Některé letouny XA41 a XA42 nesmí kvůli uchycení motoru létat akrobacii

26. 9. 2019

Některé akrobatické letouny XA41 a XA42 německého výrobce XtremeAir se potýkají s konstrukční vadou, která může mít v nejhorším případě za následek oddělení pohonné jednotky od draku letounu. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) proto vydala Příkaz k zachování letové způsobilosti typu Emergency (Emergency AD), který letounům vybaveným dílem nesoucí číslo (P/N) XA42-7120-151 s okamžitou platností zakazuje akrobatické lety.

Problém s konstrukcí uložení motoru se objevil již v březnu minulého roku. Během plánované údržby byly zjištěny praskliny na příčných vzpěrách. Na základě zjištění byl zpřísněn režim prohlídek, který nařizoval kontrolu motorových loží po každých deseti akrobatických letech.

Obrázek ukazující místo možných problému.
Obrázek ukazující místo možných problému

Úplný zákaz akrobatických letů byl vydán na základě nedávno proběhlé údržby jednoho z letounů, při které bylo zjištěno úplné oddělení pravé i levé diagonální vzpěry. XtremeAir ve svém bulletinu uvedl, že takto poškozená konstrukce může vést k odtržení pohonné jednotky od draku letounu.

V bulletinu jsou také instrukce pro provozovatele letounů. Na palubní desce musí být v zorném poli umístěn štítek Aerobatics Manoeuvres Prohibited, který má pilota upozornit na přísný zákaz akrobatických letů. Dále je v dokumentu uveden postup, jak provádět kontrolu motorového lože a to i bez nutnosti sundávání motorového krytu.

Letounů, vybavených vzpěrami jiného výrobního čísla než (P/N) XA42-7120-151, se omezení podle Emergency AD netýká.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář