Nový Pilatus PC-12 NGX by měl být certifikován už v prosinci

23. 10. 2019

Od zahájení vývoje jednomotorového turbovrtulového letounu Pilatus PC-12 uběhlo již 30 let. Mezi tím proběhla modernizace na verzi PC-12 NG a nyní již více než tři roky probíhá vývoj nejnovější verze PC-12 NGX, informoval server Aviation Week.

Zmodernizovaný stroj by měl projít certifikací od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) a Federálním leteckým úřadem (FAA) v prosinci letošního roku a první zákazníci by jej měli dostat ve druhé čtvrtině následujícího roku.

Zásadní změny oproti starší verzi začínají už u pohonné jednotky Pratt & Whitney Canada PT6 E série, která disponuje v oblasti všeobecného letectví prvním dvoukanálovým integrovaným elektronickým ovládacím systémem vrtule a motoru, který snižuje pracovní zátěž pilota a umožňuje bezpečnější a přesnější ovládání. Motor bude certifikován pro použití paliva bez aditiv proti námraze. Letoun sleduje a ukládá do paměti více než sto parametrů motoru, aby byly k dispozici pro následnou analýzu.

O deset procent silnější motor umožňuje dosažení rychlosti až 290 uzlů, vykazuje nižší hodnoty hluku a majitelé nového letounu mohou využít tzv. Eagle Service Plan, díky kterému se maximalizuje využití letounu a o 15 procent se sníží náklady na údržbu motoru v přepočtu na letovou hodinu.

Na vývoji PC-12 NGX spolupracovala také společnost Honeywell, která pro letoun poskytla například novou dotykovou obrazovku se systémem, který stabilizuje ruku pilota ovládajícího avioniku v turbulenci. Honeywell se při práci na NGX podle vyjádření produktového ředitele Jasona Bialeka soustředil především na to, že se jedná o jednopilotní letoun.

Inspirace proudovým PC-24

Avionika nabídne také mapové podklady v nočním režimu, vizuální přiblížení, které si pilot může sím nadefinovat, 2D mapy letiště ve vysokém rozlišení, inteligentní audio panel s možností zpětného přehrání komunikace, či graficky zpracovanou meteorologickou situaci a mnoho dalších funkcí.

Nový Pilatus může být na přání vybaven také plně integrovaným digitálním automatickým ovládáním tahu. Mezi další bezpečnostní prvky patří systém, který pomůže pilotům vyhnout se příliš velkému náklonu při zatáčkách, nebo mód nouzového klesání při letech ve velkých výškách.

Kromě nejnovějších technologií v pohonné jednotce a avionice nabídne nová verze NGX také změny v kabině pro cestující jako například větší okna či nová sedadla a další vychytávky, které převzala od většího dvoumotorového „bratra“ PC-24. Výhodou je také možnost jednoduše překonfigurovat kabinu bez pomoci technických pracovníků.

Cena nového letounu Pilatus PC-12 NGX je za základní verzi 4 390 000 dolarů (cca 101,2 milionů korun) a za verzi s plně vybaveným interiérem 5 369 000 dolarů (cca 123,8 milionů korun).

Mohlo by vás zajímat

Témata

Pilatus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář