jen proto, že jsem udělal chybu a nechal si dát penalizaci. Jinak by to napínavé nebylo, byli bychom o dost rychlejší. Takže pro finále je úkol letět především čistě,“ líčil v televizním rozhovoru před finále Šonka.

Martin Šonka v závodě v Abú Dhabí
Martin Šonka skončil těsně druhý v závodě v Abú Dhabí / Foto Red Bull Air Race

Do finále se Šonkou postoupil ještě Japonec Muroja, Američan Goulian a Francouz Ivanoff. Právě on kvůli technickým potížím vůbec k poslednímu letu neodstartoval a skončil čtvrtý. Japonec pak zaletěl velmi rychlý čas, na který Goulian nestačil a ztratil přes dvě desetiny. Šonka letěl jako poslední a na prvním mezičasech těsně vedl. V prostřední pasáži ale začal ztrácet a vypadalo to, že na vítězství může zapomenout. Závěrečná pasáž trati mu ale naopak sedla dokonale a v cílové bráně ukázala časomíra ztrátu pouhých tří tisícin sekundy.

„Nejsme teď ti úplně nejšťastnější, bylo to velmi těsné, ale byl to krásný závod. Maličké zklamání to samozřejmě je, ale je pravda, že Joši tady létal skvěle, vyhrál i kvalifikaci a zasloužil si to. Vloni ve Wiener Neustadtu jsme se nakonec těsně radovali my, tentokrát byl o ten chloupek rychlejší někdo jiný,“ líčil hned po doletu Šonka.

Kopfstein si přes problémy s technikou doletěl pro desáté místo

Pro druhého českého letce Petra Kopfsteina byl vstup do nové sezóny ve znamení velkých technických komplikací. Navzdory tomu si ale český pilot doletěl v Abú Dhabí pro desáté místo.

Team Spielberg se rozhodl odstartovat do své čtvrté sezony v nejprestižnější letecké soutěži s novým motorem a novými technickými modifikacemi, které však bylo možné na letoun Edge 540 V3 nainstalovat až v místě závodu.

A byla to právě technika, která působila Kopfsteinovi a jeho týmu po celý týden největší starosti. „Celá řada věcí nefungovala tak, jak by měla. Odešlo nám napájení, odešla avionika, přehříval se motor,“ vysvětloval po závodě karlovarský pilot.

Nový motor se negativně podepsal i pod pomalejší časy z tréninkových a kvalifikačních letů. „Motor bylo potřeba před závodními lety kvalitně zaběhnout, což jsme ale nestihli,“ řekl Petr. Jednou z příčin byla i návštěva papeže Františka, kvůli které nebylo možné odstartovat a nalétat s motorem potřebné letové hodiny.

Petr Kopfstein v závodě v Abú Dhabí
Petr Kopfstein v závodě v Abú Dhabí / Foto Red Bull Air Race

V Round of 14, kde Petr Kopfstein letěl proti Michaelu Goulianovi, byl motor vůbec poprvé ochuzen na závodní režim, což se pozitivně odrazilo ve výsledném čase. Nebýt penalizace za chybný průlet brány, doletěl by si Team Spielberg pro postup z pozice šťastného poraženého. Takto ale znamenal místo na chvostu první desítky.

„Výsledek je, jaký je. S tím už nic neuděláme. Máme ale velkou radost z čistého času, který se nám podařilo zaletět – bez penalty bychom byli na úrovni letů z Final 4. Motor fungoval výborně a je vidět, že jdeme po správné cestě,“ zhodnotil Kopfstein.

Díky vítězné kvalifikaci a třem bodům navíc vede Japonec Muroja celkové hodnocení o šest bodů před Šonkou. Třetí je Američan Goulian, který je za českým pilotem o pouhý bod.

Další závod se poletí v Evropě, ovšem stále není jasné, kdy a kde konkrétně. Více podrobností o letošním závodním kalendáři si můžete připomenout v našem článku Red Bull Air Race 2019 se blíží.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář