L 410 NG - půlstoletí Turboletu pokračuje

30.01.2020 5 příspěvků

V loňském roce oslavil letoun L 410 mimořádných 50 let od svého prvního vzletu. Výhled do budoucna navíc značí, že výročím není konec. I proto, že se k převzetí pomyslné štafety pomalu chystá nová generace.

L 410 NG - půlstoletí Turboletu pokračuje
L 410 NG - půlstoletí Turboletu pokračuje (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Aircraft Industries, v minulosti Let Kunovice, je téměř synonymem tuzemské výroby letadel. Asi netřeba připomínat, že v jejich dílnách vznikly úžasné stroje jako Blaník, Čmelák či Morava. Aircraft Industries je největším českým výrobcem také civilních dopravních letounů; v tuzemsku vyvíjí, vyrábí a prodává ikonické letouny L 410, k nimž také poskytuje servis, údržbu a dodávky náhradních dílů.

Základem současných úspěchů firmy je nejen její bohatá historie, ale rovněž historie letounů právě řady L 410, která v roce 2019 oslavila 50 let od svého prvního vzletu. A její příběh stále pokračuje.

L 410 z Aircraft Industries
Nová generace L 410 z Aircraft Industries

„Čtyřistadesítky“, které vznikly de facto na požadavek Sovětského svazu, jsou turbovrtulové celokovové hornoplošníky, které vynikají svou spolehlivostí, bezpečností a schopností provozu v extrémních klimatických podmínkách. Aktuálně nachází uplatnění na pěti kontinentech ve více než 60 zemích. Nejmodernějším zástupcem slavné rodiny letadel je typ L 410 NG (New Generation).

Na slávě svého předchůdce

V roce 2010 v rámci projektu MOSTA (Modernizace malého dopravního letounu za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie jeho provozu) započaly práce na modernizaci typu L 410 UVP-E20. Cílem inovace bylo výrazné zlepšení technických, provozních a ekonomických i ekologických parametrů a zvýšení bezpečnosti provozu letounu a zlepšení a zjednodušení jeho údržby, což v konečném důsledku vedlo ke snížení přímých provozních nákladů provozovatelů. Dalším cílem pak bylo snížení pracnosti výroby, které zajistí vyšší produktivitu práce.

 „Turbolet“ proslul schopností létat v extrémních podmínkách
„Turbolet“ proslul schopností létat v extrémních podmínkách

Modernizovaný letoun L 410 NG poprvé vzlétl v červenci 2015 a tím byla započata série vývojových a certifikačních letových zkoušek prototypu. Typový certifikát od Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) byl vydán 19. prosince 2017 a 10. ledna 2018 následoval typový certifikát od amerického Federálního leteckého úřadu (FAA). Stejný rok započala sériová výroba L 410 NG a první sériový kus byl úspěšně dokončen v roce 2019. Tentýž rok nakonec získal letoun L 410 NG typový certifikát také u ruské Federální agentury pro leteckou dopravu (FATA).

L 410 NG
L 410 NG

Díky modernizaci a vylepšeným parametrům lze předpokládat využití L 410 NG jak u aerolinek, tak například i na patrolovací mise v různých státních institucích. L 410 NG je v nabídce ve všech verzích, obdobně jako typ L 410 UVP-E20. Na rozdíl od svého předchůdce má nový letoun dvojnásobnou výdrž a podstatně zvětšený maximální dolet. Zásadní je rovněž zvýšení MTOW (maximální vzletová hmotnost) a užitečného zatížení (payload), díky kterému přepraví typ L 410 NG o 500 kg více nákladu.

UVP z výroby zatím nezmizí

Letoun L 410 prodělal řadu dalších změn. Během modernizace konstruktéři prodloužením nosní části dvojnásobně navýšili kapacitu zavazadlového prostoru. Obnovená konstrukce křídla s integrovanou palivovou nádrží umožnila výrazné zvýšení kapacity paliva. L 410 NG také má v porovnání s L 410 UVP-E20 výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 a s vrtulemi AV 725.

Motor je vybaven novým reduktorem, který je z důvodu nižších otáček vrtule méně hlučný. L 410 NG dosahuje vyšší cestovní rychlosti, než typ UVP-E20, a to až na 417 km/h pravé vzdušné rychlosti (TAS). S cílem zvýšit bezpečnost letu a snížit zátěž posádky byla také výrazně modernizována pilotní kabina použitím technologie glass cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000.

Pohled do kokpitu nové L 410
Pohled do kokpitu nové L 410

V současné době jsou letouny řady L 410 většinou využívány pro přepravu cestujících a nákladu v oblastech s málo rozvinutou infrastrukturou a náročnými klimatickými podmínkami. Dále létají pro humanitární organizace v Africe pod patronátem OSN, také jako pozorovací letouny k monitoringu státních hranic, lesů nebo přímořských oblastí. Využití nacházejí také pro výsadky nebo záchranné akce v ambulantní verzi. Celkem už bylo vyrobeno přes 1 200 kusů a v provozu jich v současnosti zůstává více než 350.

Letoun L 410 NG společnosti Aircraft Industries otevírá nové trhy a rozšiřuje její obchodní příležitosti. „Inovovaný model L 410 NG má větší potenciál právě u zákazníků, kteří požadují letoun na delší vzdálenosti, případně pro patrolování“, upřesňuje generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková a dodává, že vzhledem k lepším charakteristikám letounu a vyššímu komfortu ve srovnání s předchozím modelem očekává větší zájem u zákazníků po celém světě. Uplatnění L 410 NG se rovněž předpokládá zejména v ostrovních státech, jako je například Indonésie, Papua Nová Guinea nebo Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek. Letoun má solidní potenciál vzhledem ke vzdáleným tratím bez možnosti tankování na cílovém letišti také například v Indii nebo Mongolsku, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí.

Úplné překlopení výroby pouze na typ L 410 NG nicméně v nejbližší době v plánu není. „Oba modely budou vyráběny současně s tím, že podíl vyrobených L 410 NG se bude postupně zvyšovat. Počet vyráběných kusů jednotlivých modelů bude každý rok revidován a plánován s ohledem na aktuální poptávku po letounech L 410 UVP-E20 a po L 410 NG,“ uzavřela generální ředitelka Ilona Plšková.

Pohled do kabiny pro cestující
Pohled do kabiny pro cestující

Mohlo by vás zajímat

Témata

L 410


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

pristavame bez klapek

30.01.2020 v 9:59 Michal

ten pocitacovy obrazek NGcka pristavajiciho na skoro zasnezene ceste je krasny a je zejmena videt, ze ten, kdo ho delal nevedel nic o letadlech. Jinak by ta masina mela otevrene klapky ;-)

Odpovědět

RE: pristavame bez klapek

31.01.2020 v 11:13 Kibic

Na druhé straně, kde je psáno, že skutečně přistává? :)

Odpovědět

RE: RE: pristavame bez klapek

23.02.2020 v 17:48 StaPo

psáno to nikde není, ale vysunutej podvozek by něco takového opatrně naznačoval :-)

Odpovědět

Turbolet

02.02.2020 v 11:39 Tomas

Autor jaksi přehlédl,že továrna včetňě všech duševních vlastnictví byla prodána Rusku.Takže o jakých českých úspěších se tu mluví?

 

 

Odpovědět

Turbolet NG410.

03.02.2020 v 8:21 Miloš

Prosím,

kde se píše o českých úspěších. V článku se píše pouze o úspěších firmy Aircraft Industries. Prosím, čtěte pozorněji.

Odpovědět

Přidat komentář