Akrobatický letoun Extra NG obdržel typový certifikát EASA

30.10.2019 4 příspěvky

Akrobatický letoun Extra NG obdržel typový certifikát EASA
Akrobatický letoun Extra NG obdržel typový certifikát EASA (Zdroj: Aeroweb.cz)

AKTUALIZOVÁNO Jedenáctý říjen byl pro výrobce Extra Aircraft a jeho nový model Extra NG významným milníkem z hlediska legislativy. Celokompozitový akrobatický letoun obdržel typový certifikát Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) a výrobce tak může započít jeho sériovou výrobu.

Typový certifikát do rukou zakladatele Waltera Extry slavnostně předal ředitel EASA pro oblast všeobecného letectví, Dominique Roland. První akrobatický letoun z dílny Extra Aircraft, který je celý vyroben z uhlíkových vláken, obdržel osvědčení pro rozmezí povoleného přetížení +10g - -10g.

Slavnostní předání typového certifikátu pro účastníky zpestřil mistr světa Francois Rallet svým akrobatickým vystoupením. I navzdory zhoršeným povětrnostním podmínkám předvedl nově certifikovanou Extru NG v tom nejlepším světle.

První kompozitová Extra

Společnost Extra Aircraft představila nový model Extra NG v rámci letošního leteckého festivalu AirVenture.

„Dlouho jsem se zdráhal vyrábět kompozitní trupy, protože opravdu oceňuji chování trubkových trupů, pokud jsou vystaveny částečnému překročení limitů. V příhradových trupech máte nadbytečnou bezpečnost, a to je pro mě velmi důležité,“ řekl při slavnostním předvedení pan Walter Extra. Výhody kompozitních materiálů však předčily dosavadní příhradovou konstrukci a ve spolupráci s italskou firmou pro průmyslový design vznikl nový model Extra NG.

Představení Extry NG

Nová Extra má trup i křídla vyrobené z uhlíkových vláken. Na rozdíl od příhradové konstrukce nyní trup nabídne více prostoru a komfortu pro posádku. Především díky absenci trubek tak vzniklo mnoho místa v oblasti loktů a kabina se již od pohledu jeví mnohem prostornější. Ke většímu pohodlí v kabině přispívá také luxusní kožený interiér a displej Garmin G3X.

Interier nové Extry

O pohon se stará motor společnosti Lycoming s označením AEIO-580 B1A. Šestiválec nabízející výkon 315 koní je doplněn o třílistou kompozitní vrtuli MT-Propeller. Extra se i u tohoto modelu snaží držet filozofie, podle které by pilot měl pouze dolévat palivo, kontrolovat olej a dostavit se vždy na 50hodinové prohlídky.

Prodejní cenu nového letadla stanovil výrobce na 450 000 dolarů (cca 10 300 500 Kč).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Extra NG

24.07.2019 v 15:49 Ivo

Bohužel načasování je v nejméně vhodné době, ukončením seriálu Red Bull Air Race tak zaniká jedna z nejprestižnějších prezentací.

Odpovědět

RE: Extra NG

24.07.2019 v 15:59 Adam Zuska

To bych jako velký problém neviděl. V rámci RBAR nacházely Extry uplatnění „pouze“ v kategorii Challenger Cup, a to zejména proto, že Extry nejsou primárně závodní speciály jako Zivka, ale akrobatické letouny. A letecká akrobacie snad jen tak nezanikne... :)

Odpovědět

RE: RE: Extra NG

24.07.2019 v 17:27 Ivo

Jinak musím před tímto érem smeknout, měl jsem tu čest zaletět s Petrem Kouřilem v jeho Extra 330LC akrobatickou sestavu a G jsou šílené.

Odpovědět

Extra?

10.05.2022 v 9:27 Dzordzik

Nemůžu si pomoct, ale já na fotkách vidím místo all new Extry spší old Xtreme Air s pár drobnýma změnama spíš kosmetického rázu. Tohle pro mě už není Extra. Nepochybuju o tom, že to bude skvělé letadlo, ale ústup od trubkového rámu, totální změna designu, navíc téměř totožného s XA ...

Odpovědět

Přidat komentář