Také Britové umožní zvýšení MTOM u ultralightů na 600 kg

19.06.2020 1 511 přečtení

Spojené království Velké Británie a Severního Irska (UK) se připojí k zemím, které budou za ultralehké letouny považovat stroje až do maximální vzletové hmotnosti (MTOM) 600 kilogramů. Vyjádřila se pro to drtivá většina subjektů, které tato letadla provozují. Ačkoliv byl proces této změny dosud považovaný za klasický opt-out z tzv. základního nařízení, důsledkem britského odchodu z Evropské unie půjde formálně jen o národní legislativní změnu.

Cílem této změny je, podobně jako v dalších zemích, které se rozhodly limit zvýšit (kromě Česka jde o Něměcko, Slovinsko, Slovensko a Francii, která však uplatňuje limit 500 kg MTOM), umožnit výrobcům větší flexibilitu při certifikaci s přiměřeným regulačním rámcem.

Letouny v rámci národní správy mohou mít MTOM až 600 kg
Letouny s MTOM do 600 kg budou brzy i v UK považovány za ultralighty

Zvýšení MTOM na 600 kilogramů předcházelo od loňského října dotazníkové šetření napříč britskými organizacemi zapojenými v jejich provozu. Z aktuálně zveřejněných výsledků plyne, že v jeho prospěch se vyjádřilo 91 % respondentů. Většina se také vyjádřila pro to, aby se pro tuto kategorii letadel užíval místní zaběhnutý termín microlights.

„Věříme, že přechod k národnímu dohledu bude znamenat, že budou k dispozici mnohem modernější a lehčí dvoumístné jednomotorové pístové letouny, které modernizují a rozšíří stávající flotily ve prospěch britských pilotů, provozovatelů a firem,“ sdělila serveru Flyer.co.uk Rachel Gardnerová-Poolová, vedoucí oddělení všeobecného letectví britského Úřadu pro civilní letectví (CAA).

Úkolem CAA bude nyní vypracovat odpovídající předpisy, které určí požadavky na letovou způsobilost, podmínky provozu apod. Vznik takové legislativy se neočekává dříve než počátkem roku 2021.

Není bez zajímavosti, že průzkum inicioval britský CAA ještě v době, kdy byla Británie plnohodnotným členem EU a nebylo zcela zjevné, kdy a zda vůbec ji skutečně opustí. Nyní, po tzv. „Brexitu“, je UK v přechodném období, kdy se na zemi nadále vztahuje unijní legislativa, ačkoliv ji nemohou zástupci Spojeného království ovlivnit. Toto období by mělo podle současných dohod skončit s rokem 2020. Britské zvýšení MTOM ultralightů tak bude nakonec ryze britským legislativním aktem.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty EASA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář