Elektrický ΦNIX zazářil na Smartflyer Challenge ve švýcarském Grenchenu

26. 9. 2019

Tradiční „závod“ letadel s alternativními pohony Smartflyer Challenge, který se konal o víkendu 14. a 15. září na švýcarském letišti Grenchen, přilákal jako každoročně řadu výrobců. Mezi zúčastněnými byli i zástupci České republiky; letoun ΦNIX, vyráběný konsorciem firem Pure Flight Solution, si dokonce odvezl cenu E-Trophy.

ΦNIX společně s letounem Pipistrel Alpha Electro v pozadí
ΦNIX společně s letounem Pipistrel Alpha Electro v pozadí

Elektrický dvoumístný letoun má motor o výkonu 60 kW, výdrž 2,5 hodiny a cestovní rychlost 160 až 200 kilometrů za hodinu. Maximální vzletová hmotnost (MTOW) činí 600 kilogramů. Společnost se připravuje na jeho sériovou výrobu.

Na letiště Grenchen přiletěl ΦNIX z letiště Bad Ragaz po překonání vzdálenosti 199 kilometrů, čímž předčil ostatní účastníky téměř o 100 kilometrů. Let, který trval 1 hodinu a 40 minut, probíhal v horském prostředí bez využití termických proudů. Kvůli náročnému profilu trati a horkému počasí měl letoun po celou dobu zvýšenou spotřebu (přibližně 22 kW). Přesto v akumulátorech, které lze nejrychleji dobít nabíječkou Nikola za 20 minut na 80 % kapacity, zbývalo po této cestě ještě 27 % kapacity a celá rezervní zásoba energie. Při ekonomickém režimu letu se může spotřeba snížit až na poloviční hodnotu, sdělila naší redakci společnost Pure Flight.

Let na letiště Grenchen vedl přes horský terén v horkém počasí
Let na letiště Grenchen vedl přes horský terén v horkém počasí

ΦNIX nebyl jediným českým účastníkem. Do švýcarské výzvy se připojil také letoun EGO Trike od společnosti Ultralight Design. Soutěže se zúčastnily také další letouny s elektrickým pohonem, jako například slovinský Pipistrel Alpha Electro, švýcarský Archaeopteryx, litevský LAK-17B, či německý Lange Antares E. Důležitou součástí výzvy bylo také sympozium s řadou specialistů a odborníků na elektrické pohony, které se uskutečnilo v sobotu. První ročník Smartflyer Challenge se konal v září 2017.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář